عصر بازار

در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و آذربایجان؛

روحانی بر برقراری تجارت آزاد میان تهران - باکو تاکید کرد

عصر اعتبار- رئیس جمهوری برقراری تجارت آزاد میان ایران و جمهوری آذربایجان را گامی در مسیر تحرک بالا در روابط اقتصادی دو کشور برشمرد و اظهارداشت: در مرحله نخست می توان این طرح را با تعرفه ترجیحی برخی اقلام آغاز کرد و این حرکت می تواند در حجم تجارت دو کشور تاثیرگذار باشد.

روحانی بر برقراری تجارت آزاد میان تهران - باکو تاکید کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و جمهوری آذربایجان در باکو، گفت: خوشحالم که با تلاش های گسترده مقام های ارشد دو کشور ، امروز شاهد ثمرات بسیار خوبی از همکاریهای مشترک هستیم؛ همکاری هایی که نه تنها به نفع دو ملت بلکه به نفع منطقه است.
    روحانی که اظهاراتش از سوی همتای آذربایجانی وی مورد تایید قرار می گرفت، اظهارداشت: مسیر ترانزیت شمال – جنوب که امروز دو کشور در قالب اجرای طرح راه آهن رشت - آستارا با هم مشارکت می کنند، به معنای مسیر راحت تر، ارزانتر و کوتاهتر برای دو کشور، کشورهای منطقه و حتی برای آسیا، اروپا و آفریقا خواهد بود و این نشان می دهد که همکاری های ما، به نفع مردم منطقه و جهان است.
    رئیس جمهوری همچنین با اشاره به طرح های مشترک بین دو کشور که بهره برداری از شماری از آنها روز پنجشنبه آغاز می شود، گفت: بهره برداری از این طرح ها که ثمره سرمایه گذاری و تلاش مشترک است، نشان می دهد که دو کشور مصمم هستند برای توسعه دوجانبه و چندجانبه روابط گام های بلندتری بردارند.
    روحانی با بیان اینکه باید تلاش شود تا سرمایه گذاری های مشترک را بیش از پیش سودآور کنیم ، به سرمایه گذاری مشترک دو کشور در تولید خودرو اشاره کرد و افزود: محصولات تولیدی باید قادر به رقابت در بازار خودروی منطقه باشند.
    رئیس جمهوری برقراری تجارت آزاد میان دو کشور را گامی در مسیر تحرک بالا در روابط اقتصادی دو کشور برشمرد و اظهارداشت:در مرحله نخست می توان این طرح را با تعرفه ترجیحی برخی اقلام آغاز کرد و این حرکت می تواند در حجم تجارت دو کشور تاثیرگذار باشد.

    * تسهیل روابط بانکی، کلید توسعه همه جانبه روابط است
    روحانی تقویت بیش از پیش همکاری های بانکی میان ایران و جمهوری آذربایجان را ضروری خواند و با اعلام آمادگی برای بکارگیری پول ملی در مبادلات مشترک، افزود: تسهیل روابط بانکی، کلید توسعه همه جانبه روابط است.
    رئیس جمهوری همچنین دریای خزر را دریای توسعه ، صلح و دوستی و تحکیم روابط برادرانه دو کشور خواند و تاکید کرد: همکاری های جدید ما در دریای خزر به معنای آن است که از این نعمت خدادادی که در اختیار کشورهای ساحلی قرار گرفته است ، باید حداکثر بهره برداری و استفاده را بکنیم.
    روحانی اظهارداشت: عدم تصمیم گیری بدان معنا است که یک سرمایه بزرگ در این دریا حبس شود و دو کشور می توانند این سرمایه ها را با تلاش و همکاری های مشترک ، در مسیر رفاه و توسعه دو ملت بکار بگیرند.
    رئیس جمهوری تقویت همکاریهای مشترک در عرصه های علمی و فرهنگی را نیز ضروری خواند و افزود: باید همکاری های دو کشور در حوزه های علمی و فرهنگی و در قالب توسعه همکاری ها میان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و همچنین تقویت رفت و آمد مردم دو کشور، بیش از پیش گسترش یابد.
    روحانی به اشتراک نظر دو کشور پیرامون مسایل منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و افزود: ایران و جمهوری آذربایجان می توانند در مسیر صلح و امنیت بیشتر منطقه و جهان همکاری های خود را تقویت کنند.
    رئیس جمهور با ابراز خرسندی از شکست تروریست های داعش در عراق و سوریه گفت که مبارزه با تروریسم باید با قوت ادامه یابد. جمهوری اسلامی ایران خواهان تقویت ثبات و امنیت منطقه و رفع هر گونه تنش میان کشورهای منطقه بوده و معتقد است که تنش های یمن و سوریه راه حل سیاسی دارند و آماده همکاری دو و چند جانبه در زمینه تقویت ثبات و امنیت منطقه هستیم.

    ** استفاده مشترک از منابع خزر و اتصال کریدورهای ریلی، دستاورد بزرگی برای دو ملت و منطقه است
    «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این نشست مشترک هیاتهای عالیرتبه دو کشور، با ابراز خرسندی از جهش در روابط تهران – باکو گفت: با اجرای اسنادی که امروز به امضا می رسد و افق روابط دو کشور را بیش از پیش روشن می کند، شاهد تحکیم روابط مشترک خواهیم بود.
    علی اف تصریح کرد: روابط سیاسی و برادرانه دو کشور ، پشتوانه محکمی برای همکاری های موفق در زمینه اقتصاد، تجارت و انرژی است و فعالیتهای مشترک ایران و آذربایجان در طرحهایی همانند انرژی در دریای خزر و راه آهن رشت – آستارا روابط دو کشور را که بر اساس اعتماد و احترام متقابل شکل گرفته ، مستحکمتر ساخته است.
    وی تصریح کرد: استفاده مشترک از منابع خزر ، اتصال کریدورهای ریلی شمال به جنوب و شرق و غرب، دستاورد بزرگی برای دو ملت و منطقه است.
    رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به همکاریهای گسترده دو کشور در حوزه بهداشت و درمان گفت: همکاریهای ما در حوزه بهداشت پیشرفت محسوسی داشته است و ایران بزودی مدیریت چند بیمارستان در باکو را برعهده می گیرد.
    علی اف، افزایش سرمایه گذاری های مشترک را در مسیر توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور ضروری خواند و افزود: حوزه هایی همانند احداث ترمینال های باری ، خودروسازی و داروسازی ، از جمله زمینه های گسترده همکاری میان دو کشور است.
    وی افزود: در موضوع تقویت همکاری های بانکی نیز با تصمیاتی که در کمیسیون مشترک بررسی می شوند، بزودی شاهد تحول جدیدی در این عرصه خواهیم بود.
    رئیس جمهوری آذربایجان همچنین با حمایت از سیاست ایران برای تامین صلح و امنیت منطقه، گفت: متاسفانه کشورهایی خارج از منطقه با مداخله های خود باعث افزایش جنگ و کشتار در منطقه شده اند و ما معتقدیم هیچ نیروی خارجی نباید در امور داخلی کشورهای منطقه مداخله کند.
    رئیسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، با استقبال از روند شتابان توسعه روابط تهران – باکو تاکید کردند که مصمم هستند این روابط را که نه تنها به نفع دو ملت بلکه به نفع مردم منطقه خواهد بود، بیش از پیش در همه حوزه های مورد علاقه گسترش دهند.
     حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز چهارشنبه به دعوت رسمی رئیس جمهوری آذربایجان در صدر یک هیات بلند پایه، وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.
    در جریان سفر رئیس جمهوری هشت سند همکاری بین مقامات عالی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو به امضا رسید، که امضاء سند همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز دریای خزر سند مهمی در راستای توسعه روابط اقتصادی تهران – باکو است.
    افتتاح کارخانه خودروسازی مشترک آذرماش - ایران خودرو، افتتاح پروژه ریلی آستارا و افتتاح مرکز برق از برنامه های سفر دکتر روحانی به جمهوری آذربایجان است.
    رئیس جمهوری پیش از سفر به باکو نیز در سفری دو روزه در عشق آباد با «قرباقلی وردی محمد اف» همتای ترکمنستانی خود دیدار و گفت و گو کرد. در جریان آن سفر نیز 13 سند همکاری بین مقامات عالی ایران و ترکمنستان در عشق آباد به امضا رسید.
    «محمدجواد ظریف» وزیرامور خارجه، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت، «عباس آخوندی» ‌وزیر راه و شهرسازی، «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی و «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، دکتر روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند.
    سفر به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در ایام نوروز، نخستین دور از سفرهای منطقه ای حسن روحانی رئیس جمهوری در سال 1397 محسوب می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو