عصر بازار

وزیر تعاون:

پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان راه اندازی شد

عصر اعتبار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان راه اندازی شد و با استفاده از این پایگاه، جلوی سوء استفاده افراد در زمینه همپوشانی بیمه ای گرفته شد.

پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان راه اندازی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی ربیعی برای پاسخ به پرسشی درباره دلیل وجود تبعیض در هزینه بیمه شده‌های تامین اجتماعی و علت اجرا نشدن مصوبه یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه درمانی در بودجه سال 1395 در مجلس حضور یافت.
    وی گفت: با نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1395، بودجه سالانه برای حذف همپوشانی بیمه‌ای و حذف دفترچه‌های مازاد پیش بینی و آیین‌نامه اجرایی آن سه ماه بعد به این وزارتخانه ابلاغ شد؛ در پایان همان سال بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه، انتقال سازمان بیمه سلامت از وزارت بهداشت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتفی شد.
    وزیر تعاون ادامه داد: در مدتی که مسئولیت این بخش را برعهده داشتم، یکپارچه‌سازی سازمان‌های بیمه‌گر پایه را اجرایی کردم. این رویه از هفتم دی 95 به صورت آزمایشی در چند استان عملیاتی شد و مدتی بعد در قالب بخشنامه سراسری به اجرا درآمد.
    وی خاطرنشان ساخت: پایگاه رفاه ایرانیان که بستر مناسبی برای این کار به وجود آورد امروز نیز مورد استفاده سازمان بیمه سلامت کشور قرار دارد.
    ربیعی ادامه داد: اگر چه میزان همپوشانی‌ها عدد بزرگی است اما اتلاف منابع به طور عمده در موارد خاصی اتفاق افتاده است. به طور نمونه در بیماری‌های خاص، تعدادی دفترچه بود که از آنها سوء استفاده می‌شد و با ایجاد پایگاه رفاه ایرانیان این دفترچه‌ها حذف شد.
    وی اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد همپوشانی بیمه‌ای کارکنان دولت هشت درصد، روستاییان 62 درصد، بیمه همگانی 29 درصد و سایر اقشار 2 درصد است.
    ربیعی گفت: روستاییان، سطح یک خدمات بیمه تامین اجتماعی را در محل زندگی و سطح دو را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کنند و یک روستایی با دو دفترچه به واحدهای درمانی مراجعه نمی‌کند.
    وی گفت: «ملاحظات اجتماعی» و «مدت زمان پنجساله دفترچه‌های بیمه‌های روستایی» دو عاملی است را برای حذف همزمان این دفترچه‌ها مورد توجه قرار گرفت.
    وزیر تعاون ادامه داد: اگر هر دو سطح این خدمات را حذف می‌کردیم فشار مضاعفی به روستاییان وارد و موجب نارضایتی اجتماعی آنان می‌شد اما بر اساس مکانیزم پیش‌بینی شده، وقتی روستاییان برای تعویض دفترچه بیمه مراجعه کنند، یک دفترچه برایشان صادر می‌شود.
    وی افزود: اجرای طرح اجتماعی بزرگ طرح تحول سلامت، کسری هایی را در بودجه به وجود آورد که دلیل آن «عدم اجرای با دقت» بود؛ در حال حاضر بی عدالتی هایی در پوشش بیمه ای استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که باید بر طرف شود.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سه ماه آینده رفع بی عدالتی ها در پرداخت فرانشیز و رفع همپوشانی بیمه ها را به سرانجام می رسانیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی