عصر بازار

برای قدرشناسی از مفاخر ایران؛

اجرای «طرح تکریم» صندوق اعتباری هنر

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق اعتباری هنر: صندوق اعتباری هنر در قالب «طرح تکریم» به هنرمندانی که از سوی شورای ارزشیابی وزارت ارشاد تعیین شده‌اند، کمک هزینه زندگی اعطا می‌کند.

اجرای «طرح تکریم» صندوق اعتباری هنر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ حسن سیدزاده در نشست «اطلاع رسانی عملکرد صندوق اعتباری هنر در طول یک سال گذشته» افزود: با توجه به فشار‌های اقتصادی امروز جامعه، یکی از کار‌های ما در صندوق اعتباری هنر پرداخت ماهانه به اعضای صندوق است، ما سه هزار نفر در قالب دو طرح «تکریم» و «کمک مستمری» داریم که به صورت ماهانه دریافتی دارند.

    وی گفت: طرح تکریم تنها به 200 تا 300 نفر اختصاص دارد که تا پیش از این ماهانه 200 هزار تومان دریافت می‌کردند که واقعا مبلغ اندکی بود و به تازگی موفق شدیم این مبلغ را 4 برابر کنیم و به 800 هزار تومن برسانیم، اما در طرح «کمک مستمری» که در حال حاضر به 2485 نفر از مشمولین، ماهانه 150 هزار تومن پرداخت می‌کردیم این مبلغ پس از سال‌ها در سال 97 به 250 هزار تومان افزایش می‌یابد.

    مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با تاکید بر اینکه شرایط بهره مندی از طرح تکریم، داشتن گواهی نامه درجه یک هنری، داشتن بیش از 60 سال سن، بیش از 35 سال سابقه آفرینش حرفه‌ای هنری وداشتن سبک ویژه است، افزود: در طرح تکریم به هنرمندان، نویسندگان، شاعران پیشکسوت و فرهیختگان صاحب سبکی که شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن‌ها را تعیین می‌کنند از سوی صندوق اعتباری هنر این مبلغ پرداخت می‌شود و گرچه مبلغ اندکی است، اما با این کار به هنرمندان می‌گوییم که از نظر ما شما همچنان در زمره فرهنگ و هنر ما هستید.

    سید زاده همچنین در تعریف طرح «کمک مستمری» گفت: تمام هنرمندانی که بنا به دلایلی از قبیل کهولت سن، عائله مندی، بیماری و از کارافتادگی قادر به تامین حداقل معاش زندگی خویش نیسنتد و از محل دیگری همچون صندوق بازنشستگی دولتی یا موسسات و نها‌های عمومی غیردولتی مستمری دریافت نمی‌کنند پس از احراز صلاحیت و با تایید دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور مشمول دریافت «کمک مستمری» می‌شوند.

    وی در خصوص شرایط و ضوابط مشمولین طرح کمک مستمری افزود: افراد شامل این طرح باید در صندوق اعتباری هنر عضویت داشته باشد، همچنین داشتن حداقل سن برای خانم‌ها 55 سال و برای آقایان 60 سال تمام و حداقل 20 سال سابقه فعالیت در یکی از رشته‌های فرهنگی و هنری جزو ضروریات این طرح است.

    مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: توصیه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر توزیع متناسب منابع بین هنرمندان سراسر کشور، ما را بر آن داشت تا توزیع مان را از تهران برداریم و به شهرستان‌ها ببریم به همین منظور برای پیدا کردن فعالان فرهنگ و هنر و جویا شدن مشکلات آن‌ها با سفر به 9 استان، 62 شهرستان و نقاط روستایی و طی بیش از 40 هزار کیلومتر از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه قرار گرفتند تا منابع خودمان را به شکل دیگری هزینه کنیم.

    سید زاده با تاکید بر اینکه سفر‌های حمایتی صندوق اعتباری با هدف تمرکززدایی جغرافیایی و بهره مندی عادلانه فعالان فرهنگی و هنری کشور خصوصا مناطق محروم از خدمات صندوق اعتباری هنر در سال 96 آغاز شد و با جدیت در سال 97 پیگیری می‌شود، افزود: قبلا 80 درصد تسهیلات صندوق اعتباری هنر در تهران و تنها 20 درصد در شهرستان‌ها هزینه می‌شد، اما اکنون با سفر‌های استانی و حمایتی صندوق اعتباری هنر، توزیع منابع میان تهران و شهرستان‌ها به میزان برابر رسیده است یعنی 50 درصد منابع در تهران و 50 درصد در سایر استان‌ها هزینه می‌شود که البته امیدواریم این تسهیلات برای شهرستان‌ها بیشتر از این هم بشود تا هر هنرمندی که فعال است، شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته شود.

    وی در خصوص بیمه تامین اجتماعی به عنوان یکی از خدمات این صندوق به هنرمندان گفت: در سال 96 حدود 29 هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور از طریق صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند، که در نظر داریم تا پایان امسال بیش از سه هزار نفر از خدمات بیمه تامین اجتماعی صندوق بهره‌مند شوند.

    مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به بیمه تکمیلی هنرمندان نیز افزود: در سال 96 بیش از 20 هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از خدمات بیمه درمان تکمیلی صندوق بهره‌مند شدند، و در سال 97 نیز صندوق اعتباری هنر خدمات بیمه تکمیلی را در سه طرح (امید، آرامش و رفاه) با تعهدات و پوشش‌های فراتر از سال قبل ارائه کرده است.

    سید زاده گفت: در طرح امید اعضاء صندوق می‌توانند با پرداخت ماهانه تنها 5 هزار تومان از امکاناتی چون جبران هزینه‌های درمان بیمارستانی و اعمال جراحی تخصصی، جبران هزینه‌های زایمان بدون سقف بهره ببرند، خوشبختانه امسال بیش از 27 هزار و 500 نفر از اعضای صندوق از مزایای بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر برخودار هستند.

    وی با اشاره به اینکه امسال نخستین بار امکان پرداخت اقساطی حق بیمه درمان تکمیلی مشمولین طرح تکریم و مستمری از محل مقرری ماهانه فراهم شد، افزود: بیش از نیمی از سهم بیمه متقاضیان بیمه تکمیلی توسط صندوق اعتباری هنر پرداخت می‌شود، بر این اساس حدود 17 میلیارد و پانصد میلیون تومان یارانه توسط صندوق بیمه تکمیلی سال 97 پرداخت می‌شود.

    مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در خصوص سایر تسهیلات نیز گفت: تخصیص و توزیع منطقی منابع مالی با هدف توانمندسازی هنرمندانی که در مناطق کم برخوردار فعالیت می‌کنند از مهم‌ترین شاخص‌های برنامه ریزی صندوق اعتباری هنر است، طی سال جاری 1165 نفر از اعضای صندوق برای اخذ وام بدون بهره به بانک معرفی شده اند.

    سیدزاده با اشاره به سامانه «بیمانو» افزود: این سامانه برای نظارت، شفافیت و هوشمندسازی فرآیند درمان هنرمندان ایجاد شده است، در اصل این سامانه با هدف سرعت و سهولت در ارائه خدمات بیمه شدگان، استقرار کارشناس ارزیاب بیمه در صندوق و ارزیابی فوری اسناد پزشکی، نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه و ارتقای پاسخگویی و ارائه اطلاعات شفاف به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه طراحی شده است.

    وی گفت: از طریق این سامانه اعضاء در هر زمان و مکان امکان بارگذاری مدارک هزینه‌های پزشکی خود را دارند، همچنین در یکسال گذشته بیش از 260 هزار سند درمانی توسط اعضای صندوق در سامانه «بیمانو» ثبت و از این طریق برفرآیند رسیدگی به آن در شرکت بیمه نظارت شده است.

    مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با تاکید بر اینکه جامع‌ترین بانک اطلاعاتی اعضای فرهنگ و هنر جامعه در اختیار صندوق اعتباری هنر است، افزود: صندوق اعتباری هنر به تنهایی از همه هنرمندان حمایت می‌کند و همه هنرمندان اینجا تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند و هیچ هنرمندی نگران هزینه درمانش نخواهد بود.

    وی گفت: هیچ هنرمندی را سراغ نداریم که از صندوق با دست خالی و با ناراحتی رفته باشد و این یک افتخار است که ما یک شبکه یکپارچه از همه هنرمندان هستیم، اما عده‌ای از هنرمندان هنوز برای عضویت در صندوق اعتباری هنر اقدام نکرده اند و لازم است برای جلوگیری شدن از پرداخت مستمری ماهانه شان با دو شماره تلفن 42713145 و 42713604 تماس بگیرند و فورا عضویت خود را اعلام کنند تا بانک اطلاعاتی صندوق اعتباری هنر نیز تکمیل شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار