عصر بازار

خیز بانک قرض الحسنه مهر ایران برای الگو برداری از ژاپن

عصر اعتبار- بررسی سیستم بانکداری کشور ژاپن حکایت از آن دارد که اقبال و اعتماد مردم به نظام بانکی این کشور به دلیل استفاده از قرض‌الحسنه بوده و همین موضوع ضرورت ترویج این نوع بانکداری را در کشور آشکار می کند.

خیز بانک قرض الحسنه مهر ایران برای الگو برداری از ژاپن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، ارائه وام های قرض الحسنه در سیستم بانکداری فعلی کشور سال هاست، کلید خورده، ولی به نظر می‌رسد این گونه بانک ها علی رغم مزیت رقابت ناپذیری به لحاظ کارمزد اندک و گره گشایی از مشکلات مردم و تامین نقدینگی خانواده ها و بنگاه های کوچک اقتصادی آنچنان که باید در جامعه شناخته شده نیستند.

    ریشه این مشکل و عدم ترویج فرهنگ قرض الحسنه و اقبال مردم به آن را باید درناشناخته ماندن این گونه فعالیت ها در بین مردم جست و جو کرد چرا که بسیاری از مردم تفاوت بانک های قرض الحسنه  با سایر بانک ها را نمی دانند.

    برای آنکه تفاوت بانک های قرض الحسنه با سایر بانک ها را دربیابیم کافی است نگاهی به قواعد خاص تاسیس این گونه بانک ها داشته باشیم چرا که بررسی این قواعد و شناساندن این تفاوت ها به جامعه از راه های معرفی مزیت های بانکداری قرض الحسنه است.

    بانک های قرض الحسنه فقط در قالب عقد قرض الحسنه به صورت حساب پس انداز و حساب جاری فعالیت می کنند و برخلاف سایر بانک ها افتتاح هر نوع سپرده های سرمایه گذاری در بانک های قرض الحسنه و اعطای سود به سپرده ها ممنوع است.

    بانک های قرض الحسنه از سرمایه گذاری در مواردی مانند خرید سهام شرکت، تاسیسات شرکت و خرید اموال غیر منقول به قصد تجارت منع شده اند در حالی که به استناد  قانون عملیات بانکی بدون ربا بانک ها می توانند با توجه به ماهیت سپرده های سرمایه گذاری موجود، اقدام به سرمایه گذاری مستقیم و مشارکتی با مشتری پرداخته و یا به خرید اموال غیر منقول بپردازند.

    در حقیقت بانک های قرض الحسنه تاسیس شده اند که کار مردم را راه بیندازند وبا اشتغال زایی و حمایت از کسب و کارهای کوچک و تقویت آنها از بیکاری و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن جلوگیری کنند و بسی جای تاسف دارد که فلسفه پیدایش بانک قرض الحسنه هنوز برای بسیاری از مردم حتی خواص و تحصیلگرده ها نیز تبیین نشده است.

    بانک قرض الحسنه مهر ایران، پرچمدار بانکداری بدون ربا

    بانک های قرض الحسنه از جمله بانک قرض الحسنه مهر ایران نمونه کسب وکارهای اجتماعی بوده و کارمزد دریافتی از مشتریان تنها به اندازه ای تعریف شده که خودکفایی این بانک ها را تضمین کرده وآنها بتوانند هزینه های جاری خود را تامین کنند.

    بانک قرض الحسنه مهر ایران زمینه فعالیت خود را درارائه انواع مختلفی وام از جمله تسهیلات حمایتی، تسهیلات ابزار کار و مواد اولیه، تسهیلات اعتبار در حساب جاری، تسهیلات ودیعه مسکن، تسهیلات درمان بیماری و تسهیلات کسبه و صنوف متمرکز کرده است.

    در شرایطی که برخی اقشار جامعه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و یک وام کم بهره به راحتی می تواند گره از مشکل یک جوان و یک خانواده بازکند و به واقع ساده ترین راه برای دستیابی به این مقصود، بانک های قرض الحسنه هستند ، فرهنگ قرض الحسنه در جامعه ما مغفول مانده است.

    برای پی بردن به اهمیت قرض الحسنه در سیستم بانکداری، مراجعه و بررسی نظام مالی کشورهای توسعه یافته و صنعتی به اندازه کافی روشنگر و چراغ راه خواهد بود.

    ژاپن به عنوان یک کشور صنعتی سیستمی مشابه با نظام بانکداری قرض الحسنه را در مراودات بانکی خود اعمال کرده این موضوع منجر به اعتماد مردم ژاپن به سیستم بانکداری این کشور شده است.

    دلیل اقبال مردم ژاپن به بانکداری قرض الحسنه را باید در کم بودن سود سپرده های بانکی جست وجو کرد و بر این اساس باید سود حقیقی (حتی اسمی) سپرده های مدت دار کاهش یابد چرا که این موضع باعث استقبال مردم از سپرده های مدت دار را کاهش داده و به رشد سپرده های قرض الحسنه منجر می شود.

    یکی از ابزارهای گسترش فرهنگ قرض الحسنه در جامعه، تاکید بر بانکداری بدون ربا و نهادینه کردن تفکر قرض الحسنه در بین مردم است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی