عصر بازار

ترک شغل ۱.۸ میلیون نفر در پنج سال گذشته؛

۵ عامل نخست بیکار شدن کدامند؟

عصر اعتبار- طی پنج سال گذشته، بالغ بر یک میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۰۰ نفر شغل خود را ترک کردند که در این میان، «موقتی بودن شغل» نخستین عامل‌ترک شغل محسوب می‌شود.

۵ عامل نخست بیکار شدن کدامند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، جدیدترین آمار از علت ترک شغل مربوط به کل سال 1396 نشان می‌دهد، در طول سال گذشته یک میلیون و 808 هزار و 447 نفر شغل خود ترک کرده اند.

    بر اساس جدیدترین اطلاعات، نتایج آمارگیری نیروی کار، افراد بیکاری که در پنج سال گذشته شاغل بودند، عمدتا به 13 دلیل مجبور به ترک شغل خود شدند که «موقتی بودن کار» بیشترین عامل ترک شغل بوده است؛ به این ترتیب که 451 هزار و 557 نفر به دلیل موقتی بودن کار، شغل خود را ترک کردند.

    «پایین بودن درآمد» همچنین طی پنج سال گذشته دومین عامل ترک شغل بوده است؛ از کل جمعیت 1.8 میلیونی بیکار شده، 294 هزار و 190 نفر به دلیل درآمد پایین، همکاری خود را قطع کردند.

    پس از آن «اخراج یا تعدیل نیرو» سومین عامل ترک شغل اعلام شده است؛ به طوری که 252 هزار و 955 فرد شاغل طی 5 سال گذشته با تعدیل نیرو از سوی کارفرما، مواجه شدند.

    چهارمین عامل ترک شغل افراد شاغل، «تعطیلی دائمی محل کار» بوده است که 126 هزار و 986 نفر به این دلیل به زمره بیکاران پیوستند. علت ترک شغل 93 هزار و 758 نفر از شاغلان نیز، «فصلی بودن کار» بوده است که بیشترین عامل ترک شغل را به خود اختصاص می دهند.

    بیکارانِ قبلا شاغل در پنج سال گذشته به تفکیک علت ترک شغل

    بر اساس این گزارش، جابجایی محل کار، تحصیل، مسائل خانوادگی، مهاجرت، بازنشستگی، کهولت سن و بیماری از دیگر عوامل ترک شغل محسوب می شوند.

    96 درصد از بیکاران از «مقرری بیمه بیکاری» استفاده نمی‌کنند

    از مجموع جمعیت 1.8 میلیونی بیکار شده، طی پنج سال گذشته، 890 هزار و 815 نفر در مشاغل خدماتی، 790 هزار و 49 نفر در مشاغل صنعتی و 119 هزار 92 نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار بودند.

    آمار ارائه شده نشان می دهد، از کل جمعیت یک میلیون و 808 هزار و 447 نفری که شغل خود را طی پنج سال گذشته ترک کرده اند فقط 64 هزار و 364 نفر از بیمه بیکاری استفاده می کنند و یک میلیون و 744 هزار و 83 نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت نمی کنند.

    بر این اساس از بین افراد بیکار شده طی پنج سال گذشته فقط 3.5 درصد آنها از مزایای بیمه بیکاری استفاده می کنند و 96.5 درصد از این ظرفیت استفاده نمی کنند. البته ممکن است بخشی از این افراد پس از بیکار شدن، در فاصله کوتاهی وارد بازار کار شده باشند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی