عصر بازار

واگذاری ۱۳ میلیارد ریال سهم دولتی در بورس

عصر اعتبار- در حالی که بورس اوراق بهادار از ابتدای امسال از شرایط خوبی برخوردار بوده، از ابتدای امسال تاکنون تنها ۱۳ میلیارد ریال سهم دولتی در این بازار فروخته شده است.

واگذاری ۱۳ میلیارد ریال سهم دولتی در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، از ابتدای امسال تاکنون 21 هزار و 359 میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که در این میان 13 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار، 21 هزار و 211 میلیارد ریال از طریق مزایده و 135 میلیارد ریال از طریق مذاکره فروخته شده است.

    این در حالی است که از این میزان واگذاری، 21 هزار و 331 میلیارد ریال به‌صورت بلوکی، 13 میلیارد ریال تدریجی و 15 میلیارد ریال به‌صورت ترجیحی بوده است. همچنین از 21 هزار و 359 میلیارد ریال سهم و اموال دولتی در این مدت 19 هزار و 982میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک واگذاری‌ها و یک هزار و 377میلیارد ریال واگذاری مربوط به شرکتهای گروه دو واگذاری‌ها بوده است.

    این گزارش می افزاید: به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مکلف است تا 100 درصد سهام شرکت های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین در تبصره‌های ماده 3 فصل 2 این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه 2» آمده که دولت مجاز است به‌منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و مکلف است 80 درصد باقی‌مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

    همچنین طبق اصل 44 قانون اساسی، سال 93 آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکتهای دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سالهای 94، 95، 96 و 97 تمدید شده است. این در حالی است که بر اساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال جاری 631 بنگاه دولتی تعیین تکلیف و واگذار شوند که با توجه به روند واگذاری ها بنظر می رسد واگذاری سهام دولتی در سال 98 هم ادامه پیدا کند.

    گفتنی است، نگاهی به عملکرد سازمان خوصی‌سازی از ابتدای امسال تا کنون در حالی حکایت از واگذاری تنها 13 میلیارد ریال سهم دولتی در بورس دارد، که این بازار از شرایط بسیار خوب و مطلوبی برای واگذاری سهام دولت در این بازار برخوردار بوده و از طرف دیگر واگذاری‌های دولت در بورس اوراق بهادار می‌توانست تا حدودی پاسخگوی عطش نقدینگی باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو