عصر بازار

ادامه حیات حرفه‌ای فعالان بیمه‌ای به چالش بر می‌خورد؟!

عصر اعتبار- به طور یقین استارت‌آپ‌ها، با استفاده از توان شرکت‌های نمایندگی بیمه فعالیت خواهند کرد.

ادامه حیات حرفه‌ای فعالان بیمه‌ای به چالش بر می‌خورد؟!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس آنلاین، استارت‌آپ «Startup» یعنی کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالا و ارزش آفرینی بالایی دارد. این نوع شرکت‌ها رشد سریعی دارد و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌است. مفهوم استارت‌آپ فقط مختص به کسب و کارهای آنلاین نیست. اگرچه در کشور ما چون بیشتر استارت‌آپ‌ها حول محور تکنولوژی‌های جدید راه اندازی می‌شوند، اما در کل استارت‌آپ‌هایی وجود دارند که بر پایه تکنولوژی نیستند و کاملا سنتی هستند.

    موانع زیادی پیش رو

    همچنین صنایع مختلفی در کشورمان وجود دارد که جای خالی این نوع کسب و کار در آنها احساس می‌شود.به عنوان نمونه بازار پولی کشورمان به اندازه‌ای گسترده است که با حضور این شرکت‌ها و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین می‌تواند پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد اما به نظر می‌رسد بر خلاف تعریف کلمه‌ای خود در کشورمان این نوع کسب و کار سرعتی ندارد و با موانع زیادی روبه‌رو است.

    زمانی برای برچیدن شیوه‌های سنتی

    صنعت بیمه یکی از فعالیت‌های پرچالش و البته مهم در اقتصاد است که تنوع خدمات زیادی دارد و شرکت‌های بیمه‌ای هر روز درصدد توسعه محصولات بیمه‌ای خود هستند و رقابتی چشم‌گیر برای افزایش متقاضیان دارند، اما از آنجایی که استارت‌آپ‌ها شرکت‌های نوین و البته جذابی برای متقاضیان محسوب می‌شوند قطعا با رو آوردن به استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای باید شیوه‌های سنتی را برچینند.

    امکان اثرات سوء و نبود مخاطره جدی

    البته تاکنون چندین شرکت استارت‌آپ در صنعت بیمه حضور یافته‌اند اما تمرکز آنها بیشتر بر فروش است و خلاقیت آنها به حداقل رسیده است. در صورتی که این صنعت بخش‌های زیادی دارد که می‌توان هر کدام را به طریقی جذاب کرد. در این میان استارت‌آپ‌های بیمه‌ای با وجود حمایت رئیس کل بیمه مرکزی مخالفانی دارد که نباید آنها را نادیده گرفت. منتقدان معتقدند: فروش اینترنتی به روش فعلی بازاریابان الکترونیکی نه تنها بر روند ادامه حیات حرفه‌ای نمایندگان و کارگزاران اثرات سوء خواهد داشت، البته مخاطره جدی برای صنعت بیمه هم نخواهد بود!

    خدمات بهتر، هزینه کمتر

    رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه 10 استارت‌آپ در بخش بیمه فعالیت می‌کنند، گفت: استارت‌آپ‌ها با فعالیت خود می‌توانند خدمات بیمه‌ای بهتر و با هزینه کمتری به مردم ارائه کنند. غلامرضا سلیمانی امیری ادامه داد: در سطح شرکت‌های بیمه‌ای، قوانین و مقررات و پوشش‌های بیمه‌ای متنوعی داریم. کشوری هستیم که انواع پوشش‌های بیمه‌ای را تعریف کرده‌ایم اما این نفوذ بیمه‌ای نیاز به نوآوری دارد. رئیس کل بیمه مرکزی افزود: ورود استارت‌آپ‌ها به بخش بیمه‌ای می‌تواند ضعف بازاریابی را پوشش دهد که درآمد خوبی هم ایجاد می‌کند و از سوی دیگر به مردم خدمات جدیدی ارائه می‌دهد.

    سلیمانی امیری با تأکید بر اینکه، نوآوری باعث نفوذ ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت زندگی و امنیت مسئولیت خواهد شد، بیان داشت: باید نفوذ بیمه‌ای را در سطح کشور گسترش دهیم چرا که این گسترش بر اساس دستور رئیس‌جمهور بوده است. همچنین برای تحقق دیدگاه مذکور استارت‌آپ‌ها می‌توانند برنامه‌های راهبردی ارائه کنند. وی با اشاره به فعالیت استارت‌آپ‌ها در چارچوب قوانین بیمه مرکزی اظهار داشت: البته استارت‌آپ‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌ای باید به تائید برسند و ثبت شوند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

    صنعت بیمه مقید به بهره‌گیری از استارت‌آپ‌ها

    حجت بهاری‌فر، مدیر عامل شرکت بیمه ما با اشاره به بهره‌گیری از استارت‌آپ‌ها به منظور توسعه و ارتقا صنعت بیمه گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رو آوردن مردم به فضای مجازی حضور استارت‌آپ‌ها در هر صنعتی موجب توسعه و شکوفایی آن خواهد شد . همچنین صنعت بیمه هم در این خصوص مراحل رشد و ارتقا را می‌گذراند. بهاری‌فر افزود: البته باید به میزان بودجه و شبکه پولی آن توجه کرد تا متناسب با نیاز و خدمات شرکت‌های بیمه ای ارائه خدمات نوین داشته باشند. مدیر عامل شرکت بیمه ما با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه‌ای خود را مقید به بهره‌گیری از ظرفیت‌های کسب و کارهای نوین می‌دانند، بیان کرد: شرکت‌های بیمه‌ای باید سرعت عمل خود را در بکارگیری از فناوری‌های نوین بالا ببرند تا از دیگر صنایع عقب نمانند.

    همه خدمات را نمی‌توان استارت‌آپی ارائه کرد

    مدیر عامل بیمه ما گفت: همه خدمات بیمه ای قابلیت فروش در فضای مجازی و صفحه‌های دیجیتالی را ندارند. به عنوان نمونه بیمه‌های مهندسی یا عمر نیاز به توضیح بندهای مختلف دارند که باید به صورت حضور مشتریان و مشاوران بیمه در نمایندگی‌ها انجام شود، اما هستند خدمات بیمه‌ای که بتوان از این طریق در اختیار مردم قرار داد. وی ادامه داد: این نگرانی برای برخی وجود دارد که با روی کار آمدن استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های نمایندگی از دور خارج می‌شوند اما چنین وضعیتی بوجود نمی‌آید چون قطعا استارت‌آپ‌ها با استفاده از توان شرکت‌های نمایندگی فعالیت خواهند کرد. بهاری‌فر خاطرنشان کرد: از آنجایی که استارت‌آپ‌هایی نظیر اسنپ، تپسی وغیره با اعتماد مردم مواجه شدند، از استارت‌آپ‌های بیمه‌ای هم استقبال خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی