عصر بازار

رئیس مرکز ملی آمار خبر داد:

ارائه لایحه ثبت کد کسب و کار به دولت

رکورد تورم کالایی، ۲۲۴ درصد شد

عصر اعتبار- رئیس مرکز ملی آمار کشور گفت: لایحه ثبت کد کسب و کار را به دولت داده ایم تا بدانیم چه کسی کجا و در چه صنفی فعالیت می‌کند.

ارائه لایحه ثبت کد کسب و کار به دولت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، امیدعلی پارسا اظهار کرد: آمار ابزار سیاست گذاری و برنامه ریزی همه کشورهاست. اما تورمی که مبنای زندگی مردم و معیشت آنهاست همان تورم نقطه به نقطه است.

    وی با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه متوسط تغییرات قیمت کالا‌ها نسبت در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل است، افزود: رب گوجه فرنگی 244 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و این ارقام در میوه جات 67 درصد، کالا‌های بادوام 79 درصد، اما در برخی کالا‌ها هم زیر ده درصد تورم وجود داشته و متوسط این اعداد تورم نقطه به نقطه 35 درصدی است.

    رئیس مرکز ملی آمار بیان کرد: بررسی ما و فلسفه ایجاد ما همان قیمت‌های عملیاتی در مغازه‌ها و خرد فروشی‌ها در شهر و روستاست.

    پارسا گفت: ما 38 هزار خانوار و الگوی مصرف آن‌ها را بر حسب هزار قلم کالا محاسبه می‌کنیم. تورم در اقلام مختلف، متفاوت است به طور مثال خوراکی 26 درصد، مسکن 35.5 درصد و سایر 38 و 5 درصد که تورم نقطه‌ای 35 درصد متوسط این اعداد است.

    وی بیان کرد: تورم خوراکی در روستا و شهر‌ها متفاوت است مناطق روستایی ما 38 درصد، ولی مناطق شهری 26 درصد تورم خوراکی دارند و این واقعیت است و اینطور نیست که سهم خدمات از جایی دیکته شده باشد. بلکه از کف زندگی مردم است.

    رئیس مرکز ملی آمار گفت: به طور مثال در قیمت رب گوجه فرنگی 18 هزار و سیصد تومان بیشترین و در کمترین نرخ 16 هزار تومان به ثبت رسیده است. بنده خرید‌های منزلم را خودم انجام میدهم و قیمت‌ها را می‌دانم. گوشت گاو گوساله 59 هزار تا 62 هزار تومان بوده است و آمار ما متوسط این قیمت هاست.

    پارسا افزود: باید دقت کنیم کدام آمار کجا استفاده می‌شود. معدل تمام اعداد تورمی در کشور همین نرخی است که ماهانه اعلام می‌شود.

    وی بیان کرد: گاهی فکر می‌کنیم نرخ 15 درصد باید در تمام اقلام صدق کند درصورتی که این نرخ معدل سالانه است. تورم ماهانه را به صورت نقطه به نقطه اعلام میکنیم و چیزی غیر از واقعیت نیست.

    رئیس مرکز ملی آمار اضافه کرد: به طور مثال در یک نقطه از کشور موز 12 هزار 600 تومان و در نقطه‌ای دیگر 14 هزار و سیصد تومان ثبت شده که جایی از کشور گران‌تر و ارزان‌تر بوده است. برای ارزیابی دولت باید مبنای ما سالانه باشد.

    پارسا تاکید کرد: مسایل مثل اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی از مصیبت‌های ماست که ربطی به ترامپ و تورم ندارد. اما بانک مرکزی تورم را به 72 شهر بزرگ و 386 قلم کالاست.

    وی گفت: در حالی که مرکز آمار محاسباتش بر روی 475 قلم برای 231 شهرو621 روستا و 420 مظنه قیمت انجام می‌شود و اصلی و دقیق‌ترین آمار است.

    رئیس مرکز ملی آمار عنوان کرد: انگار پول خرج می‌کنیم تا خودمان بی اعتمادی ایجاد کنیم. در همه دنیا تنها کشور ما دو نهاد برای کشور نرخ تورم ایجاد می‌کند.

    پارسا بیان کرد: برخی عنوان می‌کنند دو مرجع رسمی، آمار اعلام کنند تا رقابت در اعلام نرخ ایجاد شود؛ تئوری رقابت برای تولیدات خصوصی است نه دستگاه‌های حاکمیتی عمومی است.

    این مقام مسئول اظهار داشت:در دنیا پنج کشور هنوز بانک مرکزی محاسبه می‌کند و تنها 12 کشور وجود دارد که مرکز ملی آمار ندارند و بانک مرکزی نرخ تورم اعلام می‌کند. ماده 10 احکام دائمی مرکز ملی آمار منبع اصلی آمار است.

    وی تصریح کرد: استفاده از آمار تورم نیز نوعی مصیبت است که دستگاه‌ها نمیدانند کدام نهاد را باید مرجع قرار دهند.

    رئیس مرکز ملی آمار گفت: تغییر نظام‌های سنتی به نظام آمار‌های ثبتی مبنا صورت می‌گیرد. سنتی یعنی استفاده از کاغذ و تبلت و ... که خطای آماری در صورت خوداظهاری زیاد است.

    پارسا بیان کرد: در سرشماری‌ها اگر جایی وجود داشته باشد که موظف بشوند ظرف مدت 10 روز آدرس و جابه جایی خود را اعلام کنند و در غیر این صورت با مشکلات اداری و روزمره مواجه شوند.

    وی اضافه کرد: وقتی تمام افراد یک آدرس قانونی داشته باشند و به محض جا به جایی اعلام کنند دیگر به آمار‌های دستی نیازی نخواهد بود.

    رئیس مرکز ملی آمار بیان کرد: لایحه ثبت کد کسب و کار را به دولت دادیم تا بدانیم چه کسی کجا و در چه صنفی فعالیت می‌کند.

    پارسا خاطر نشان گفت: وقتی این اطلاعات به صورت محرمانه در اختیار مرکز ملی آمار قرار بگیرد قطعا پیشرفتی جدی خواهیم داشت. امیدواریم این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی