عصر بازار

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرد؛

۴.۶ میلیارد دلار؛ سهم صندوق توسعه ملی ازصادرات نفت و گاز در سال ۹۸

عصر اعتبار- مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشته که دولت با توجه به شرایط تحریمی کشور در پیش بینی میزان فروش نفت دچار بیش برآوردی شده و کل سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت و گاز ۴.۶۴ میلیارد دلار خواهد بود.

۴.۶ میلیارد دلار؛ سهم صندوق توسعه ملی ازصادرات نفت و گاز در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی نوشته است: براساس جزء (1) بند (ب) ماده (7) قانون برنامه ششم توسعه، مقرر شده است سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه 30 درصد تعیین شود و سالیانه دست کم 2 واحد درصد به این سهم اضافه شود. بنابراین سهم صندوق توسعه ملی برای سال 1398 که سال سوم اجرای برنامه است باید 34 درصد منابع حاصل از صادرات نفت در نظر گرفته می شد اما به جهت تامین منابع مورد نیاز دولت، براساس بند (الف) تبصره (1) لایحه بودجه 98 این سهم معادل 20 درصد در نظر گرفته شد.

    این مرکز تصریح کرده است: با توجه به فرض دولت در مورد درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 98 یعنی قیمت نفت 54.1 دلار و فروش روزانه به میزان 1.54 میلیون بشکه، به علاوه پیش بینی صادرات 3.45 میلیارد دلاری گاز طبیعی و با لحاظ سهم 20 درصدی صندوق توسعه ملی، سهم این صندوق 6.7 میلیارد دلار خواهد بود که با توجه به شرایط تحریم پیش بینی میزان فروش نفت دچار بیش برآوردی است.

    با در نظر گرفتن صادرات روزانه یک میلیون بشکه ای نفت خام و میعانات گازی و تحقق کامل منابع پیش بینی شده از محل خالص صادرات گاز، کل سهم صندوق توسعه ملی 4.64 میلیارد دلار خواهد بود. در ادامه ابتدا تکالیف اعمال شده بر منابع صندوق در ماده واحده (موضوع سقف دوم بودجه) و سپس تبصره های لایحه بودجه 98 بررسی شده است.

    سقف دوم و صندوق توسعه ملی

    مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه گزارش خود درباره سقف دوم لایحه بودجه 98 و تکالیفی که برعهده صندوق توسعه ملی است، می نویسد: بند (ب) ماده واحده بودجه سال 98 به دولت اجازه داده است از محل وصول منابع مازاد از منابع عمومی (به ویژه منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز)، اصلاحات ساختاری و برداشت مجاز از صندوق توسعه ملی، مصارف عمومی لایحه را تا سقف 400 هزار میلیارد ریال افزایش داده و به 2 مورد ذیل اختصاص دهد:

        200 هزار میلیارد ریال بابت اجرای ماده (106) قانون برنامه ششم توسعه جهت تقویت بنیه دفاعی و ستادکل نیروهای مسلح
        200 هزار میلیارد ریال بابت اعتبارات ردیف های مندرج در جدول 21 همین لایحه

    این مرکز خاطرنشان کرده است: با توجه به اینکه دولت در پیش بینی خود نسبت به وصول درآمدهای نفتی دچار بیش آوردی شده است، احتمال وصول منابع بیشتر از منابع عمومی پیش بینی شده، بعید به نظر می رسد و همچنین اصلاحات ساختاری ذکر شده در لایحه موضوع شفاف و دقیقی نیست. در این راستا سازمان برنامه و بودجه 12 عنوان برنامه جهت اصلاحات ساختاری مورد نظر دولت در سال 98 را ابلاغ کرده است که بیشتر آنها ماهیت جلوگیری از هزینه بیشتر را دارند تا ایجاد درآمد و نمی توان انتظار درآمدی در حد 100 یا 200 هزار میلیارد ریال داشت.

    مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود نوشته است که منبع اصلی تامین 400 هزار میلیارد ریال سقف دوم نیز منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است. با فرض تامین 200 هزار میلیارد ریال منابع مورد نیاز سقف دوم از محل منابع صندوق توسعه ملی و با در نظر گرفتن نرخ ارز 8 هزار تومانی، بالغ بر 2.5 میلیارد دلار از منابع ورودی این صندوق کاسته خواهد شد و در صورت تامین مابقی سقف دوم از محل منابع صندوق (در سناریوی صادرات یک میلیون بشکه ای) به طور عملی در سال 98 منابع جدیدی به صندوق اضافه نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی