عصر بازار

رئیس سازمان بورس مطرح کرد:

بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها در انتظار تنظیم صورت‌های مالی به روش بین المللی

عصر اعتبار- در حالی که از سال‌های گذشته قرار بود بیمه‌ها، بانک‌ها و لیزینگ‌ها صورت‌های مالی خود را بر اساس استانداردهای گزارشگری مالی بین‌الملی تنظیم کنند، اما هنوز خبری از تنظیم صورت‌های مالی به این روش نیست، اما به تازگی شاپور محمدی گفته که سازمان بورس باید با سازمان امور مالیاتی در این مورد به تفاهمی برسد.

بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها در انتظار تنظیم صورت‌های مالی به روش بین المللی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در سال‌های گذشته بعد از به تفاهم رسیدن ایران با کشورهای 1+5 و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا که بانک و بیمه‌های ایرانی را هدف گرفته بود لغو شد، اما حتی پس از باز شدن سوئیفت نیز بانک‌ها و بیمه‌های بین‌المللی با بانک‌ها و بیمه‌های ایرانی کار نمی‌کردند چرا که صورت‌های مالی این شرکت‌ها بر اساس استانداردهای مورد قبول جامعه بین‌الملل نبود.

    به همین دلیل نهادهای ناظر بازار پول و بازار سرمایه اعلام کردند که بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها باید صورت‌های مالی خود را بر اساس استانداردهای مالی IFRS تنظیم کنند تا مشکل مراودات بین‌المللی حل شود.

    اما بسیاری از همین بانک‌ها و بیمه‌ها اصلاً نمی‌دانستند که استاندارد مالی IFRS چیست و حتی ترجمه دقیق و صحیحی از استانداردهای مالی بین‌المللی در ایران وجود نداشت در نتیجه در نهایت این شرکت‌ها نتوانستند که صورت‌های مالی خود را با استانداردهای بین‌المللی تطبیق دهند.

    اما به تازگی شاپور محمدی –رئیس سازمان بورس- در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها باید صورت‌های مالی جدیدشان را بر اساس IFRS تنظیم کنند، گفت: سازمان بورس و سازمان حسابرسی برای موضوع IFRS تلاش‌های زیادی کردند و کارهای ارزشمندی هم در این مورد انجام شد. بعضی از شرکت‌ها صورت‌های مالی IFRS تهیه کردند، اما با توجه به ابهام مالیاتی که دارند. فعلاً افشا این نوع صورت‌های مالی را منوط به اینکه با سازمان امور مالیاتی به تفاهم برسیم، کردیم.

    محمدی در پاسخ به اینکه برای درست برآورد شدن صورت‌های مالی بر اساس IFRS باید به ارزش منصفانه دارایی‌ها دقت ویژه داشت، اما در وضعیت حال حاضر اقتصاد ایران باید هر لحظه دارایی‌ها را تجدید ارزیابی کرد تا ارزش منصفانه به دست آید برای این موضوع چه راهکاری دارید؟ گفت: روش‌هایی که در دنیا پذیرفته شده موضوع افزایش سرمایه لحظه به لحظه نیست. شیوه آن در دنیا استاندارد دارد و سازمان حسابرسی هم تلاش بسیار ارزشمندی در این مورد انجام داده و این‌ها ترجمه شده و روی سایت سازمان حسابرسی است و انشالله تعیین تکلیف می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی