عصر بازار

تب و تاب فروش پول نو در آستانه شب عید

عصر اعتبار- پول‌فروشان خیابان فردوسی در آستانه سال نو، اسکناس‌های نو و تانخورده را به بازار آورده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر دسته ۱۰ هزار تومانی، یک میلیون و ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

تب و تاب فروش پول نو در آستانه شب عید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، هر ساله با آغاز اسفند ماه از چهارراه استانبول تا میدان فردوسی غیر از هیاهو همیشگی برای خرید اسکناس‌های خارجی، بازار خرید ریال نو و تانخورده ایرانی هم در این خیابان داغ می‌شود. از آنجایی که بانک‌ها هم هر ساله اسکناس در ایان پایانی سال ارائه می‌کنند، اما برخی فروشندگان اسکناس‌های نو نیز در بخش معامله اسکناس‌های کمیاب در بازار فعالیت دارند.

    گزارش میدانی خبرنگار ایبِنا از چهار راه استانبول تا میدان فروسی حاکی از این است که اسفند امسال دلال‌ها بیشتر بر روی فروش اسکناس و مسکوکی که تولید آنها متوقف شده مانور می‌دهند به طوری که به سختی می توان اسکناس 20 تومانی را در بساطشان  پیدا کرد و هر بسته 150 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. اما اسکناس 10، 100 و 200 تومانی نه تنها در بازار نیست بلکه به گفته یکی از این فروشندگان در ایام نوروز، متقاضی هم در بازار ندارد.

    روند افزایشی قیمت بر روی اسکناس‌های 500 تا 1000 تومانی که از سوی بانک‌ها در حال عرضه است کمتر به چشم می‌خورد، به شکلی که یک بسته 100 تایی 500 تومانی حدود 80 هزار تومان که نسبت به سال گذشته حدود 20 هزار تومان گران‌تر شده و سال گذشته هر بسته 500 تومانی حدود 60 تا 70 هزار تومان بود، همچنین یک بسته اسکناس 100 تایی هزار تومانی و دو هزار تومانی هریک نسبت به سال قبل 5 هزار تومان افزایش داشته و در بازار به ترتیب به قیمت 125 و 225 هزار تومان فروخته می‌شود.

    هر بسته 100 اسکناس پنج هزار تومانی نیز امسال 535 هزار تومان در بازار رد و بدل می‌شود. همچنین یک بسته اسکناس 10 هزار تومانی در بازار آزاد نیز یک میلیون و 40 هزار تومان قیمت خورده که سال گذشته یک میلیون و 35 هزار تومان بود. هر چند بانک مرکزی با توزیع پول نو رونق بازار اسکناس‌فروش‌ها کساد کرده؛ اما هنوز در مناطقی مانند چهار راه استانبول می‌توان دسته‌های اسکناس نو را جلوی پول‌فروش‌ها مشاهده کرد که در این ایام اگرچه بازاری کم رَمَق دارند اما همچنان دسته‌های اسکناس‌های تانخورده خود را گران‌تر به مردم می‌فروشند.

    البته ناگفته نماند که بازاری رقابتی برای اندکی بالا و پایین نرخ اسکناس‌های نو میان این فروشندگان سیار وجود دارد به نحوی که می‌گویند هم‌صنفانشان ممکن است برخی اسکناس ها را هزار تا پنج هزار تومان هم بالا و پایین بفروشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو