عصر بازار

سهم یارانه نقدی از درآمد خانوار شهری و روستایی

عصر اعتبار- آمارها تا پایان سال ۹۷ نشان می‌دهد که سهم یارانه نقدی از درآمد کل یک خانوار شهری به ۴ درصد رسیده است.

سهم یارانه نقدی از درآمد خانوار شهری و روستایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، پرداخت یارانه به افراد ثبت نام کننده در طرح هدفمندی یارانه‌ها از آذرماه سال 1389 آغاز شد و اکنون بیش از 7 سال از پرداخت نقدی به خانوارها می‌گذرد. با اینکه در اواخر سال 1389 پرداخت یارانه نقدی به خانوارها آغاز شد ولی به تدریج به جمعیت یارانه‌بگیر در سال‌های ابتدایی افزوده شد.

    نتایج دریافتی از طرح‌های آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی نشان می‌دهد که در سال 1390 سهم درآمد یارانه نقدی از کل درآمد یک خانوار شهری و روستایی به ترتیب 11 و 20 درصد بوده است. در حالی که در سال 1391 که جمعیت یارانه‌بگیر افزایش یافته است این سهم برای مناطق شهری و روستایی به 12 و 22 درصد افزایش یافته است.

    همانگونه که در جدول زیر مشاهده می‌شود این سهم از سال‌های 1392 به بعد روندی کاهشی داشته است و این در حالی است که در سال 1397 سهم یارانه نقدی از کل درآمد یک خانوار به طور متوسط در مناطق شهری 4 درصد و در مناطق روستایی 8 درصد است.

    براساس گزارشی که مرکز آمار منتشر کرده است، در سال 1397 در مناطق شهری و روستایی سهم یارانه نقدی در درآمد کل خانوار دهک اول به ترتیب 13 و 29 درصد است. این سهم در دهک دهم در مناطق شهری و روستایی به ترتیب یک و 4 درصد است. از سوی دیگر متوسط سهم یارانه نقدی دریافتی در متوسط درآمد کل یک خانوار در مناطق شهری و روستایی در سال‌های 1391 الی 1397 روندی نزولی داشته که با توجه به نرخ تورم رسمی کشور این امر بدیهی است.

    همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، متوسط یارانه نقدی دریافتی خانوارها در دهک‌های درآمدی شهری و روستایی روندی نزولی را نشان می‌دهد که با توجه به اینکه درآمد کل خانوار با تغییر دهک به پله‌ای بالاتر افزایش می‌یابد، در نتیجه سهم یارانه نقدی نیز کاهش می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی