عصر بازار

بانک قرض الحسنه مهرایران از موفق‌ترین و پیشروترین بانک‌های کشور

عصر اعتبار- در حالی به سیزدهمین سال فعالیت نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور رسیده‌ایم که خوشبین‌ترین موافقان ایجاد آن هم تصور نمی‌کردند، ظرف این مدت بانک به یکی از پیشروترین بانک های کشور تبدیل شود.

بانک قرض الحسنه مهرایران از موفق‌ترین و پیشروترین بانک‌های کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در حالی به سیزدهمین سال فعالیت نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور رسیده‌ایم که احتمالاً خوشبین‌ترین موافقان ایجاد این بانک و امیدوارترین افراد به بانکداری قرض‌الحسنه نیز در آن زمان تصور نمی‌کردند، ظرف این مدت نسبتاً کوتاه، مهر ایران به یکی از موفق‌ترین و پیشروترین بانک‌های کشور تبدیل شود. به همین بهانه، عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران را مرور می‌کنیم که امروز عنوان بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور را با خود دارد.
    اصل اول، شفافیت
    بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، یکی از کامل‌ترین گزارش‌گران شفافیت بانکی در بین بانک‌های ایرانی است که صورت‌های مالی، رویه‌ها و ضوابط داخلی بانک، حاکمیت شرکتی و کنترل داخلی، رویدادهای با اهمیت، اطلاعات مربوط به مقاطع زمانی و همچنین شاخص‌های بانکی خود را به‌صورت به‌روزشده در وب‌سایت خود منتشر می‌کند.
    بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، نخستین بانک کشور است که با اخذ مجوز از بانک مرکزی، برگزاری مجمع عمومی سالانه را به‌صورت منظم در دستور کار خود قرار داده و سه سال است که این روند در بانک، ادامه دارد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، علاوه بر پذیرش نظارت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، عملکرد و تصمیمات خود را به‌صورت شفاف به ذی‌نفعان و سهامداران ارائه می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند که با اطلاعات کامل درباره اقدامات بعدی خود گام بردارند.

    سبز همچون مهر ایران
    بانکداری سبز، به معنای فعالیت‌های بانکی است که به‌طور همزمان، حفاظت از محیط زیست را هم در نظر می‌گیرند. حذف کاغذ از فرآیندهای بانکی، تأمین مالی پروژه‌های دوست‌دار محیط زیست و طراحی شعبی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، همگی از مصادیق بانکداری سبز هستند.
    بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تلاش برای حذف کاغذ از فرآیندهای بانکی یا به عبارت دیگر «بانکداری بدون کاغذ»، در حال اجرا و پیاده‌سازی بانکداری سبز در حوزه بانکداری خرد است. این بانک در اولین اقدام توانسته خدمات افتتاح حساب و اعطای تسهیلات را به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به فرم‌های کاغذی و کپی مدارک، به مشتریان ارائه دهد.
    افزون بر این‌ها، بانکداری بدون کاغذ در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با استفاده از سیستم‌های یکپارچه مبتنی بر زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک انجام می‌شود. یکی از این زیرساخت‌ها، بایگانی دیجتال اسناد و مدارک است که به‌طور کامل در این بانک پیاده‌سازی شده‌است.

    آبروی بانکداری ایران در عرصه بین‌المللی
    بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال جاری دو دستاورد مهم در حوزه بین‌المللی کسب کرد. نخست اینکه به‌عنوان بانک کاملاً اسلامی با 61.1 درصد رشد و 3 میلیارد و 878 میلیون دلار دارایی منطبق بر شریعت، از سوی نشریه «بنکر» به‌عنوان رتبه نخست بانک‌های ایران و رتبه سوم برترین مؤسسات کاملاً اسلامی جهان معرفی شد. دیگر اینکه سازمان همکاری اسلامی (OIC) جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را به‌دلیل تلاش‌های قابل توجه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ترویج بانکداری اسلامی، حمایت از توسعه تولید صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغال‌زایی و کارآفرینی، به مدیرعامل این بانک اعطا کرد.
    توفیقات کسب شده نه تنها باعث سربلندی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بوده، بلکه مایه مباهات شبکه بانکی ایران در عرصه بین‌المللی نیز محسوب می‌شود.

    مهر ایران، حامی تولید ایرانی
    بانک قرض‌الحسنه مهر ایران علاوه بر تلاش برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال، اهداف تولیدی را نیز دنبال می‌کند. تا کنون بیش از هفت میلیون و 800 هزار نفر از هموطنان در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افتتاح حساب کرده‌اند و این بانک در مجموع، تسهیلاتی را به ارزش بیش از 48 هزار میلیارد تومان در اختیار آن‌ها قرار داده است. مهر ایران با هدایت حدود 50 درصد از تسهیلات قرض‌الحسنه خود به حمایت از تولید داخلی، در ارتقای سطح تولید نیز نقش‌آفرین بوده است.
    تسهیلات قرض‌الحسنه یاد شده در قالب طرح‌های مختلف از جمله «رونق مهر» در اختیار فعالان این بخش قرار گرفته است. این بانک همچنین تسهیلاتی را برای خریداران کالای ایرانی در نظر گرفته تا مردم را برای خرید کالای تولید داخل تشویق کند.
    مهر ایران در نظر دارد امسال میزان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی خود را به دو میلیون نفر برساند تا تولید رونق بیشتری بگیرد. همچنین برای کمک به رونق بازار از طریق تقویت تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی، طرح مهرکارت را در برنامه دارد.

    توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر
    بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر را در قالب تفاهم‌نامه با سازمان‌های حمایتی پیش می‌برد. در پی تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و سازمان‌های مختلف این بانک با پرداخت هفت‌هزار فقره تسهیلات از طریق سازمان بهزیستی به ارزش 813 میلیارد و 165 میلیون ریال، 12 هزار و 706 فقره از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ارزش 764 میلیارد و 500 میلیون ریال، 190 هزار فقره از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) به ارزش 11 هزار میلیارد ریال، 27 هزار فقره از طریق بنیاد برکت به ارزش 3500 میلیارد ریال و 22 هزار 454 فقره تسهیلات از طریق معاونت امور زنان ریاست جمهوری به مبلغ 673 میلیارد و 535 میلیون ریال عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشته است. تعداد کل تسهیلات پرداخت شده بانک از طریق پنج نهاد یاد شده بیش از 259 هزار مورد و به ارزش 16751 میلیارد ریال بوده است.

    توسعه فناوری‌های نوین
    کالاهای صنعتی مبتنی بر فناوری‌های نوین نیز از حمایت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بی‌بهره نبوده‌ است. این بانک در فاز نخست این حمایت‌ها با همکاری شرکت نیرو محرکه، برای خرید 4500 موتورسیکلت، تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کرده است. از آنجایی که این موتورسیکلت‌ها سازگار با محیط زیست هستند، تسهیلات اعطایی علاوه بر حمایت از تولید، اهداف بانک در زمینه بانکداری سبز را نیز دنبال می‌کند.
    همچنین در چارچوب همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بنیاد برکت، بیش از 700 فرصت شغلی و درآمد پایدار در شهرستان راور استان کرمان از طریق راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی ایجاد شده است. به‌علاوه با حمایت تسهیلاتی و تأمین مالی توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، 520 واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان کرمان (منطقه گلزار بردسیر) افتتاح شده است. مجموعاً 720 خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان کرمان هم‌اکنون تولیدکننده برق هستند. 200 نیروگاه خورشیدی نیز با استفاده از این تسهیلات در کاشان راه‌اندازی شده است.
    مهر ایران یکی از اولویت‌های جدی خود را اعطای تسهیلات به طرح‌های مبتنی بر فناوری بالا قرار داده است. امید آنکه افراد بیشتری از این تسهیلات استقبال کرده و ضمن ایجاد منبع درآمدی پایدار برای خود، از ظرفیت خدادادی کشور در این حوزه استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو