عصر بازار

ماجرای بکارگیری بازنشستگان با حقوق‌های بالا در پروژه‌های پول‌ساز وزارت جهاد کشاورزی

عصر اعتبار- مدیرعامل موسسه جهاد نصر درباره ماجرای حضور محمد بخشنده برادر معاون وزیر جهاد، در پروژه های مهم آبیاری کشور، بکارگیری فردی با سابقه ۴۰ سال در موسسه جهاد نصر با حکم وزیر جهاد و نیز دعوت به کار از فردی با ۳۹ سال سابقه برای کار را توضیح داد.

ماجرای بکارگیری بازنشستگان با حقوق‌های بالا در پروژه‌های پول‌ساز وزارت جهاد کشاورزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، پس از استعفای محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی، مسائلی درباره بکارگیری افراد بازنشسته و صاحب نفوذ در طرح های بزرگ عمرانی و آبیاری کشور از جمله طرح 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان که از بزرگترین طرح های کشور است، مطرح شده است.

    به عنوان مثال گفته می‌شود محمد بخشنده برادر معاون وزیر جهاد کشاورزی  با استفاده از نفوذ برادرش در پروژه های مهم آبیاری با گردش مالی بسیار زیاد فعالیت می کند و حقوق کلانی هم دریافت می‌کند.

    یا درباره عضویت حسن علاقه بند در هیئت مدیره موسسه جهاد نصر با 40 سال سابقه کار مطرح می‌شود که به رغم مغایرت با ماده 5 بخشنامه بازنشستگی،‌ بکارگیری وی به دلایل نامعلومی همچنان در این سمت مهم ادامه دارد. این ابهامات همچنین درباره فشار برای به کارگیری احمد مطیعی با 39 سال سابقه کار و پس از بازنشستگی در بدنه تصمیم گیری مهمترین و پول‌سازترین پروژه اجرایی وزارت جهاد کشاورزی هم مطرح است.

    طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی، در سال 1375 همزمان با سفر رهبری به خوزستان به تصویب رسید، با این هدف که اولا اراضی کشاورزی رها شده در زمان جنگ دوباره زیر کشت برود و برای مردم جنگ‌زده و جوانان بیکار این خطه اشتغال‌زایی کند و ثانیا موجب افزایش تولید و رونق اقتصادی خوزستان شود 500 هزار هکتار از اراضی طرح در خوزستان و 50هزار هکتار در استان ایلام است.

    بر اساس قانون بودجه 89 موسسه جهاد نصر مجری طرح احیا ی550هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های ایلام و خوزستان شده و تاکنون این موسسه فاز اول این پروژه را به بهره برداری رسانده است. 295 هزار هکتار از این طرح به بهره برداری رسیده و با اتمام آن 300 هزار شغل پایدار ایجاد خواهد شد و برای اجرای 40 هزار هکتار از اراضی فاز دوم که 255 هزار هکتار است، اعتباری حدود 200میلیون یورو از محل صندوق توسعه برای سال 1399 مورد نیاز است

    برای روشن شدن این مسائل و ابهام ها با جواد صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت وگویی انجام دادیم که در زیر می خوانید:

    فارس: بحث‌هایی درباره به کارگیری افرادی در طرح 550 هزار هکتاری مطرح است و گفته می شود با اصرار و استفاده از نفوذ عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی به کار گرفته شده‌اند. از آنجایی که این طرح تحت مدیریت جنابعالی است می‌خواهم واقعیت‌ها را از زبان شما جویا شوم، آیا چنین چیزی بوده است؟

    صالحی‌نژاد: طرح 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان تحت مدیریت مؤسسه جهاد نصر اجرا می‌شود. آقای محمد بخشنده برادر معاون وزیر در حال حاضر هیچ ارتباطی با مؤسسه جهاد نصر ندارد. البته ایشان در سال‌های 92-93 که بخشنامه بازنشستگی مطرح نبود با مؤسسه جهاد نصر همکاری می‌کردو بازنشسته شد و در همان زمان با مؤسسه جهاد نصر تسویه کردند.

    فارس: دقیقاً محمد بخشنده در استان خوزستان در کدام طرح کار می‌کرد؟

    صالحی‌نژاد: ایشان در طرح 550 هزار هکتاری فعالیت می‌کرد اما این طرح حوزه های کاری به نام کارون، دز، کرخه شمالی، کرخه جنوبی،‌زهره و خیرآباد و مارون دارد و محمد بخشنده مدیر یکی از این حوزه‌ها بود و زمانی که من سال گذشته به این مؤسسه آمدم ایشان اصلاً فعالیتی در این مؤسسه نداشتند.

    فارس:‌ ایشان چه مدت با مؤسسه جهاد نصر کار کرده بودند؟

    صالحی‌نژاد: یادم نمی‌آید شاید 2 یا 3 سال بیشتر نبود.

    فارس: محمد بخشنده در حال حاضر کجا فعالیت می‌کند؟

    صالحی‌نژاد: الان در شرکت مهندسین مشاور آب خاک تهران کار می‌کند و مشاور هستند.

    فارس: دقیقاً مشاور کدام بخش هستند؟

    صالحی‌نژاد: الان در شرکت مهندسین مشاور آب خاک تهران به عنوان مشاور در طرح سیستان فعالیت می کند یعنی دو واحد عمرانی در سیستان داریم متعلق به دو پیمانکار طرح EPC به نام های جهاد نصر فارس و شرکت فراسان است و یک مشاور کارفرما بالای سر اینها است و ایشان با مشاور کارفرما کار می‌کند و با دولت هیچ ارتباطی ندارد. یعنی در حقیقت نیروی مشاور کارفرما است و حقوق مشاور کارفرما هم براساس بخشنامه‌های برنامه بودجه پرداخت می‌شود.

    فارس: آیا این کارفرما مجری طرح 550 هزارهکتاری است؟

    صالحی‌نژاد: نه، این کارفرما در طرح سیستان کار می‌کند و با مؤسسه هیچ ارتباطی ندارد.

    فارس:‌ آیا شما طرح سیستان را مدیریت نمی‌کنید؟

    صالحی‌نژاد: اخیراً یعنی دو هفته‌ای است به خود من به عنوان مجری طرح سیستان حکم ابلاغ کرده‌اند که البته ارتباطی با مؤسسه ندارد.

    فارس:‌ آقای محمد بخشنده چقدر حقوق می‌گیرند؟

    صالحی‌نژاد: نمی‌دانم، چون قرارداد کارفرما با مشاور است و براساس بخشنامه‌های سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود که در آن سوابق کار و ضوابط منطقه‌ای دخالت دارد. مثلاً می‌گویند برای این طرح چهار نفر نیرو با این شرایط لازم است و براساس ضوابط برنامه و بودجه حقوق پرسنل تعیین می‌شود.

    فارس: 50 میلیون تومان حقوقی که گفته می‌شود محمد بخشنده دریافت می‌کند چقدر واقعیت دارد؟

    صالحی‌نژاد: پرداخت 50 میلیون تومان در شرکت مهندسین مشاور آب خاک تهران تهران نداریم. یعنی چنین قراردادی وجود ندارد.

    فارس: یعنی شما فکر نمی‌کنید چنین مبلغی پرداخت شود؟

    صالحی‌نژاد: در  شرکت مهندسین مشاور آب خاک تهران با هر سازوکاری که حساب کنی چنین پرداختی وجود ندارد شاید در حول و حوش 25 میلیون تومان باشد که این رقم را مشاور می‌گیرد  و آن هم به این معنا نیست که آنها هم همین مبلغ را می‌گیرند یعنی ضریب 2.6 می‌گیرند که هزینه‌های ستادی و دفتری هم در آن محاسبه می شود و ممکن است نصف این مبلغ را به ایشان بدهند.

    فارس: ما سندی داریم که ایشان مبلغ 50 میلیون تومان به عنوان حقوق و حق‌الزحمه دریافت می‌کند.

    صالحی‌نژاد: مال کدام شرکت است؟

    فارس:‌شرکت  زیستاب

    صالحی‌نژاد: نه، زیستاب با ما کار نمی‌کند.

    فارس:‌ پس ما تا اینجا متوجه شدیم که آقای محمد بخشنده به عنوان نیروی مشاور در شرکت مهندسی مشاور بخش خصوصی فعالیت می‌کند. بیشترین حقوقی که در این بخش مشاورین می‌گیرند چقدر است؟

    صالحی‌نژاد: ما قرارداد با شخصیت حقوقی مشاور می‌بندیم و آنها بین پرسنل خودشان توزیع می‌کنند. این براساس قانون برنامه و بودجه است. مشاور رتبه یک در مناقصه شرکت می‌کند، قیمت می‌دهند و آنهایی که قیمت پایین و مناسب‌تری دارند انتخاب می شوند، پاکت‌ها هم الکترونیک بازی می‌شوند و قیمت‌ها در جلسه افشا می‌شود و با توجه به سوابق مشاوران ارزیابی می‌شوند.

    مثلاً برای انتخاب یک مشاور شاید چندین اسناد از ما دریافت کنند و از این 10 تا شاید هفت نمونه مدل کیفی بیاورند و اینها در پاکت مهر و موم شده و سربسته برای ما قیمت اعلام می‌کنند  و نمایندگان، بازرسین و حراست وزارتخانه، کمیسیون معاملات وزارتخانه، معاون وزیر حضور دارند و ما هم به عنوان مدعو شرکت می‌کنیم. پس از اینکه پاکت‌ها باز شد و قیمت‌ها سورت شدند هر قیمت که به صرفه و صلاح باشد انتخاب می‌شود و همان کسی که برنده شده اعلام می‌کند که تعدادی نیرو می‌خواهد. بخشی از اینها در تهران به عنوان نیروی ستادی هستند و بخشی دیگر هم در منطقه برای پروژه می‌روند و بعد براساس ضوابطی که برنامه‌ و بودجه اعلام کرده و براساس تخصص و سابقه‌ کارشان حقوق برای آنها تعیین می‌شود و یک ضریب منطقه‌ای و بالاسری نیز به آن اضافه می‌شود و مبلغ کلی هم تعیین می‌شود که ما با آنها قرارداد می‌بندیم.

    فارس: مدرک تحصیلی محمد بخشنده چیست؟

    صالحی‌نژاد: مهندسی آبیاری.

    فارس: یعنی لیسانس؟

    صالحی‌نژاد: بله.

    فارس:‌ موضوع دیگر بکار گیری حسن علاقه‌بند با 40 سال سابقه کاری به عنوان عضو هیأت مدیره و معاون اجرایی در طرح 550 هزار هکتاری است که برخلاف ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری است چرا چنین فردی را استخدام کرده‌اید؟

    صالحی‌نژاد: بله، درست است ایشان مشغول هستند اما احکام هیأت مدیره را وزیر کشاورزی می‌دهند و اگر به سن بازنشستگی رسیده باشد خود وزارتخانه آن را پیگیری و ابلاغ می‌کند.

    فارس: وزارتخانه که تا به حال ابلاغ نکرده است.

    صالحی‌نژاد: ایشان تا آبان‌ماه سال 99 به عنوان عضو هیأت مدیره حکم گرفتند که این حکم دو ساله است و احتمال دارد طی این مدت یا پس از پایان 2 سال بازنشست شوند و این به عهده وزارتخانه است.

    فارس: ماده 5 قانون مدیریت و خدمات کشوری که اخیراً اعلام شده به صراحت تأکید می‌کند که دستگاه اجرایی کارمندان خود را با حداقل 30 سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و 35 سال مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بالاتر از 30 سال بازنشسته کنند.

    صالحی‌نژاد: یک قانون داریم که اینها می‌توانند تا سن 65 سالگی بمانند و در حال حاضر چون این قانون به وزارتخانه ابلاغ شده تصمیمش با وزارت جهاد کشاورزی است.

    فارس:‌ جنابعالی هم به عنوان مجری این طرح هستید به هر حال افرادی که در این طرح مشغولند شما هم مسئول آنها هستید؟

    صالحی‌نژاد: حکم بنده را هم وزیرجهاد کشاورزی داده و این تصمیم هم با وزارتخانه است. حسن علاقه‌بند حکم خود را در آبان 97 گرفته تا آبان 99 ادامه دارد. اما تصمیم با وزارتخانه است که آیا براساس بخشنامه ماده 5 قانون مدیریت و خدمات کشوری بخواهد بازنشسته کند یا نه.

    فارس: حکم آقای علاقه‌بند را آقای حجتی وزیر سابق اعلام کردند؟

    صالحی‌نژاد: بله، وزیر جهاد کشاورزی که رئیس مجمع است البته در مجمع مؤسسه جهاد نصر وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزیر جهاد کشاورزی هستند و اعضای هیأت مدیره را اینها انتخاب می‌کنند.

    فارس:‌ مورد دیگر در مورد آقای احمد مطیعی است که 39 سال سابقه دارد که مدیر کل سابق منابع طبیعی خوزستان بود اما با این حال برخی می‌خواهند دوباره او را عضو هیأت مدیره کنند آیا ایشان نباید بازنشسته شوند؟

    صالحی‌نژاد: ایشان از سازمان جنگل‌ها و مراتع در موسسه جهاد نصر مامور هستند و در اهواز فعالیت می‌کنند. اخیراً مأموریت ایشان تمام شده و ما تقاضای تمدید مأموریت کردیم و الان که شما می‌گویید مغایرت آن با ماده 5 خدمات کشوری رفع بشود این را سازمان جنگل‌ها باید تصمیم‌ بگیرند و اگر تابع این بخشنامه باشد مأموریت ایشان تمدید نخواهد شد. ایشان سن 65 سال گذرانده و فوق لیسانس هستند و اگر این بخشنامه را مطابقت بدهند سازمان جنگل‌ها باید در مورد آقای مطیعی هم تصمیم بگیرد.

    فارس: آقای صالحی شما که خودتان مغایرت با بخشنامه را می‌دانید چرا درخواست تمدید مأموریت می‌کنید؟

    صالحی‌نژاد: ما قبل از ابلاغ بخشنامه تمدید مأموریت زدیم. چون در مورد این بخشنامه هم باید تصمیم‌گیری شوند و تعدادی هم هستند شامل این بخشنامه می‌شوند و تعدادی هم شامل قانون هستند و خود وزارتخانه باید اینها را اعلام کند.

    فارس:‌ درباره پرداخت رقم‌های نجومی از سوی آقای اکبری معاون آب و خاک به پیمانکاران و مشاوران هم ابهاماتی وجود دارد. آیا شما اطلاعی دارید؟

    صالحی‌نژاد: خیر. ایشان در مقام معاون وزیر به پیمانکاران پولی پرداخت نمی‌کند. کسانی که با پیمانکار قرارداد می‌بندند پرداخت انجام می دهند و ایشان به عنوان مقام مجاز پرداخت به پیمانکار نیستند. چون ذی حساب ها فقط امضای مقام مجاز را می‌شناسند. صورت وضعیت‌ها بررسی می‌شود و من پس از آنکه به عنوان مقام مجاز امضا کردم پرداخت می‌شود. آقای مهندس اکبری هیچ نقشی در این زمینه ندارد.

    فارس: آقای مهندس صالحی‌نژاد می‌خواستم بدانم این تکاپویی که در وزارت جهاد برای به کارگیری برخی افراد و قرار دادن بازنشسته‌ها در بعضی پروژه‌های خاص انجام می‌شود با چه هدفی است؟

    صالحی‌نژاد: واقعاً من نمی‌دانم.

    فارس: این پرسش را بسیاری در وزارت جهاد می‌پرسند که آیا آقای عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر از روابط خود برای به کارگیری برادرش و آقای حسن علاقه‌بند در پروژه‌ها استفاده کرده است؟

    صالحی‌نژاد: من تا جایی که با روحیات ایشان آشنایی دارم اصلاً این کار را نمی‌کند و اینطور نیست که کسی منتسب به ایشان باشد و با سفارش‌های ایشان جایی کار کنند. الان دو پسر وی که تحصیلات دانشگاهی هم دارند کار دولتی ندارند. وجه شخصیتی ایشان هم مبرا از این مسائل است و با توجه به شخصیت و سابقه کاری که دارد و شناختی که از ایشان دارم هیچ وقت این کار را نمی‌کند.

    فارس:‌ آیا در مورد برادر ایشان هم همین‌طور است؟

    صالحی‌نژاد: برادر ایشان قبل از اینکه دوباره آقای مهدی بخشنده به وزارتخانه بیاید در مؤسسه نصر مشغول بودند. سال‌های 91 و 92 محمد بخشنده در اهواز در مؤسسه بود در حالی که مهدی بخشنده در دولت یازدهم به مجموعه آمده و معاون وزیر شده است و قبل از آن هم که بحث بازنشسته‌ها مطرح شد آقای بخشنده از وزارتخانه رفت.

    فارس:‌ آیا در مورد به کارگیری آقای مطیعی آقای بخشنده به شما توصیه ای نداشته است؟

    صالحی‌نژاد: خیر توصیه ای نداشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی