عصر بازار

سال جهش تولید

۱۰ پیش شرط مورد نیاز برای جهش تولید

عصر اعتبار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید برای جهش تولید، اقتصاد ایران به ۱۰ پیش‌نیاز مهم احتیاج دارد.

۱۰ پیش شرط مورد نیاز برای جهش تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد لاهوتی با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: نخستین موضوعی که باید در این مسیر به آن توجه کرد، رفع واقعی موانع تولید است. همانطور که در سال‌های پیش نیز مطرح بوده، در مسیر تولید در ایران موانع مختلفی وجود دارد که برای ثبت جهش تولید باید به شکل واقعی آنها را برطرف کرد. دومین عامل که در کنار عامل نخست تعریف می‌شود، بهبود محیط کسب و کار است.

    وی با بیان اینکه باید شرایط برای امنیت خاطر سرمایه‌گذاران فراهم باشد، بیان کرد: سومین عامل در این مسیر مبارزه با فساد است. این مسئله می‌تواند به کاهش فشارها بر سرمایه گذاران و ایجاد امنیت برای آنها منجر شود که چهارمین عامل در این حوزه به شمار می‌رود.

    این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: عامل پنجم در رسیدن به این هدف، اجرا و نظارت دقیق بر قوانین حوزه تولید و تجارت است؛ موضوعی که می‌تواند به ایجاد رقابت واقعی میان فعالان اقتصادی و کاهش فضای رانت و فساد بیانجامد. موردی که به ششمین پیش نیاز یعنی ایجاد فضای رقابتی و غیر رانتی منجر می‌شود.

    لاهوتی اضافه کرد: اصلاح سیاست‌های بانکی و ثبات در قوانین دو عامل مهم دیگری است که در این بخش اهمیت دارند. تغییر مداوم قوانین و عدم حمایت درست از تولیدکنندگان عواملی است که می‌تواند برای آنها مشکل ساز شود یا آنها را دلسرد کند؛ از این رو توجه به این دو موضوع نیز اهمیت فراوانی خواهد داشت.

    وی با اشاره به اهمیت توجه به صادرات، اظهار کرد: حمایت از تولید صادرات محور دیگر عامل اثرگذار در مسیر رسیدن به جهش تولید خواهد بود. این موضوع خود به گسترش بازارهای هدف نیاز دارد که باید برای دست یابی به آن برنامه ریزی کرد و در تمامی دستگاه‌ها فعال شد. در صورت توجه دستگاه های اجرایی به این پیش‌نیازها، می‌توان امیدوار بود که جهش تولید اجرایی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی