عصر بازار

اقتصاد روسیه امسال ۵ درصد کوچک می‌شود

عصر اعتبار-وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور ۴.۷ درصد در جولای نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این کشور یک طرح ۷۷ میلیارد دلاری برای جبران آسیب‌های اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا راه اندازی کرده است.

اقتصاد روسیه امسال ۵ درصد کوچک می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و بازرگانی روسیه گفت پاسخ این کشور به همه‌گیری ویروس کرونا و اقدامات محرک مالی دولت مانع بیش از 5 درصد رکود در اقتصاد ملی آن می‌شود.

    وی در یک اجلاس آنلاین با وزرای صنعت اتحاد بریکس در روز دوشنبه گفت:«  با توجه به تلاش هایی که در حال انجام است، انتظار داریم رکود اقتصادی خود را تا پایان سال جاری میلادی زیر 5 درصد نگه داریم و سال آینده به روند رشد خود بازگردیم».

    وزیر بازرگانی روسیه اشاره کرد کشورش یک طرح  77 میلیارد دلاری برای جبران آسیب‌های اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا راه اندازی کرده است. هدف از این بسته حمایتی، پشتیبانی از تغییرات ساختاری در اقتصاد کشور از طریق تحریک صنایع دارای تکنولوژی بالا و تشویق صادرات غیر نفتی است.

    همه گیری ویروس کرونا آسیب کمتری به عملکرد اقتصادی روسیه در سه ماهه اول سال جاری میلادی زد ولی تاثیر آن در سه ماهه دوم کاملاً مشهود بود. تولید ناخالص داخلی روسیه 8.5 درصد در سه ماهه دوم نسبت به سال قبل کاهش یافت. البته این رقم نسبت به آنچه دولت پیش بینی کرده بود کمتر بود و در محدوده 8 تا 10 درصد مورد انتظار بانک مرکزی قرار داشت. بانک مرکزی روسیه اعلام کرده بود انتظار دارد اقتصاد این کشور بین 4.5 و 5.5 درصد در 2020 کوچک شود و بازگشت به رشد اقتصادی یک سال و نیم طول بکشد.

    وزارت اقتصاد روسیه هفته گذشته اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور 4.7 درصد در جولای نسبت به سال قبل کاهش یافته است. روند رکود اقتصادی روسیه در ماه جولای کندتر شد چون تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه قبل از آن 6.4 درصد کاهش یافته بود.

    علی رغم این رکود، موسسات اعتبار سنجی بزرگ دنیا رتبه اعتباری روسیه را تغییر نداده اند. هم موسسه اعتبارسنجی فیچ و هم اس پی گلوبال سطح درجه سرمایه گذاری روسیه را با یک دورنمای ثابت حفظ کرده‌اند در حالی که اکثر کشورهای صادر کننده نفت شاهد کاهش رتبه اعتباری خود بوده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی