عصر بازار

از سرگیری فعالیت بانک‌های افغانستان پس از توقف یک ماهه

عصر اعتبار- بانک های سراسر افغانستان که پس از به قدرت رسیدن طالبان اوایل ماه جاری میلادی خدمات خود را متوقف کرده بودند، اعلام کردند که با آغاز فعالیت بانک مرکزی این کشور جنگ زده، خدمات خود را از سر خواهند گرفت.

از سرگیری فعالیت بانک‌های افغانستان پس از توقف یک ماهه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک های سراسر افغانستان که پس از به قدرت رسیدن طالبان اوایل ماه جاری میلادی خدمات خود را متوقف کرده بودند، اعلام کردند که با آغاز فعالیت بانک مرکزی این کشور جنگ زده، خدمات خود را از سر خواهند گرفت.

    بانک های محلی در بیانیه ای اعلام کردند: ما می خواهیم به همه مشتریان خود اطلاع دهیم که منتظر بمانند تا عملیات بانک مرکزی افغانستان آغاز شود و به محض شروع فعالیت این بانک، بانک های خصوصی نیز خدمات خود را آغاز خواهند کرد.

    بر اساس این گزارش، سیستم بانکی این کشور در آستانه فروپاشی است چرا که ارسال کمک های مالی از سوی کشورها و موسسات خارجی، که بخش عمده ای از بودجه دولت افغانستان را تشکیل می دهند، در بحبوحه تحولات سیاسی در این کشور متوقف شده است.

    صندوق بین المللی پول اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که دسترسی افغانستان را به 450 میلیون دلار حق برداشت ویژه یا بدهی ارائه شده از سوی این وام دهنده به کشورهای فقیر را محدود کرده است. این اقدام پس از تلاش آمریکا برای جلوگیری از انتقال وجوه و منابع مالی به سمت گروه طالبان، صورت گرفت.

    بانک جهانی نیز هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل عدم اطمینان به آینده افغانستان، حمایت مالی از این کشور را متوقف می کند.

    اگرچه مناطق روستایی تا حد زیادی بدون بانک هستند، بسیاری از کارکنان دولت حقوق خود را از طریق موسسات مالی دریافت می کنند. بسته شدن مستمر بانک ها منجر به کاهش پول نقد شده است.

    رئیس فراری بانک مرکزی افغانستان هفته گذشته هشدار داد که تورم شدید ممکن است در حالی رخ دهد که واحد پول این کشور در بحران کنونی تضعیف می شود.

    حتی قبل از خروج نیروهای آمریکایی، اقتصاد افغانستان با مشکلاتی مانند همه گیری کووید-19، کاهش تجارت ، کاهش کمک های خیرین و خشکسالی مواجه بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی