عصر بازار

خبر مهم برای سال ۱۴۰۱

یارانه ۱۵۰ هزار تومانی در راه است

عصر اعتبار- طبق اعلام وزارت اقتصاد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال بعد برای حمایت در نظر گرفته خواهد شد که در صورت توزیع این اعتبار بین ۸۰ میلیون یارانه‌بگیر یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی امسال امکان افزایش تا ۱۵۰ هزار تومان را خواهد داشت.

یارانه ۱۵۰ هزار تومانی در راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تجارت نیوز، از سخنان اخیر رئیس جمهور در گفتگوی سوم تلویزیونی او به نظر می‌رسید حذف ارز دلار 4200 تومانی جدی باشد. حال نیز از وزارت اقتصاد خبر می‌رسد که این سیاست در بودجه سال 1401 ادامه نخواهد داشت و به گفته وزیر اقتصاد تنها دلار 4200 تومانی برای دارو باقی خواهد ماند.

    روز سه‌شنبه به شکل رسمی سخن از حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی در بودجه سال 1401 شد و هادی قوامی، معاون پارلمانی وزیر اقتصاد گفت: «در لایحه بودجه 1401 دولت، ارز ترجیحی 4200 تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطای این ارز در نظر گرفته نشده است».

    آن طور که امروز روزنامه شرق روایت کرده، قوامی همچنین گفت: «با وجود حذف اعطای این نوع تخصیص در بودجه‌بندی سال آینده از راهکار جایگزین، مبلغ 100 هزار میلیارد تومان برای حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای حمایت از این اقشار باشد.»

    محاسبات تجارت‌نیوز نشان می‌دهد اگر با حذف ارز 4200 تومانی بیش از 100 هزار میلیارد تومان در سال بعد برای حمایت در نظر گرفته شود و این منابع بین 80 میلیون یارانه‌بگیر فعلی توزیع شود یارانه نقدی 45 هزار تومانی امسال امکان افزایش تا 150 هزار تومان را خواهد داشت. در واقع با 100 هزار میلیارد تومان می‌تواند 105 هزار تومان ماهانه به هر ایرانی یارانه داد و این جدای از یارانه 45 هزار تومانی فعلی است.

    اما آیا مجلس مجوز چنین کاری را به دولت خواهد داد؟ احتمالا در هفته آینده که لایحه بودجه به مجلس ارائه شود تصمیم‌گیری در این مورد آغاز خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی