عصر بازار

آغاز اطلاع‌رسانی پیامکی از دیروز

برقراری بیمه رایگان برای سه دهک پایین درآمدی

عصر اعتبار- معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اعلام برقراری بیمه رایگان برای ۵میلیون و ۴۰۰هزار ایرانی از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، در عین حال نحوه پوشش‌های بیمه‌ای برای افراد فاقد بیمه درمانی را تشریح کرد.

برقراری بیمه رایگان برای سه دهک پایین درآمدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر مهدی رضایی گفت: براساس بند الف ماده 70 قانون برنامه ششم توسعه کشور و آئین‌نامه اجرایی آن، کلیه شهروندان فاقد بیمه پایه، جهت برقراری پوشش بیمه پایه سلامت می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی سازمان بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این سازمان، نسبت به بیمه کردن خود و خانواده‌شان اقدام کنند.

    بیمه رایگان برای سه دهک پایین درآمدی
    وی گفت: بر اساس بند د تبصره 14 قانون بودجه 1401، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند. این سه دهک باید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بیمه سلامت معرفی شوند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند که این اتفاق افتاده است و این آمار از سوی وزارت رفاه به ما اعلام شده است.

    معرفی 5میلیون و 400هزار نفر فاقد بیمه درمانی از سوی وزارت رفاه
    برقراری بیمه رایگان این افراد و آغاز اطلاع رسانی پیامکی به آنها
    او تاکید کرد: 5 میلیون و 397 هزار نفر یعنی حدود 5 میلیون و 400 هزارنفر فرد فاقد پوشش بیمه که جزو سه دهک پایین درآمدی بودند به ما معرفی شدند و از روز شنبه 17 اردیبهشت‌ماه تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند و دولت حق بیمه آنها را پرداخت می‌کند. اطلاع رسانی به این افراد از طریق پیامک به تدریج از روز گذشته آغاز شده است. این افراد دو گروه هستند؛ یک گروه با جمعیت دو میلیون و 400 هزار نفر که اطلاعات هویتی‌شان کامل است که به آنها اعلام شده است تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و می‌توانند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند.

    فرصت یک ماهه برای تکمیل مدارک
    او ادامه داد: گروه دوم با جمعیت حدود 3 میلیون نفر که آنها هم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما نقص مدرک دارند، از طریق پیامک این موضوع را به آنها اطلاع داده و فرصتی یک ماهه برایشان قائل شدیم که نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند. عمده نقص مدرک این افراد شامل فقدان عکس و عدم تعیین محل دقیق جغرافیایی زندگی‌شان است. این افراد که پیامک نقص مدارک دریافت کردند می‌توانند از طریق سایت بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان دولت مدارک خود را تکمیل کنند.

    رضایی افزود: طبق قواعد بیمه‌ای ما افراد را پیش از شروع خدمت هویت سنجی می‌کنیم و باید عکس فرد و خود فرد مطابقت داشته باشد. بنابراین لازم است عکس افراد در سامانه قرار گرفته باشد. البته جدای از درخواست پیامکی از افراد، به شکل موازی از دستگاه‌های دیگر درخواست کردیم که اگر عکسی از این افراد دارند در اختیار ما قرار دهند.

    نحوه فراخوان وزارت رفاه از بانک اطلاعات ایرانیان
    وی درباره نحوه فراخوان وزارت رفاه از این 5 میلیون و 400 هزارنفر، تصریح کرد: طبق قانون، وزارت رفاه موظف است تا بر اساس بانک اطلاعات ایرانیان، سه دهک درآمدی پایین را شناسایی و به ما معرفی کند. علاوه بر این اگر افرادی فاقد پوشش بیمه باشند چه مشمول سه دهک درآمدی پایین شوند و چه در این سه دهک نباشند، توسط ما فراخوان می‌شوند تا با دو روش حضوری و غیرحضوری اقدام به ثبت نام در سامانه کنند. اسامی این دسته از افراد در اختیار وزارت تعاون، ‌ کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد تا تحت ارزیابی وسع قرار گیرند و دهک بندی شوند تا متناسب با آن تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

    نحوه پوشش سایر دهک‌های درآمدی که بیمه درمانی ندارند
    رضایی درباره نوع برقراری پوشش بیمه برای سایر دهک‌های درآمدی نیز اظهار کرد: این موضوع به مصوبه هیئت وزیران نیاز دارد اما پیشنهاد ما این بوده است که دهک چهارم، 10 درصد در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند، دهک پنجم و ششم، 25 درصد، دهک هفتم و هشتم، 50 درصد و دهک نهم و دهم، 100 درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند. شیب پلکانی پرداختی دهک‌بندی‌های جدیدِ پیشنهادی ما، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مقداری به نفع مردم تعدیل شده است تا پرداخت آنها کمتر شود تا به این ترتیب افراد بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

    وی تاکید کرد: پیشنهاد سازمان بیمه سلامت حمایت بیشتر از مردم است تا حداقلِ حق بیمه را از آنها دریافت کنیم. این پیشنهاد در انتظار تصویب هیئت وزیران است و خبرهای مثبتی از آن به گوشمان می‌رسد.

    رضایی درخصوص نحوه همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انجام ارزیابی‌های وسع، گفت: از آنها قول گرفتیم تا مدت زمان این استعلام بسیار کوتاه و حداکثر دو هفته باشد و امیدواریم ظرف دو هفته افرادی که در سامانه‌های ما ثبت نام کردند، تعیین تکلیف شوند.

    معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: علی‌رغم اینکه ما در قانون، پوشش اجباری بیمه همگانی داریم، اما التزام پوشش همگانی نداریم؛ به عنوان مثال وقتی کارت ملی هوشمند الزامی شد، گفتند در ازای آن یک سری خدمات عمومی با کارت ملی اجباری است، اما چنین قانونی برای بیمه نداریم و همین سبب می‌شود برخی افراد پیگیر بیمه کردن خود نباشند. پیشنهاد ما این است که برای اینکه پوشش اجباری همگانی برقرار شود، چنین تمهیداتی اندیشیده شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی