عصر بازار

تبعات افزایش تورم در آمریکا

عصر اعتبار- با توجه به عوامل ژئوپلیتیک و رکوردشکنی‌های قیمت بنزین نباید انتظار کاهش نرخ تورم در آمریکا را طی ماه‌های آینده داشت.

تبعات افزایش تورم در آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نرخ تورم آمریکا در ماه میلادی گذشته به 8.6 درصد رسید که بالاترین نرخ ثبت شده طی 40 سال گذشته در این کشور است.

    نرخ تورم آمریکا در ماه میلادی گذشته برخلاف انتظار کارشناسان افزایش یافت و به بالاترین رقم طی 40 سال گذشته رسید.

    آمارهای وزارت کار آمریکا نشان داد شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور طی ماه می به 8.6 درصد رسید. نرخ تورم آمریکا در این ماه نسبت به ماه قبل از آن 1 درصد افزایش داشته است که فراتر از همه پیش‌بینی‌ها بوده است.

    ثبت نرخ تورم 8.6 درصدی در ماه می فشارها بر فدرال رزرو برای افزایش قابل توجه نرخ بهره را افزایش داده و به مشکلات سیاسی کاخ سفید و دموکرات‌ها افزوده است.

    با توجه به عوامل ژئوپلیتیک و رکوردشکنی‌های قیمت بنزین نباید انتظار کاهش نرخ تورم در آمریکا را طی ماه‌های آینده داشت.

    بر اساس این گزارش قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری رشد دورقمی داشته است. قیمت حامل‌های انرژی رشد 34.6 درصدی طی 12 ماه گذشته داشته که بالاترین رقم از سال 2005 است. قیمت بنزین طی این مدت 49 درصد افزایش یافته است.

    قیمت کالاهای سوپرمارکتی در ماه می رشد 11.9 درصدی طی 12 ماه گذشته داشته که بالاترین رشد ثبت شده برای این کالاها از سال 1979 به این سو است. قیمت برق در این مدت 12 درصد افزایش داشته که بالاترین رقم از اوت 2006 است.

    اجاره‌بها نیز با رشد 5.2 درصدی نسبت به یک سال گذشته مواجه شده که بالاترین رقم از سال 1987 به این طرف است.

    جنگ اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه به همراه وضع محدودیت‌های کرونایی در چین و خشکسالی از جمله عوامل رشد قیمت‌ها در آمریکا ذکر شده است.

    ادامه روند صعودی نرخ تورم در آمریکا می‌تواند مشکلات جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را بیشتر کند که هم‌اکنون و در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره با افت شدید محبوبیت خود در نزد افکار عمومی آمریکا مواجه شده است.

    افزایش شدید نرخ تورم به بالاترین رقم طی چند دهه گذشته در حال از میان بردن اعتماد مردم آمریکا و کاهش قدرت خرید کارگران است. قدرت خرید حداقل حقوق کارگران در ماه می 3 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش از آوریل 2021 است. چهاردهمین ماه متوالی بوده است که دستمزد کارگران در آمریکا آب می‌رود.

    قیمت بلیت هواپیما نیز در ماه می 12.6 درصد و نرخ اقامت در هتل‌ها 22.2 درصد افزایش داشته است. با توجه به فرارسیدن فصل مسافرت‌ها در تابستان انتظار می‌رود نرخ بلیت هواپیما و اقامت در هتل‌ها بیش از این افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی