عصر بازار

۷۱ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۵ از بین می‌رود

عصر اعتبار- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به از بین رفتن ۷۱ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۵، اعلام کرد: اگر چه تا سه سال آینده این تعداد شغل از بین خواهد رفت اما ۷۸ میلیون شغل جایگزین آنها شده و در مجموع فرصت های شغلی بسیاری ایجاد می شود که نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند.

۷۱ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۵ از بین می‌رود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، غلامحسین حسینی نیا یکی از مهمترین موضوعات در بحث ارزیابی توسعه یافتگی یک جامعه یا کشور را اهمیت به مقوله نیروی انسانی و مهارتی در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: سه عامل نیروی انسانی، فناوری و بنگاه‌های دانش بنیان، موتور محرک اقتصادی کشور هستند که بدون آنها رشد چشمگیری در جامعه پدیدار نخواهد شد.

    وی افزود: در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای، رویکرد شناسایی مشاغل نوین و اعمال تغییرات در فرآیندها، روش‌ها و محتواها را در راستای سازگاری با تحولات فناوری، تدوین استانداردهای بین‌المللی و ارائه آموزش های مشاغل دانش بنیان را با همکاری پیشکسوتان و صاحبان ایده به عنوان رویکردهای نوین خود در دستور کار قرار داده است.

    رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، پیش بینی برای تعیین تقاضای متغیر مهارت‌های آینده را از عناصر کلیدی در آماده‌سازی نیروی انسانی توانمند برای توسعه اقتصادی کشور برشمرد.

    حسینی نیا در پاسخ به این پرسش که آیا ساختار آموزشهای مهارتی کشور با توجه به آنکه تا سال 1403 با رویش بیش از 133 میلیون شغل جدید رو به رو می شویم، توان تربیت چنین نیروی عظیمی را دارد؟ گفت: تنها 30 سال زمان برد تا حجم عظیمی از ابزار و تجهیزات در جیب (تلفن همراه) جا شود، اکنون نیز سرعت پیشرفت به قدری بالا است که برخی از تکنولوژی ها هنوز به بازار عرضه نشده از رده خارج می شوند لذا در این شرایط ضروری است در ارائه آموزش های  مهارتی، تکنولوژی های برافکن را در نظر بگیریم و جوانان کشور را برای این دنیای پر رقابت آماده کنیم.

    معاون وزیر کار با اشاره به از بین رفتن 71 میلیون شغل تا سال 2025، تصریح کرد: درست است که تا سه سال آینده مشاغل بسیاری از بین می رود اما تا سال 2025، تعداد 78 میلیون شغل جایگزین شده و در مجموع فرصت های شغلی ایجاد می شود که نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل های نوظهور در آینده و شغل‌های تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش های مورد نیاز را ارائه کنیم.

    وی شبیه سازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، ربات های خودکار، یکپارچه سازی سیستم ها، رایانش ابری، تولید افزایشی، امنیت سایبری و اینترنت اشیاء را از جمله تکنولوژی های کلیدی پایه های انقلاب صنعتی چهارم نام برد و گفت: با وجود اینترنت اشیاء تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است و در آینده با بیکارانی روبرو می شویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی