عصر بازار

امکان تمدید نسخه بیماران مزمن تا دو بار بدون نیاز به تجویز مجدد در طرح «دارویاری»

عصر اعتبار- "دارویاری"؛ طرحی که قرار است با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش داده، اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر بیمه‌ها برده و در عین حال قیمت دارو را به سمت واقعی شدن سوق دهد، با این شرط که "پرداختی از جیب بیمار" نه تنها افزایش نیابد، بلکه در برخی اقلام کاهش قیمت نیز خواهد داشت.

امکان تمدید نسخه بیماران مزمن تا دو بار بدون نیاز به تجویز مجدد در طرح «دارویاری»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به دنبال اجرای طرح دارویاری که در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی و یارانه‌ای دارو و با هدف افزایش پوشش بیمه‌ای داروها، انجام شد، وزارت بهداشتی‌ها اعلام کردند که تعداد داروهای تحت پوشش بیمه نیز بالا خواهد رفت و پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو و در قالب پوشش بیمه‌ای تغییری نمی‌کند.

    "دارویاری"؛ طرحی برای ارتقاء بیمه‌ها
    بر این اساس دکتر بهرام عین‌اللهی_ وزیر بهداشت نیز  از طرح "دارویاری" به عنوان طرح ارتقای بیمه‌ها و کارایی بیشتر بیمه‌ها، یاد و اعلام کرد که "این طرح از بیمه همگانی شروع شده و مجلس شورای اسلامی اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی در نظر گرفته و بر اساس آن حدود 6 میلیون نفر به جمعیت تحت پوشش بیمه همگانی اضافه شدند. همچنین مجلس شورای اسلامی 5 هزار میلیارد تومان نیز بابت حمایت از دارو و درمان بیماری‌های خاص در نظر گرفته است."

    پوشش بیمه‌ای 100 قلم داروی پرمصرف و 366 قلم داروی ضروریِ بیماران مزمن
    همچنین به گفته وزیر بهداشت، در قالب این طرح تعداد داروهای تحت پوشش بیمه، افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که 100 قلم داروی پر مصرف که قبلاً بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار داده شد و به این ترتیب داروهایی مانند داروهای سرماخوردگی، دیفن هیدرامین و ... که قبلا بیمه نبودند جزو بیمه قرار گرفتند. همچنین 366 قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و... تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

    3 هدف طرح "دارویاری"
    افزایش پوشش بیمه‌ای داروها، پوشش بیمه‌ای تعداد بیشتری از اقلام دارویی و ثابت ماندن پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو، به عنوان اهداف اصلی اجرای طرح دارویاری از سوی وزارت بهداشت عنوان و در عین حال تاکید شده است که با اجرای این طرح، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که وقتی بیماران به مراکز درمانی و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، هیچ تغییری در پرداخت هزینه‌های دارویی‌شان نداشته باشند.

    حمایت ویژه از بیماران مزمن و صعب‌العلاج
    حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب العلاج نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل و اهداف اجرای طرح دارویاری عنوان شده است. همانطور که از سوی وزارت بهداشتی‌ها هم اعلام شد، در قالب این طرح، 366 قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون، قلبی عروقی و... تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

    همچنین اعلام شده است که در قالب اجرای این طرح، 119 قلم داروی بدون نسخه (OTC) بیمه می‌شوند.

    امکان تمدید نسخه بیماران مزمن تا 2 بار
    همچنین بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، امکان تمدید نسخه بیماران مزمن تا دوبار بدون نیاز به تجویز مجدد نیز در قالب این طرح وجود خواهد داشت و در عین حال همه مردم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

    در طرح "دارویاری" یارانه دارو به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟
    با توجه به ضرورت  تجویز و مصرف منطقی دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو عموما به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند. بنابراین خریدهای آزاد از داروخانه صرفا در مورد بیماران مزمن، مشمول دریافت یارانه خواهد شد.

    بنابراین باید توجه کرد که تمام مزیت‌های این طرح منوط به ارائه نسخه پزشک است و در این صورت پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نمی‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی