عصر بازار

شرط نامه عدم نیاز کارفرما برای دریافت بیمه بیکاری حذف شد

عصر اعتبار- با رای دیوان عدالت اداری، کارگران شاغل در کار‌های با ماهیت دائم جهت دریافت بیمه بیکاری نیازی به ارائه نامه «عدم نیاز» از سوی کارفرما ندارند.

شرط نامه عدم نیاز کارفرما برای دریافت بیمه بیکاری حذف شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، به دنبال شکایت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و درخواست ابطال بخشنامه 231778 مورخ 1394/12/01 مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ارائه نامه عدم نیاز از سوی کارفرما برای کارگران شاغل در کار‌های با ماهیت دائم که در پایان مدت قرارداد کار، بیکار می‌شوند، جهت پرداخت بیمه بیکاری، هیات عمومی دیوان عدالت اداری وارد بحث و بررسی شد.

    در نهایت پس از بحث و بررسی، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با این استدلال که اولا براساس ماده 4 قانون بیمه بیکاری مصوب 1369/6/26 " بیمه شده بیکار با معرفی کتبی واحد کار و امور اجتماعی محل از مزایای این قانون منتفع خواهد شد؛ ثانیا براساس ماده 6 قانون مذکور شرایط استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری که عبارتند از:

    الف) بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد. مشمولین تبصره 2 ماده 2 این قانون از شمول این بند مستثنی می‌باشد.

    ب) بیمه شده مکلف است ظرف سی روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحد‌های کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه بعد از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیات اختلاف تا سه ماه امکان پذیر خواهد بود.

    ج) بیمه شده بیکار مکلف است در دوره‌های کار آموزی و سواد آموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی و نهضت سواد آموزی و یا سایر واحد‌های ذی‌ربط با تایید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود شرکت کرده و هر 2 ماه یک بار گواهی لازم در این مورد را به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند.

    ثالثا؛ براساس ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری واحد‌های کار و امور اجتماعی موظفند حداکثر ظرف سی روز پس از اخذ مدرک تکمیل شده نسبت به غیر ارادی بودن بیکاری متقاضی اظهارنظر کرده و در صورت تأیید وی را کتبا به سازمان تامین اجتماعی معرفی کنند، واحد‌های اجرایی سازمان تامین اجتماعی مکلفند ظرف 10 روز پس از ثبت معرفی نامه فرد بیکار، نسبت به احراز شرایط مندرج در بند الف ماده 6 قانون اظهارنظر و متعاقب آن مقرری بیمه بیکاری وی را برقرار کنند.

    بنابراین بخشنامه مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متضمن الزام به ارائه نامه عدم نیاز از سوی کارفرما برای کارگران شاغل در کار‌های با ماهیت دائم جهت برخورداری از بیمه بیکاری بود را به جهت ایجاد تکلیف اضافی برای کارگران و مشخص نبودن ضمانت اجرای عدم ارائه آن، مغایر قانون تشخیص و آن را ابطال کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی