عصر بازار

نماد معاملاتی روبل-ریال در بازار متشکل ارزی رونمایی شد

عصر اعتبار- مدیرعامل بازار متشکل ارزی در مراسم رونمایی از نماد معاملاتی روبل-ریال گفت: دامنه مجاز نوسان قیمت برای نماد روبل در برابر ریال ۵ درصد و حداقل حجم هر سفارش ۵۰۰۰ روبل است.همچنین واحد پایه سفارش ۱۰۰ روبل و تیک قیمتی نیز ۱۰ ریال است.

نماد معاملاتی روبل-ریال در بازار متشکل ارزی رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگها خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، امیر هامونی؛ مدیر عامل بازار متشکل ارز ایران  امروز در «آئین گشایش نماد معاملاتی ریال- روبل در بازار متشکل ارزی» با اشاره به جلسات مشترک با مدیران ارشد بانک مرکزی و اعضای اتاق بازرگانی ایران و روسیه و همچنین معاون ارزی بانک های ایرانی اظهار داشت در این راستا تدوین طرح ایجاد بازار معاملات روبل ریال را پیش بردیم. بر این اساس جلساتی بسیار زیادی برای این کار بین طرف های ذینفع برگزار شده است تا بتوان تقاضای ارزی خرد برای روبل دانشجویان و نیازهای غیرتجاری ایرانیان را پوشش دهیم.

    وی افزود: بنابراین با تدوین ریز ساختار های بازار رو به ریال طراحی های لازم ایجاد شد و آزمون سامانه معاملاتی روبل و بحث های فنی را داشتیم. در نهایت فرآیند معامله با بانک های عامل روسی و صرافی های ایرانی انجام شده است.

    هامونی ادامه داد: ابتکار جدیدی که برای اولین بار عملیاتی شده است؛ ایجاد یک حساب واسط ریالی را داریم. با توجه به اینکه ارز در کشور دیگری قرار است جابجا شود، حساب واسط ریالی ایجاد می شود. این حساب نزد بانک عامل در داخل ایران شارژ می شود و در بازار متشکل این حساب مسدود می شود تا اینکه تسویه نهایی این ارز انجام شود و در نهایت این حساب واسط ریالی به نفع صادرکننده یا بانک عامل صادرکننده برای ذینفع نهایی کارسازی شود.

    وی افزود: دامنه مجاز نوسان قیمت برای نماد روبل در برابر ریال 5 درصد و حداقل حجم هر سفارش 5000 روبل است. همچنین واحد پایه سفارش 100 روبل و تیک قیمتی نیز 10 ریال میباشد.

    هامونی یادآور شد: بحث حذف ارزهایی مثل دلار و یورو در مبادلات تجاری بین دو کشور، مهم است. در حال حاضر اگر الان یک دانشجوی مستقر در دانشگاه های روسی بخواهد ارزی را مبادله کند، قطعا باید از ریال به دلار یا درهم تبدیل کند و از آنجا به روبل منتقل کند؛ بنابراین با اقدام امروز یه اتوبان دوطرفه بین روبل و ریال مستقیما اتفاق خواهد افتاد.

    وی در ادامه با اشاره به ضرورت تامین روبل مورد نیاز برای داشتن معاملات روان و پایدار، افزود: مبادلات بازرگانی دو کشور رو به افزایش بوده و روسیه شریک تجاری قابل اعتمادی برای توسعه همکاری های تجاری است، به طوری که رشد صادرات کالاهای ایرانی به این کشور، نشان دهنده ارتقای جایگاه مبادلات ارزی روبل در سبد ارزی کشور دارد. هامونی با اشاره به آمادگی کارگزاران بازار متشکل ارز برای انجام مبادلات روبل و ریال، اضافه کرد: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در چارچوب مصارف ارز خدماتی که متقاضی خرید روبل هستند می‌تواند از طریق کارگزاران بازار متشکل ارزی اقدام به خرید فروش روبل کنند. وی در خصوص روند معاملات روبل از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه گفت که به صورت متقابل خدمات مشابه از سوی کارگزاران ارزی ارایه شده و آنها نیز می توانند، در صورت تمایل یا در سفر یا سرمایه گذاری در ایران، از خدمات روی معاملات نماد روبل استفاده کنند. هامونی، چشم انداز معاملات روی نماد روبل را با توجه به توسعه همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری میان دو کشور مطلوب ارزیابی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی