عصر بازار

افزایش ۳۴درصدی اعتبارات دانشگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۲

عصر اعتبار- رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کشور را در حوزه آموزش عالی و تحقیقات و فناوری تشریح کرد.

افزایش ۳۴درصدی اعتبارات دانشگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، امیرعلی سیف‌الدین با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در 106 ردیف سطح (2) در لایحه گنجانده شده‌اند، گفت: اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با 3/34 درصد رشد، از 218.426 میلیارد ریال در سال جاری به 293.396 میلیارد ریال در لایحه سال 1402 افزایش یافته است.

    سیف‌الدین با بیان اینکه این مراکز دارای هشت برنامه اجرایی شامل برنامه تربیت نیروی انسانی متخصص، برنامه فرهنگی، برنامه تغذیه، برنامه پژوهش‌های علمی، برنامه پژوهش‌های کاربردی، برنامه توسعه فن‌آفرینی، برنامه ارائه کالا و خدمات تخصصی و برنامه ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی هستند، به تشریح رویکردها و جهت‌گیری‌های لایحه بودجه 1402 در بخش آموزش عالی پرداخت.

    وی گفت: ایجاد بستر لازم برای تقاضامحوری (به جای عرضه‌محوری) در ارائه خدمات آموزش عالی؛ ایجاد مشوق‌های لازم برای تولید مقالات علمی دانشگاهی با ضریب تأثیر بالا و موثر در تولید علم؛ حمایت از شکل‌گیری و ارتقای واحدهای فناور دانشگاهی؛ اختصاص یک و نیم درصد از سرجمع اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به توسعه و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی؛ پیش‌بینی اعتبار برای جذب 1000 نفر هیئت علمی جدید متناسب با مجوزهای صادره؛ متمرکز کردن اعتبارات خدمات رفاهی دانشجویان برای اجرای سیاست‌های اصلاحی ارتقای وضعیت رفاهی دانشجویان؛ حمایت از سرآمدان علمی برای ایجاد دستاوردهای علمی و فناوری در تراز جهانی؛ سیاستگذاری برای تقویت و توسعه دیپلماسی علم و فناوری و توجه به فعالیت‌های پایش و رصد دستاوردهای علم و فناوری، رویکردها و جهت‌گیری‌های لایحه بودجه 1402 در بخش آموزش عالی هستند.

    جزئیات اعتبارات دانش‌بنیان‌ها در بودجه 1402

    رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه به تشریح اعتبارات حوزه دانش‌بنیان در لایحه بودجه سال 1402 پرداخت. سیف‌الدین گفت: مجموع اعتبارات پیش‌بینی‌شده حوزه دانش‌بنیان دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها در لایحه بودجه سال آینده، مبلغ 17.646.485 میلیون ریال و بودجه دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی از محل جدول 9ردیف طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی به میزان 810.000 میلیون ریال و از محل جدول 7، مبلغ 11.167.765 میلیون ریال است.

    وی درباره بودجه دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در لایحه سال 1402 گفت: بودجه دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در لایحه سال 1402 از محل جدول 7، مبلغ 35.355.562 میلیون ریال و از محل جدول 9 ردیف – معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور- کمک به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، مبلغ 4.700.000 میلیون ریال و از محل اجرای برنامه‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان و حمایت از مناطق مبتنی بر علم و فناوری، مبلغ 5.000.000 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

    سیف‌الدین افزود: اعتبار مربوط به محل جدول 5 ردیف 110518 درآمد حاصل از صادرات مواد خام و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی و محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی (بند ن تبصره 6) نیز 28.587.325 میلیون ریال است.

    پیش‌بینی 600 میلیارد تومان بودجه پژوهشی برای حل مشکلات شرکت‌ها و بانک‌ها توسط دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی

    رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه به توضیح بند (و) تبصره 9 لایحه بودجه 1402 کشور پرداخت که به موجب آن، شرکت‌ها و موسسات غیر انتفاعی و بانکی مکلف شده‌اند 60 درصد بودجه پژوهشی خود را به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری واریز کنند و منابع این صندوق به دانشگاه‌هایی تعلق می‌گیرد که برای حل مشکلات همان شرکت‌ها طرح‌های تحقیقاتی انجام دهند.

    سیف‌الدین افزود: این اعتبارات در راستای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی به منظور رفع مشکلات دستگاه‌های اجرایی و برای حل مسائل و مشکلات شرکت‌ها و موسسات غیر انتفاعی و بانکی، هزینه می‌شود.

    وی افزود: در آیین‌نامه مربوط به این بند، نقش حمایتی برای دانشجویان و پژوهشگران پسا دکتری و دانش‌آموختگان پژوهشگر و نیروهای کارورز دیده می‌شود؛ به گونه‌ای که حداقل 60 درصد مبلغ طرح به ایشان تعلق خواهد گرفت.

    رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین از افزایش سهم این بند از 40 درصد در بودجه سال 1401 به 60 درصد در لایحه بودجه سال 1402 خبر داد و گفت: مبلغ برآوردی این سهم حدود 600 میلیارد تومان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو