عصر بازار

اولویت‌های اقتصاد چین مشخص شد

عصر اعتبار- خرده‌فروشی چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ به رشد بازگشت اما گسترش فعالیت کارخانه‌ها کندتر از حد انتظار بود که نشان می‌دهد اقتصاد آسیب‌دیده هنوز به زمان نیاز دارد تا به طور کامل از آسیب همه‌گیری خارج شود.

اولویت‌های اقتصاد چین مشخص شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، داده‌های اداره ملی آمار چین امروز(چهارشنبه) نشان داد که تولید صنعتی در دوره ژانویه تا فوریه 2.4 درصد بیشتر از سال قبل بوده است که انتظار افزایش 2.6 درصدی نظرسنجی رویترز را از دست داده است و البته از رشد 1.3 درصدی سالانه دسامبر شتاب گرفت.

    خرده فروشی در دو ماه اول 3.5 درصد جهش کرد که کاهش 1.8 درصدی سالانه دسامبر را معکوس کرد. نتیجه مطابق با انتظارات و امیدهای تحلیلگران برای احیای اقتصادی ناشی از مصرف بود زیرا کاهش تقاضای جهانی، صادرات چین را تضعیف خواهد کرد.

    برای سال 2022، سرمایه‌گذاری دارایی ثابت 5.1 درصد سال 2021 افزایش یافته است. بخش املاک که حدود یک چهارم اقتصاد را تشکیل می‌دهد، نشانه‌هایی از بهبود را در شهرهای بزرگ‌ترنشان داده است.

    با این حال، سرمایه‌گذاری ملک در ژانویه تا فوریه پس از کاهش سالانه 12.2 درصدی دسامبر، 5.7 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2022 کاهش داشت.

    چین پس از اینکه از هدف خود برای سال 2022 باز ماند و یکی از بدترین عملکردهای خود در نزدیک به نیم قرن گذشته را به ثبت رساند، امسال هدف رشد متوسطی را در حدود پنج درصد تعیین کرده است که دستیابی به هدف 2023 کار آسانی نیست و به تلاش بیشتری نیاز دارد.

    بر اساس گزارش رویترز، دولت چین در گزارش جلسه سالانه مجلس، رشد اقتصادی و اشتغال را در اولویت قرار داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی