عصر بازار

بهبود چشمگیر شرایط ارزی کشور

عصر اعتبار- عضو هیات رئیسه مجلس گفت: وضعیت ارزی کشور نسبت به گذشته بهبود چشمگیری یافته و تحریم‌ها روز به روز بی اثر‌تر می‌شود.

بهبود چشمگیر شرایط ارزی کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا؛ حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار ارز، گفت: طرح یاد شده در شورای نگهبان است و هنوز نهایی نشده؛ اگر این شورا ایرادی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه بگیرد، مجددا طرح یاد شده برای اصلاح به مجلس بازمی گردد. به هر حال با اجرا شدن این طرح، می توان به صورت تدریجی تاثیر مثبت آن را در اقتصاد کشور از جمله بازار ارز مشاهده کرد.

    وی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین اهداف طرح مالیات بر عایدی سرمایه، حذف دلال ها و واسطه گری است. در جای جای متن مصوب شده در مجلس این موضوع وجود دارد و زمینه کم کردن نقش واسطه ها و دلالان در آن پیش بینی شده است.

    حاجی‌دلیگانی ادامه داد: هر مقدار که اقتصاد ما ثبات بیشتری داشته باشد به همان میزان هم این مصوبه که در حال نهایی و قانون شدن است می تواند اثرات بیشتری روی اقتصاد کشور بگذارد. از سوی دیگر این قانون خود به خود به هر میزان که اجرایی شود تاثیر مثبت خود را بر ثبات و آرامش بازار می گذارد.

    وی با تاکید بر اینکه بی تردید بانک مرکزی نقش موثری در اجرای طرح مالیات بر سوداگری خواهد داشت، افزود: ضرورت دارد بانک مرکزی تمرکز خود را بر اجزای مربوط به داد و ستدها و بازار بیشتر و فارغ از افراط و تفریط و بر اساس قانون با متخلفان برخورد کند.

    عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اجرا شدن این طرح به کاهش قیمت دلار می انجامد، گفت: مطمئنا این طرح تاثیر خوبی در این شرایط دارد. به طور کلی این قبیل طرح ها همواره تاثیرات مثبتی دارند، ولی ممکن است برای مدتی تاثیر خود را از دست دهند اما اگر این قانون استمرار داشته باشد، میزان کاهش تاثیرات آن هم کمتر می شود و به سمت ثبات پیش می رود.

    وی به ظرفیت ها و توان بانک مرکزی اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه هر چقدر به سمت جلوتر پیش می رویم، ظرفیت های کشور نیز برای تامین ارز بهتر می شود، ولی معتقدم بانک مرکزی و دیگر متولیان ارزی هم می توانند با همت و مدیریت بهتر و جامع تر، رصد بیشتری بر شرایط داشته باشند تا طرح های مذکور به خوبی تاثیرات مثبت خود را نشان دهد.

    حاجی‌دلیگانی در واکنش به اینکه روند افزایشی صادرات کشور و کاهش 9 درصدی نقدینگی چه سیگنال هایی را در وضعیت ارزی به همراه دارد، گفت: شرایط ارزی کشور به سمت بهتر شدن می رود، یعنی هر روز که از آغاز تحریم ها می گذرد با ناکارآمدتر شدن اثرات آن مواجه هستیم. این نشانگر آن است که دسترسی ما به ارز بیشتر شده است.

    نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: شرایط و اقتدار کشورمان در منطقه بهبود یافته و رویکرد جدید کشورهای منطقه برای ارتباط گیری با ایران نشان از نیاز آنها به توان ایران مقتدر است. به هر حال معتقدم روند تامین منابع ارزی ما بیشتر خواهد بود، اما نکته مهم، مدیریت متولیان امردر مرحله اجرا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی