عصر بازار

ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت الزامی است

عصر اعتبار- مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت با اعلام آمادگی جهت رفع ابهامات اعضای صنف طلا، گفت: طرح ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت باهدف حمایت از تولید در حال اجرا است؛ این موضوع می‌تواند موجب شناسایی و حذف کالاهای تقلبی و قاچاق از بازار طلا شود.

ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت الزامی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم ، محمدرضا زارع برزشی مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت ، پیرامون همکاری اصناف طلا و جواهر در فرایند ثبت معاملات سکه و طلا، گفت: بحث آموزش ضوابط اجرایی تبصره 4 ماده 18 و آموزش کار با سامانه جامع تجارت از چند ماه گذشته شروع شده است و در شهرهای مختلف در حال پیگیری و اجرا است. طبیعتاً در فرایند اجرای هر قانون جدیدی ممکن است به علت ناآگاهی برخی اعضای صنفی، مقاومت‌هایی صورت بگیرد.

    وی در ادامه افزود: در رابطه‌با الزام قانونی ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت به نظر نمی‌رسد که اعضای اصناف در مخالفت با قانون بحثی داشته باشند؛ بلکه برخی اعضا نسبت به ابهامات طرح، برخی دیگر از نکات اجرایی دچار اشکال هستند که برگزاری جلسات آموزشی مستمر و اطلاع ‏رسانی‏های صورت‌گرفته در جهت کاهش این ابهامات بوده است.

    وزارت صمت بر اجرای ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‏بها و گوهرسنگ‏ها طلا تأکید داشته و در این راه آمادگی رفع هرگونه ابهامی را دارد

    مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت با اشاره به همکاری مناسب اکثر اصناف طلا و جواهر در طرح ثبت معاملات طلا افزود: برخی اعتقاد دارند حرکت صنف طلا به سمت مکانیزه‌کردن فرایندها به دلیل سنتی بودن برخی از آنها زمان بر است و به همین دلیل با اجرای سریع طرح مخالف بوده و آن را به ضرر صنف طلا و جواهر می‌دانند.

    زارع در ادامه گفت: در این زمینه باید به این مسئله تأکید کنیم که نگرانی‌های مد‌نظر فعالان بازار طلا مورد توجه مسئولان وزارت صمت بوده و از این بابت نگرانی خاصی وجود ندارد، البته حساب آنها که کلاً در برابر قانون ایستاده‌اند از سایر اعضای صنف جدا بوده و عواقب عدم اجرا بر عهده آنها خواهد بود.

    وی با اشاره به برخی انتقاد‌ات نسبت به اجرای طرح ثبت معاملات طلا و سکه افزود: طرح مسائلی مانند ضرر و زیان فعالان بازار، قابل‌اجرا نبودن و زمان نامناسب اجرای این طرح، در واقع نظر شخصی برخی از اعضای اتحادیه است. البته وزارت صمت مکلف به اجرای قانونی است که توسط رئیس‌جمهور و هیئت وزیران به تصویب رسیده است و نباید از اجرای قانون به‌خاطر مخالفت عده‌ای قلیل صرف‌نظر کنیم؛ البته تمام سعی خود را خواهیم کرد که ابهامات و نگرانی‌‎های فعالان بازار طلا و سکه برطرف شود.

    هدف از شفافیت جلوگیری از تقلب و حمایت از تولید است

    زارع اظهار داشت: اگر افرادی در این صنف انتقادات و پیشنهاداتی دارند از آنان می‌خواهیم نظرات خود را جهت اصلاح فرایند ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت ارائه دهند. تا امروز جلسات متعدد کارشناسی برگزار شده است و موارد مختلفی جهت تسهیل ثبت معاملات در سامانه صورت‌گرفته است.

    زارع با تأکید بر ضرورت ایجاد شفافیت در بازار طلا و سکه، گفت: ازآنجایی‌که این طرح به دنبال شفاف‌سازی است، قطعاً تعدادی از افراد از این موضوع خوشنود نخواهند شد؛ البته هدف اصلی تنها شفافیت و جلوگیری از عرضه سکه‌ها و طلا‌های تقلبی و عیار پایین است.

    بازرسی میدانی از اصناف طلا و جواهر به‌صورت مستمر انجام می‌شود

    مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت ادامه داد: طبق قانون، اعضای صنف طلا و جواهر می‌بایست از 26 مهر سال گذشته خریدوفروش سکه، و در مراحل بعدی طلای آب‌شده و مصنوعات طلا را در سامانه جامع تجارت به ثبت می‏رساندند.

    زارع درباره بازرسی‌های میدانی از اصناف طلا و جواهر اظهار داشت: به بازرسان وزارت صمت گفته شده است که در بازرسی‌های خود اقدامات تنبیهی انجام ندهند. در واقع تاکنون هیچ پلمب و ضبط طلا در مواجه با سکه فروشان صورت نگرفته است؛ اما تذکراتی جهت همراهی اعضایی که هنوز در سامانه شروع به ثبت معاملات نکرده‌اند داده شده است. باوجود اینکه طبق قانون اختیار برخورد با متخلفین برای ما وجود دارد، اما هنوز هیچ‌گونه اقدام سلبی در این‌خصوص انجام نگرفته است.

    مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت تأکید کرد: طرح ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت فقط جهت حمایت از تولید اتفاق افتاده است تا به‌وسیله شفافیت، کالاهای تقلبی و قاچاق شناسایی و حذف شوند تا راه برای کالاهای اصل و ایرانی هموار شود.

    به گزارش تسنیم، وزارت صمت پیش‌ازاین نیز بر اجرای ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‏بها و گوهرسنگ‏ها طلا تأکید داشته است؛ به‌طوری حفظ آرامش بازار در کنار حمایت از فعالین قانونی، از راهبردهای اصلی این وزارتخانه بوده است. بنا بر اعلام مقام مسئول وزارت صمت، اجرای طرح ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه جامع تجارت تنها بخش کوچکی از نقشه کلان ساماندهی و توسعه صنعت طلا در کشور است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو