عصر بازار

سقوط دوباره ارزش لیر

عصر اعتبار- در معاملات ساعات گذشته بازار جهانی ارز، لیر ترکیه به روند نزولی خود ادامه داد و به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار در تاریخ چند ۱۰ سال گذشته ترکیه رسید.

سقوط دوباره ارزش لیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، در معاملات ساعات گذشته بازار جهانی ارز، برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا به 26.89 لیر به ازای هر دلار رسید که پایین‌ترین سطح در تاریخ چند 10 سال گذشته ترکیه محسوب می‌شود.

    دلیل سقوط ارزش لیر عدم تمدید توافق صادرات غلات بین روسیه و اوکراین بود که شب گذشته این توافق رسما منقضی شد.

    وزارت امور خارجه روسیه هم اعلام کرده که این کشور به‌طور رسمی، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جریان مخالفت خود با تمدید توافق مذکور قرار داده است.

    چند روز پیش هم بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره در این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از 8.5 درصد به 15 درصد افزایش داد اما به نظر می‌رسد این اقدام که قرار بود به تقویت ارزش لیر منجر شود و جلوی بالا رفتن تورم در این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد، اثر معکوس داشت و از آن زمان به بعد هم روند کاهش ارزش لیر همچنان ادامه پیدا کرد.

    دلیل آنکه روس‌ها از توافق صادرات غلات با اوکراین خارج شدند، این بود که مدعی هستند به بسیاری از تعهدات در قبال این کشور در قالب توافق مذکور از سوی طرف‌های دیگر عمل نشده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی