عصر بازار

ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد

عصر اعتبار- ارزش لیر ترکیه در معاملات روز چهارشنبه در برابر ارز ایالات متحده به پایین‌ترین رقم خود یعنی ۲۶.۹ واحد رسید و سقوط ۳۰ درصدی را نسبت به اوایل سال جاری میلادی ثبت کرد.

ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ارزش لیر ترکیه در معاملات روز چهارشنبه در برابر ارز ایالات متحده به پایین‌ترین رقم خود یعنی 26.9 واحد رسید و سقوط 30 درصدی را نسبت به اوایل سال جاری میلادی ثبت کرد.

    بر اساس بررسی رویترز، انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه در 20 ژوئیه نرخ بهره خود را 500 واحد پایه افزایش دهد و به 20 درصد برساند تا به تعهد خود مبنی بر تشدید سیاست‌های پولی برای مهار نرخ تورم که قرار است دوباره افزایش یابد، عمل کند.

    با این حال، عبدالقادر سلوی، ستون نویس برجسته روزنامه حریت روز سه شنبه نوشت که برداشت او از "محافل اقتصادی" این بود که این نرخ به حدود 16.50تا 17.0 درصد افزایش خواهد یافت.

    ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین رقم خود در تاریخ رسید

    بنا بر این گزارش، بانک مرکزی ترکیه قرار است تصمیم خود را روز پنجشنبه در ساعت 11 صبح به وقت گرینویچ اعلام کند.

    یکی از معامله گران بازار بورس گفت: اخباری که حکایت از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کمتر از پیش‌بینی‌های بازار دارد، باعث کاهش ارزش لیر می‌شود.

    وی افزود: افزایش تدریجی نرخ بهره قبلاً نیز مسیر دشواری را طی کرده است، اما نگرانی در بازار مبنی بر اینکه ممکن است این افزایش‌ها کافی نباشد، به وضوح در قیمت‌ها منعکس شده است.

    در ماه ژوئن، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بانکی را 650 واحد پایه افزایش داد و  15 درصد رساند و وعده داد که تا زمانی که چشم انداز تورم بهبود قابل توجهی نداشته باشد، سیاست انقباضی را ادامه خواهد داد.

    افزایش نرخ بهره و سیاست تهاجمی این بانک قوی‌ترین نشانه‌های تغییر پس از سال‌ها سیاست پولی انبساطی در دوره ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان بود که رشد و سرمایه‌گذاری را در اولویت قرار داد.

    اما افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن کمتر از حد انتظار بود و اقتصاددانان می گویند که نفوذ اردوغان در بانک مرکزی ترکیه دست این بانک را در اجرای سیاست‌های سختگیرانه ببندد.

    به گفته کارشناسان، نرخ‌های بهره واقعی منفی هستند.

    تورم سالانه ترکیه در اکتبر گذشته به بالاترین میزان خود در 24 سال گذشته یعنی 85.51 درصد رسید که عمدتاً به دلیل کاهش ارزش لیر درپی سیاست نرخ‌های پایین بهره اردوغان صورت گرفت.

    این رقم تا ژوئن به 38.21 درصد کاهش یافت، اما انتظار می‌رود دوباره افزایش یابد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی