عصر بازار

سرمایه‌گذاری ۹۰ هزار میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

عصر اعتبار- دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در ۱۸ ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم ۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه داشتیم که افزایش قابل ملاحظه‌ای دارد.

سرمایه‌گذاری ۹۰ هزار میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا؛ حجت‌الله عبدالملکی امروز 27 تیرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما ایران را سرزمین ناشناخته سرمایه‌گذاری و تولید در دنیا می‌دانیم این در حالی است که هزینه نیروی انسانی، انرژی، زمین، مواد اولیه و به طور کلی هزینه تولید در اقتصاد ایران پایین است. زیرساخت‌های کشور در تولید مطلوب است، به خصوص بعد از انقلاب اسلامی که توسعه بسیار جدی در زیرساخت‌های کشور ایجاد شده است.

    وی با بیان اینکه ایران از سه بعد بازار مطلوبی است، افزود: اول بازار داخلی با 85 میلیون نفر جمعیت، دوم کشورهای همسایه با 600 میلیون نفر جمعیت و 1000 میلیارد دلار واردات در سال و سوم دسترسی ایران به آب‌های آزاد و از آن طرف بازارهای جهانی است. ما کشوری را پیدا نمی‌کنیم که این سه ویژگی را با هم داشته باشد و ایران در این زمینه نادر است، بنابراین سرزمین ناشناخته‌ای برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

    عبدالملکی بیان کرد: در ایران ما مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داریم که از مزایای قانونی ویژه‌ای از جمله معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی و تسهیل امور اداری برخوردارند، بنابراین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بهشت‌های سرمایه‌گذاری هستند. این ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این مناطق معرفی نشدند. از ابتدای زمستان سال گذشته برنامه‌ای را شروع کردیم که همه همکاران پای کار این برنامه آمدند و آن هم تبدیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بسته‌های سرمایه‌گذاری است. ما در زمینه فرصت‌ها و مزیت‌ها فرآوری انجام می‌دهیم تا تبدیل به بسته سرمایه‌گذاری شود.

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه بسته سرمایه‌گذاری سه بخش دارد، تصریح کرد: اول مطالعات و امکان‌سنجی اولیه است که سرمایه‌گذار از میزان سود اطلاع پیدا کند. دوم تامین زیرساخت‌های این پروژه‌ها یعنی تامین زمین، آب، برق، گاز و دسترسی‌ها و سوم مجوز بی‌نام تاسیس فعالیت اقتصادی است. یکی از گلایه‌های سرمایه‌گذاران در زمینه مجوزها بود که در این زمینه فرایندهای اداری را طی و یک مجوز بی‌نام برای هر پروژه صادر کردیم.

    ایجاد 700 بسته سرمایه‌گذاری توسط 7منطقه آزاد

    وی افزود: پروژه دوم ما این است که این بسته‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کنیم. تا امروز 7 منطقه آزاد کشور با این روش بیش از 700 بسته سرمایه‌گذاری یعنی هر منطقه 100 بسته تولید کردند و سرمایه مورد نیاز این بسته‌ها 430 هزار میلیارد تومان است.  بعد از این باید بسته‌ها را معرفی و از همه ابزارها از جمله ابزار دیپلماتیک استفاده کنیم. یکی از ظرفیت‌ها برای معرفی این بسته‌ها رویدادها هستند که تا پایان سال 15 نمایشگاه در این زمینه پیش‌بینی شده که 8 نمایشگاه داخلی و 7 نمایشگاه خارجی خواهد بود.

    عبدالملکی ادامه داد: اولین نمایشگاه اردیبهشت ماه در تهران برگزار گردید و استقبال خوبی از آن شد. در این نمایشگاه چهار روزه همکاران ما در مناطق ویژه اقتصادی بیش از 50 هزار میلیارد تومان تفاهم و توافق‌نامه امضا کردند. نمایشگاه مشهد نیز به عنوان دومین نمایشگاه از امروز به مدت چهار روز برگزار می‌شود.

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: مهمترین عنصری که به دومین نمایشگاه اضافه شده، حضور مناطق ویژه اقتصادی است که در نمایشگاه قبل 7 منطقه بود، اما در این نمایشگاه 12 منطقه حضور دارند. همچنین در نمایشگاه قبل 370 بسته سرمایه‌گذاری به ارزش 240 هزار میلیارد تومان ارائه کرده بودیم که در این نمایشگاه 700 بسته سرمایه‌گذاری به ارزش 430 هزار میلیارد تومان ارائه می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: اولین نمایشگاه بین‌المللی ما شهریور ماه در ارمنستان برگزار خواهد شد. این نمایشگاه‌ها فرصتی است تا تمام افراد مرتبط با این موضوع حضور پیدا کرده تا در سال جاری که سال رشد تولید است اثر قابل ملاحظه‌ای بر رشد اقتصادی کشور و رشد تولید از محل توسعه سرمایه‌گذاری و صادرات داشته باشیم.

    صادرات غیر نفتی 30 میلیارد دلاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در 18 ماهه اول دولت

    عبدالملکی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از ارکان اصلی کشور در صادرت غیر نفتی و ارزآوری هستند، عنوان کرد: یک سوم کل صادرات غیر نفتی ایران از طریق این مناطق تامین می‌شود. این مناطق در 18 ماهه اول دولت سیزدهم 30 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتند. مناطق آزاد نیز سال گذشته یک میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات غیر نفتی انجام دادند و تراز تجاری این مناطق بعد از مدت‌های طولانی مثبت شد.

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: ما برای توسعه صادرت محصولات تولیدی مناطق آزاد و ویژه و توسعه صادرت محصولات سرزمین اصلی برنامه داریم. سرمایه‌ها گاهی از سر سرگردانی به بازارهای نامولد سرایت می‌کنند و منجر به تورم‌های سنگین در کشور می‌شوند، بدون اینکه اثری بر تولید داشته باشند.

    وی بیان کرد: مناطق ویژه اقتصادی در حال آماده کردن بسته‌‎های سرمایه‌گذاری خود هستند و از مرداد ماه هر ماه حداقل 100 بسته از محل مناطق ویژه خواهیم داشت. پیش‌بینی ما این است تا پایان سال به بیش از 1500 بسته سرمایه‌گذاری به ارزش حدود 800 هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه دسترسی پیدا کنیم. برای این 700 بسته 30 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است. دو هدف اصلی ما در زمینه این بسته‌ها ایرانیان خارج از کشور و کشورهای خارجی هستند اما آن‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی نیز قرار می‌دهیم. طرح‌‎ها از 3 میلیارد تومان تا 20 هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

    عبدالملکی ادامه داد: در سال گذشته 33 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد داشتیم. در 18 ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم 90 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه انجام شده که افزایش قابل ملاحظه‌ای دارد. در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز 12 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد صورت گرفته است. البته هنوز موج سرمایه‌گذاری بسته‌‎ها نرسیده است. در سطح بین‌المللی وضعیت ما روز به روز در حال افزایش است و امسال شاهد جهش خواهیم بود.

    تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون باید در صحن علنی تصمیم‌گیری شود

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره تبدیل دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به منطقه آزاد تصریح کرد: قرار بوده این هفته موضوع تبدیل دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به منطقه آزاد در دستور کار مجلس قرار گیرد. لایحه تبدیل سه منطقه ویژه اقتصادی مازندران، دوغارون و سرخس به منطقه آزاد در دولت قبل مطرح شد که اکنون باید در صحن علنی تصمیم‌گیری شود. سرخس و دوغارون دو منطقه ویژه فعال ما هستند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی به ویژه در حوزه لجستیک در این دو منطقه وجود دارد، زیرساخت‌ها، نظامات تردد و ترانزیتی نیز خوب است.

    وی در پاسخ به این سوال که کدام سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران راغب هستند، گفت: ما علاوه بر کشورهای همسایه از چین، استرالیا و کشورهای اروپایی پیشنهاد سرمایه‌گذاری داریم. امارات متحده عربی برای سرمایه‌گذاری چند ده میلیارد دلاری اعلام آمادگی کرده و عمان و کردستان عراق نیز تمایل به سرمایه‌گذاری دارند. نمایشگاه دیگری نیز در کردستان عراق خواهیم داشت.

    عبدالملکی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران در طول سال‌های اخیر با عبور از تحریم‌ها و قدرتمندی کم‌نظیر در سطح جهانی، جایگاه خود را تثبیت کرده است. معیاری که در حال حاضر برای سرمایه‌گذاران خارجی مطرح بوده سودآوری است. ما بسته‌هایی را تعریف و معرفی می‌کنیم که سودآوری مناسبی داشته باشند.

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص فرار سرمایه از کشور عنوان کرد: ما در زمینه برخی قوانین کشور در ارتباط با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شاهد بی‌ثباتی هستیم. قانون مالیات بر ارزش افزوده خارج از انتظار و قواعد اصولی حاکم بر مناطق آزاد تصویب و شامل مناطق آزاد نیز شد و بر رغبت سرمایه‌گذاران اثر گذاشت. دولت و مجلس برنامه جدی را برای بهبود فضای قانونی حاکم بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارند و وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

    وی اضافه کرد: ما ارتباط تنگاتنگی با مجلس داریم تا خدشه‌های وارد شده به قوانین پایه مناطق آزاد را برطرف کنیم. در حال آماده کردن لایحه‌ای هستیم تا این مناطق را از نظر زیست‌بوم حقوقی و قانونی تقویت کنیم. البته این وضعیت فرار سرمایه نیست، بلکه رغبت کم شده است. با وجود همه این اشکالات همچنان مناطق آزاد و ویژه ما وضعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارند و الان در برخی مناطق حجم سرمایه‌گذاری زیادی داریم.

    عبدالملکی در خصوص پروژه شاندیز در جزیره کیش، تصریح کرد: این پروژه چالش‌های بسیار بزرگی داشت و شاید 200 هزار نفر از مردم به جهت سهامداری در این پروژه دچار خسارت شدند. ما در دوره مدیریتی جدید از همکاران پروژه شاندیز درخواست کردیم پروژه اجرا شود و بازدهی لازم را داشته باشد. همچنین همکاری حداکثری در چارچوب ضوابط انجام شود.

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان کرد: در دولت سیزدهم سیاست ملی به سمت توسعه صادرات رفته و موفقیت‌های خوبی نیز حاصل شده است. ایران در سال گذشته رکورد صادرات غیر نفتی را زد و تراز مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مثبت است. این مناطق سال گذشته 17 تا 18 میلیارد دلار صادرات داشتند، در حالی که واردات آن‌ها کمتر از 4 میلیارد دلار بوده است. در سال گذشته تراز تجاری هفت منطقه آزاد ما 770 میلیون دلار مثبت بود. ما قائل به محدودیت واردات در مناطق آزاد نیستیم، زیرا خلاف تئوری این مناطق است.

    وی افزود: در دولت گذشته محدودیت‌هایی در زمینه واردات اعمال شد که ما به دنبال حذف این محدودیت‌ها هستیم. آزادی تجارت در مناطق آزاد موجب افزایش صادرات می‌شود. ما به دنبال توسعه صادرات، شتاب بیشتر آن و برطرف شدن موانع تجاری هستیم. تقویت دیپلماسی اقتصادی منجر به تحرک تجاری و سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد. زمانی که سرمایه‌گذاران خارجی به کشور ورود پیدا می‌کنند ابتدا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مدنظر آن‌‎ها است.

    ایران در سال حدود 200 میلیارد دلار تراکنش بین‌المللی دارد

    عبدالملکی با بیان اینکه ایران در سال حدود 200 میلیارد دلار تراکنش بین‌المللی دارد، عنوان کرد: این 200 میلیارد دلار چگونه جابه‌جا می‌شود؟ ما ارز را برای تامین نیازهای بین‌المللی کشور نیاز داریم. اگر در یک نظام تهاتری صادرات اتفاق بیفتد و نیازمندی‌های کشور وارد شود، کار عاقلانه‌ای است. بسیاری از کشورهای بزرگ نیز این کار را انجام می‌دهند. علیرغم مباحثی که در کشور مطرح می‌شود، اقتصاد ایران در سطح بین‌الملل پویا است. در زمینه نفت در دولت گذشته این موضوع مطرح می‌شد که نمی‌توانیم نفت بفروشیم اما اکنون ما هر مقدار نفت تولید می‌کنیم، بعد از مصرف داخلی بقیه را می‌فروشیم. ایران جایگاه سوم تولیدکنندگان نفتی اوپک را پس گرفته است.

    آمریکایی‌ها تمام ابزار خود را برای جنگ اقتصادی از دست دادند

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: اگر تحریم نباشیم کارها سهل‌تر انجام می‌شود اما از این مسائل عبور کردیم. مسئله تحریم برای سرمایه‌گذاران خارجی حل شده است و می‌دانند چگونه نقل و انتقال دولتی را انجام دهند. الان مسئله ما طرح‌های سودآور است. تحریم‌ها در بلندمدت بلااثر می‌شوند و این برای ایران اتفاق افتاده است. آمریکایی‌ها تمام ابزار خود را برای جنگ اقتصادی از دست دادند و اکنون در زمینه حجاب، جنگ‌های شناختی و تحریک جوانان دست گذاشتند، این موضوع به دلیل این است که در جریان جنگ اقتصادی شکست خوردند.

    وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها تصور نمی‌کردند دنیا فراتر از دستورات و مصوبات آن‌ها عمل کند. دنیا الان دیگر آمریکا و اروپا نیست، بلکه بزرگتر از آن‌ها است. قطب‌های قدرت جدیدی در دنیا در حال شکل‌گیری بوده و غیر از شرق آسیا، جهان اسلام نیز جایگاه بسیار مهمی دارد. ایران در قلب جهان اسلام است و جهت‌دهنده تحرک متفاوتی در اقتصاد بین الملل خواهد بود. تا 10 سال آینده معادلات قدرت اقتصادی در دنیا بسیار متفاوت خواهد بود. ما سال‌های بسیار خوبی را برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنیم. مهمترین مشکل ما در موضوع صادرات این است که تجار و تولیدکنندگان توانایی معرفی و حضور موثر در بازار بین الملل را ندارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو