عصر بازار

کارشناس حوزه ارزی مرکز پژوهش‌های مجلس:

ناترازی‌های اقتصادی عامل اصلی تورم و کاهش ارزش پول ملی هستند

عصر اعتبار- مهدی دارابی با اشاره به برخی از ریشه‌های کاهش ارزش پول ملی گفت: فکر می‌کنیم با تثبیت اسمی نرخ ارز به ارزش پول ملی ثبات می‌دهیم، درحالی‌که دلیل واقعی افزایش نرخ ارز و تورم، ناترازی‌های اقتصادی است.

ناترازی‌های اقتصادی عامل اصلی تورم و کاهش ارزش پول ملی هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صدا و سیما، برنامه بدون خط‌خوردگی رادیو گفتگو در خصوص مخالفان و موافقان سیاست تثبیت نرخ ارز با سعید عسگرزاده فعال اقتصادی و دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران و مهدی دارابی پژوهشگر و کارشناس حوزه ارزی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به‌صورت تلفنی گفتگو کرد.

    سعید عسگرزاده اجرای ارز 4200 تومانی و همچنین ارز 28 هزار و 500 تومانی را در زمان خود مناسب و صحیح توصیف کرد و گفت: خطایی که در تعیین ارز 4200 تومانی اتفاق افتاد به نظر می‌رسد قرار است در ارز 28 هزار و 500 تومانی تکرار شود.

    وی افزود: تعیین این اعداد برای مدت کوتاه می‌توانند مؤثر باشند؛ زیرا وقتی دولت از چابکی لازم برای تغییر رویه و سیاست برخوردار نیست، به‌مرور دچار مشکل می‌شویم و سؤال اصلی فعالین عمده اقتصادی این خواهد شد که عدد 28 هزار و 500 تومان از کجا آمده است.

    این فعال اقتصادی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو عدم سیاست‌گذاری متوازن را مشکل اصلی در حوزه ارزی عنوان و بیان کرد: بعد از تعیین یک عدد برای نرخ ارز مانند همین 28 هزار تومان برای تثبیت نرخ ارز باید قیمت واقعی آن مشخص شود و در واقع تثبیت در نقطه واقعی اتفاق بیفتد.

    وی به مزایای سیاست تثبیت نرخ ارز اشاره و اظهار کرد: تثبیت نرخ ارز ثبات در سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند، بر قیمت‌ها اثر روانی مثبت دارد و حتماً در کنترل تورم تأثیر خواهد شد. اساساً هم تولیدکننده و هم مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی از ثبات نرخ ارز استقبال می‌کنند.

    دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران درباره مخالفت‌ها با تثبیت نرخ ارز عنوان کرد: وقتی نرخ ارز در نقطه غیرواقعی تثبیت می‌شود و الزامات آن رعایت نمی‌شود، ممکن است در آینده با جهش نرخ ارز مواجه شویم. وقتی الزامات تثبیت نرخ ارز رعایت نشود، شاهد عقب ماندن قیمت ارز از تورم، قاچاق، تمایل به واردات و مشکل برای صادرات اتفاق خواهد افتاد.

    در ادامه مهدی دارابی با تصریح بر یا تصریح بر این موضوع که در بین اقتصاددانان، فعالین اقتصادی و همچنین مردم هیچ‌کس مخالف تثبیت نرخ ارز نیست، گفت: مخالفت با افزایش نرخ ارز، مخالفت با کاهش ارز پول است و طبیعتاً همه موافق ثبات در ارزش پول هستند.

    وی درعین‌حال از بی‌توجهی به ریشه‌های کاهش ارزش پول ملی گفت و بیان کرد: فکر می‌کنیم با تثبیت اسمی نرخ ارز به ارزش پول ملی ثبات می‌دهیم درحالی‌که دلیل واقعی افزایش نرخ ارز و تورم، ناترازی‌های اقتصادی است. در چند دهه گذشته ناترازی‌های شدیدی در اقتصاد داشته و همچنان داریم که شامل ناترازی در انرژی، بودجه دولت، صندوق‌های بازنشستگی و نظام بانکی می‌شود. تاکنون هم هیچ اقدام عملی برای این ناترازی‌ها انجام نداده‌ایم و در چنین شرایطی نرخ ارز مانند باقی شاخص‌ها از جمله تورم رشد پیدا خواهد کرد.

    این پژوهشگر و کارشناس حوزه ارزی مرکز پژوهش‌های مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو افزایش نرخ ارز در پی افزایش تورم را واقعیتی تلخ عنوان و اظهار کرد: ناترازی به معنی کاهش ارزش پول ملی است و نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد؛ وگرنه کسی دوست ندارد نرخ ارز افزایش پیدا کند.

    وی با تأکید بر اینکه باید برنامه بلندمدت خود را رفع ناترازی‌ها قرار دهیم تا ارزش پول با ثباتی داشته باشیم، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، بدون دخالت دستوری شاهد تثبیت نرخ ارز خواهیم بود. در حقیقت این برنامه بلندمدت نه در سطح دولت‌ها بلکه در سطح حاکمیت باشد. این کار حداقل ده سال طول خواهد کشید و در این مدت باز هم شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود.

    دارابی درباره رویکرد‌هایی که تا زمان رفع ناترازی‌ها می‌توان نسبت به نرخ ارز اتخاذ کرد، اظهار کرد: به‌جای اینکه نرخ ارز به‌صورت جهشی رشد کند، بازار را با خریدوفروش و افزایش ذخایر بانک مرکزی مدیریت کنیم تا نرخ ارز نه ثابت بماند و نه جهش کند و به‌صورت همواری مسیر را تحت کنترل بانک مرکزی طی کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو