عصر بازار

عضویت در شانگهای زمینه‌ساز حضور در پیمان‌های بزرگ جهانی

عصر اعتبار- یک اقتصاددان گفت: باید از عضویت در سازمان شانگهای برای هموارکردن مسیر پیوستن به پیمان‌های بزرگتر جهانی بهره ببریم.

عضویت در شانگهای زمینه‌ساز حضور در پیمان‌های بزرگ جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا؛ آلبریت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: ایران پس از انجام فرآیند عضویت قطعی و انجام تعهدات، سرانجام به عنوان نهمین کشور به عضویت سازمان همکاری شانگ‌های در آمد که این اتفاق را باید بسیار مهم و تاثیرگذار در مناسبات سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای و بین المللی دانست.

    وی با تاکید بر لزوم عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای و چند جانبه ادامه دارد: هر چقدر با عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای زمینه همکاری با کشور‌های کوچک و معدود را فراهم آوریم، می‌توانیم خود را برای ملحق شدن به پیمان‌های بزرگ جهانی تجهیز و مهیا کنیم. در واقع پیش زمینه نقش‌آفرینی در مبادلات مالی و تجارت جهان، حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و سپس سازمان‌ها و پیمان‌های بزرگ بین المللی و جهانی است.

    این اقتصاددان با اشاره به اولویت برنامه‌های ایران با توجه به عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های گفت: اکنون که در شرایط سخت تحریم هستیم باید اولویت خود را به خنثی کردن تحریم‌ها به ویژه در حوزه نفت متمرکز کنیم. ما باید با توجه به توان و امتیازات حاصله از عضویت در این پیمان منطقه ای، موانع موجود بر فروش نفت و بازگرداندن ارز به کشور را از سر راه برداریم و در مرحله بعد برای تامین نیاز‌های صنعتی مثل مواد اولیه و قطعات اقدام کنیم.

    بغزیان ادامه داد: معتقدم کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های که کمتر تحت تاثیر تحریم‌های بین المللی هستند می‌توانند ما را در فروش نفت و مبادلات تجاری حمایت و کمک کرده و حتی زمینه همکاری تجاری با کشور‌های خارج از پیمان را نیز برای ایران مهیا سازند. همانطور که گفتم اولویت ما فعلا فروش نفت است و این کشور‌ها می‌توانند در معاملات نفتی با ایران به جای دلار از ارز و پول ملی خود استفاده نیز کنند.

    وی تاکید کرد: یکی از مزایای حضور در سازمان همکاری شانگهای، عدم نیاز و تکیه بر دلار در معاملات تجاری با کشور‌های هم پیمان است که با این وجود می‌توانیم، کالا‌های صنعتی و محصولاتی که در تولید آن هنوز به خودکفایی نرسیدیم را خیلی بهتر و راحت‌تر وارد کنیم. ما در بحث تولید نیاز فراوانی به تجهیزات و مواد اولیه داریم که می‌توان این نیاز‌ها را هم از طریق این پیمان منطقه‌ای فراهم کنیم.

    این تحلیلگر اقتصادی، حذف کشور‌های واسطه در تجارت بین المللی و منطقه‌ای را یکی از تاثیرات عضویت در سازمان شانگ‌های خواند و گفت: ما به دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا، همواره برای تهیه نیاز‌های خود مجبور به حضور کشور‌های واسطه داشتیم، اما هم اکنون با عضویت در این سازمان، نقش واسطه‌ها کمرنگ‌تر خواهد شد و ما می‌توانیم با حفظ منافع ملی و توان چانه زنی بیشتر وارد تجارت بین المللی شویم.

    بغزیان به یک نکته مهم برای حضور و فعالیت ایران در سازمان شانگهای اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که حضور ما در این سازمان باید بر پایه منافع ملی باشد؛ در نتیجه نباید با وارد کردن نمایندگان و محصولات ضعیف به بازار‌های منطقه‌ای و بین المللی از طریق سازمان شانگهای به اعتبار اقتصادی ایران ضربه بزنیم. در واقع ما باید به بهترین شکل از این فرصت استفاده کنیم تا مسیرمان برای ورود به سازمان‌ها و پیمان‌های بزرگ‌تر جهانی هموار شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی