عصر بازار

فرزین:پیاده‌سازی بانکداری اسلامی در کشور دغدغه بزرگی است

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی در پیامی هفته بانکداری اسلامی را گرامی داشت.

فرزین:پیاده‌سازی بانکداری اسلامی در کشور دغدغه بزرگی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در پیامی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی نوشت: پیاده‌سازی بانکداری اسلامی در کشور دغدغه بزرگی است که پس از انقلاب اسلامی همواره مورد توجه بوده است. در سال 1362 با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا تلاش بر این بود تا نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل (با ضوابط اسلامی) مستقر شود. سالگرد تصویب این قانون که مصادف با هفته دوم شهریور ماه است به نام هفته بانکداری اسلامی ‌و روز دهم شهریور ماه که این قانون به تایید شورای نگهبان رسید به نام روز بانکداری اسلامی‌ نامیده شده است.


    آنچه در بانکداری اسلامی مدنظر است کارآمدی بانکداری بدون ربا در ایجاد عدالت اجتماعی است. برای تحقق این مهم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران براساس رسالت اصلی خود و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال «‌مهار تورم و رشد تولید» با اتخاذ سیاست «تثبیت اقتصادی»، کنترل و مهار تورم را به عنوان مهم‌ترین عامل تحقق عدالت اجتماعی هدف قرار داده است.

    در چارچوب سیاست تثبیت اقتصادی با هدف مهار تورم، محورهای مهم و اساسی کنترل و مدیریت نقدینگی، تنظیم گری و مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی، تنظیم مناسبات مالی میان دولت و نظام بانکی و بهبود انتظارات و سیاست ارتباطی را دنبال می کنیم و قدم‌های مهمی در این زمینه‌ها برداشته شده است.

    امید است با تمرکز بر این محورها و در هماهنگی و همکاری سایر نهادهای مرتبط، اثرگذاری اقدامات ملموس‌تر شود. همچنین با اصلاح و تصویب قوانین موضوعه ازجمله طرح قانون بانک مرکزی و طرح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران، چارچوب دقیق تری برای اجرای بانکداری اسلامی در کشور طراحی و اجرا شود.

    ضمن تبریک هفته دولت به همه دست اندرکاران و پاسداشت هفته بانکداری اسلامی به تمام همکارانم در شبکه بانکی، امیدوارم با تلاش مستمر بتوانیم گام‌های موثری در تحقق کامل بانکداری اسلامی برداریم و از درگاه حق تعالی برای تمامی تلاشگران این عرصه مقدس، آرزوی توفیق و بهروزی دارم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی