عصر بازار

تکلیف شش‌گانه رئیس دولت به بانک‌ها

عصر اعتبار- دست برداشتن از منجمد کردن اموال و فروش به موقع دارایی‌ها، خروج از بنگاه‌داری، جلوگیری از اضافه‌برداشت از بانک مرکزی، تسهیل کار بازرگانان، حمایت از تولید و کسب‌وکارهای خرد و اصلاح نظام بانکی از سوی رئیس دولت به بانک‌ها تکلیف و خواسته شد تا با اجرای این اقدامات، بانک‌ها از ناترازی خلاص شوند و از رشد تورم هم جلوگیری شود.

تکلیف شش‌گانه رئیس دولت به بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ناترازی بانک‌ها از مواردی است که دولت در ماه‌های گذشته دست روی آن گذاشته و به اصلاح آن تاکید کرده است؛ چراکه ناترازی بانک‌ها را علت رشد نقدینگی و تورم می‌داند.

    از این رو، رئیس‌جمهور و مسئولان اقتصادی کشور به بانک‌های ناتراز هشدار داده اند و حتی رئیس کل بانک مرکزی، ابتدای امسال بود که مهلتی را برای اصلاح اضافه‌برداشت‌هایشان از بانک مرکزی تعیین کرد و گفت که اجرای دقیق و موثر سیاست پولی به منظور کنترل نقدینگی و تورم با وجود بانک‌های ناتراز امکان‌پذیر نیست.

    محمدرضا فرزین پس ازآن، درباره عوامل ناترازی بانک‌ها، به مسئله کفایت سرمایه بانک‌ها اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران در بانک‌های خصوصی و دولتی باید نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند. موضوع دیگر این است که همه حساب‌های دولت و شرکت‌های دولتی از بانک‌های مختلف به بانک مرکزی آمده و این موضوع خودش در ایجاد ناترازی به‌ویژه در یکی دو سال نخست تاثیرگذار است. گرچه این اقدام درست بوده و در راستای هدایت پولی و کنترل نقدینگی انجام گرفته است.

    بانک‌ها برای ایجاد انضباط مالی تلاش کنند

    این موضوع، به‌تازگی بار دیگر مورد تاکید رئیس‌جمهور قرار گرفت. سید ابراهیم رئیسی با انتقاد از ناترازی حساب بانک‌ها یا اضافه برداشت از بانک مرکزی، گفت: این کار باید کنترل شود. تلاش بانک مرکزی هم کنترل موسساتی است که باید انضباط مالی داشته باشند و اضافه برداشت نکنند. موسساتی که انضباط مالی نداشته یا اضافه برداشت داشته باشند، موجب تورم می‌شوند. دولت تلاش کرده است که علل ایجاد تورم را کنترل و مدیریت کند. بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات مالی برای ایجاد انضباط مالی تلاش کنند.

    رئیس‌جمهور چند روز پیش در بزرگترین همایش اقتصادی کشور، مجددا بر ضرورت اصلاح نظام بانکی تاکید کرد و از بانک ها خواست که از بنگاه‌داری بانک‌ها یا منجمدسازی اموال و عدم فروش به‌موقع دارایی‌های بانک‌ها دست بکشند، زیرا این منابع باید به‌سمت تولید برود.

    بنگاه‌داری بانک‌ها، موضوعی است که چند سال پیش مورد انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته بود. مقام معظم رهبری در دولت قبل و در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با انتقاد از بنگاه‌داری بانک‌ها فرمودند: «بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم برای خودشان امکانات درست کنند.» این موضوع اکنون و با شدت یافتن ناترازی بانک‌ها، بار دیگر مورد تاکید قرار گرفته است.

    رؤسای بانک‌ها کار صادرات و واردات را تسهیل کنند

    رئیس‌جمهور همچنین در بخش دیگری از رؤسای بانک‌ها خواست که کار صادرات و واردات را تسهیل کنند، چراکه حمایت از تولید و کسب‌وکارهای خرد و متوسط توسط بانک‌ها بسیار اهمیت دارد و باید بانک ها باید مشکل اشتغال کشور را حل کنند.

    به گفته مقام ارشد دولت، فرآیند کار در گمرک، بنادر، بانک‌ها و مالیات‌گیری باید سالم و باید بدون شائبه باشد و تسهیل این امور خواسته فعالان اقتصادی است و برای بازرگان اهمیت دارد کالایش را زود ترخیص کند لذا از رؤسای بانک‌ها می‌خواهم کار صادرات و واردات را تسهیل کنند.

    در این میان رئیس کل بانک مرکزی هم معتقد است اگر بخواهیم تورم مهار شود و در عین حال شاهد رشد تولید باشیم، باید فشار را از روی سیستم بانکی برداریم.

    او در این خصوص گفته بود باید روش‌های دیگری برای تامین مالی واحدهای تولیدی پیدا کنیم، چراکه در سالیان گذشته همه فشار تامین مالی واحدهای تولیدی روی دوش سیستم بانکی بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی