عصر بازار

کاهش رشد اقتصاد دنیا به ۳ درصد در ۲۰۲۳

عصر اعتبار- صندوق بین المللی پول با پیش بینی کاهش رشد اقتصادی دنیا به ۳ درصد در سال ۲۰۲۳ از ورود اقتصاد آلمان به رکود در این سال خبر داد.

کاهش رشد اقتصاد دنیا به ۳ درصد در ۲۰۲۳
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم انداز اقتصادی جهان متوسط رشد اقتصادی دنیا را در سال جاری میلادی 3 درصد پیش بینی کرده که کمتر از رشد 3.5 درصدی اقتصاد دنیا در سال گذشته است.

    کشورهای در حال توسعه در سال 2023 رشد 4 درصدی خواهند داشت که بیش از دو برابر رشد 1.5 درصدی پیش بینی شده برای کشورهای پیشرفته است.

    رشد اقتصادی منطقه یورو در سال 2023 به 0.7 درصد می رسد و آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد این منطقه با رشد منفی 0.5 درصدی وارد رکود می شود. اقتصاد انگلیس نیز فقط 0.5 درصد در این سال رشد خواهد کرد. رشد اقتصادی آمریکا در این گزارش 2.1 درصد و فرانسه 1 درصد پیش بینی شده است.

    بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی چین در سال جاری به 5 درصد و هند به 6.3 درصد خواهد رسید. اقتصاد روسیه از رکود خارج خواهد شد و در حالی که سال پیش رشد منفی 2.1 درصدی را تجربه کرده بود در سال جاری رشد مثبت 2.2 درصدی خواهد داشت.

    این گزارش متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال جاری میلادی را 2 درصد پیش بینی کرده است.

    متوسط رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت منطقه نیز 2.2 درصد پیش بینی شده است. ایران با رشد 3 درصدی رتبه چهارم در بین این کشورها از نظر رشد اقتصادی در سال 2023 را خواهد داشت. قزاقستان با رشد 4.6 درصدی، الجزایر با رشد 3.8 درصدی و امارات با رشد 3.4 درصدی پیش از ایران قرار گرفته اند. رشد اقتصادی عربستان نیز تنها 0.8 درصد پیش بینی شده است. اقتصادهای عراق و کویت رکودی خواهد بود و به ترتیب رشد منفی 2.7 درصد و منفی 0.6 درصد را در این سال تجربه خواهند کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی