عصر بازار

کارشناس بانک مرکزی:

یکی از مهمترین ویژگی فینتک‌ها ارتقای فراگیری مالی است

عصر اعتبار- کارشناس اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: فینتک‌ها می‌توانند بهره‌وری شرکت‌ها را افزایش دهند.

یکی از مهمترین ویژگی فینتک‌ها ارتقای فراگیری مالی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، فرزاد تیموریان؛ کارشناس اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در نشست تخصصی《تنظیم‌گری و نظارت هوشمند》که در جریان دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک برگزار شد، اظهار کرد: نهاد‌های بین‌المللی فعال در نوآوری و فناوری فینتک تعاریف مشابهی در رابطه با فینتک ارائه کرده‌اند. در واقع فینتک نوآوری فناوری محور در خدمات مالی است. یکی از مهمترین ویژگی فینتک‌ها ارتقای فراگیری مالی است. فینتک‌ها می‌توانند بهره‌وری شرکت‌ها را افزایش دهند و به کاربران از طریق افزایش رقابت خدمات مالی بهتر و هدفمندتر را ارائه می‌دهد. در واقع برای مشتریان خلق ارزی می‌کنند.

    وی افزود: دو مخاطره اصلی فینتک‌ها اثرگذاری بر اقتصاد کلان کشور و دسترسی به داده‌های وسیعی در رابطه با جامعه است. فینتک‌ها به داده‌های وسیعی از جامعه دسترسی پیدا می‌کند و ممکن است امنیت اطلاعات محرمانه و خصوصی افراد به خطر بیافتد. همچنین مخاطرات جانبی دیگری مثل نادیده گرفته شدن افرادی که سواد دیجیتال ندارند، استفاده از الگوریتم‌های پیچیده در تصمیم‌گیری که در توان ادراک انسان نیست نیز از جمله مخاطرات این حوزه است.

     

    یکی از مهمترین ویژگی فینتک‌ها ارتقای فراگیری مالی است

    تیموریان ادامه داد: تمام کشور‌ها در حال تلاش هستند تا چارچوب خدمات فینتک خود را توسعه دهند. کشور‌های مختلف پنج رویکرد کلی را در تنظیم‌گری این حوزه در نظر می‌گیرند. هر کشوری بنا به شرایط و زیرساخت‌ها در یکی از این رویکرد‌ها قرار می‌گیرند. انتظار و مشاهده، آزمایش و یادگیری، تعدیل چارچوب‌های مقرراتی موجود و در نهایت تدوین مقررات اختصاصی و ایجاد ممنوعیت و محدودیت هدفمند رویکرد‌هایی هستند که رگولاتور‌ها در نظارت بر فینتک‌ها از آن استفاده می‌کنند.

    کارشناس اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اظهار داشت: برای رصد و پایش زیست بوم فینتک‌ها، رگتک‌ها، سندباکس و سوپتک یا مراکز فناوری با رویکرد تعامل و همکاری با فینتک، وارد عمل می‌شوند.

     

    ایجاد یک سندباکس باید هدفمند باشد

     

    در ادامه نشست، هادی غلامی؛ کارشناس اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: سند باکس یک محیط کنترل شده و آزمایشگاهی است که محصولات مالی تحت نظارت در آن آزمایش می‌شوند. پیش از ایجاد یک سندباکس باید هدف از ایجاد آن مشخص شود.

    وی افزود: سند باکس‌ها دسته بندی‌های مختلفی از قبیل سند باکس‌های سیاست‌محور، نوآوری‌محور، موضوعی، آزمایش محصول، دیجیتال و سایر موارد دارند. وضعیت یک شرکت در سند باکس بر اساس خروجی آزمایش متفاوت است. شرکت‌های مجاز کامل به درستی توانسته‌اند مراحل آزمایشی را در سند باکس طی کنند و سایر شرکت‌ها نیاز به تغییراتی دارند و یا هنوز تکمیل نشده‌اند.

    یکی از مهمترین ویژگی فینتک‌ها ارتقای فراگیری مالی است

    غلامی ادامه داد: کلیدواژه بعدی رگتک‌ها هستند. هدف اولیه رگتک‌ها کاهش هزینه عدم انطباق برای شرکت‌ها است. رگتک‌ها ویژگی‌ها و ابزارهای مختلفی دارند و از ابزارهای مختلفی مثل رایانش ابری، هوش مصنوعی و داده‌های کلان استفاده می‌کنند. رگتک‌ها در حکمرانی داده و مدیریت ریسک و همچنین انطباق با مقررات شرکت‌ها نقش اساسی دارند.

    وی اظهار داشت: در نهایت نیز بازیگران اصلی نهادهای تنظیم‌گری سوپتک‌ها هستند. سوپتک‌ها فناوری‌هایی هستند که توسط نهادهای تنظیم‌گری و نظارتی برای جمع‌آوری داده و تجزیه و تحلیل و نظارت بر آن‌ها استفاده می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی