عصر بازار

دولت سال آینده چقدر پول دارد؟

عصر اعتبار- در لایحه بودجه ۱۴۰۳، منابع عمومی دولت در بودجه با رشد ۱۸.۲ درصدی، ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومان و درآمدهای پایدار نیز با رشد ۴۱.۹ درصدی به ۱۴۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

دولت سال آینده چقدر پول دارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، متن کامل بخش اول لایحه بودجه 1403 که روز گذشته طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، امروز منتشر شد.

    بخش اول لایحه بودجه سال 1403 کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه، روز گذشته تقدیم مجلس شد.

    بر این اساس منابع عمومی دولت در بودجه با رشد 18.2 درصدی، 2462 هزار میلیارد تومان و درآمدهای پایدار نیز با رشد 41.9 درصدی به 1495 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

    همچنین در بخش درآمدهای پایدار دولت، درآمدهایی مالیاتی بیشترین سهم را دارد که با رشد 41.9 درصدی نسبت به سال جاری، 1122 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. درآمد حاصل از حقوق ورودی در رتبه بعدی قرار دارد که 140 هزار میلیارد تومان بوده که 3.8 درصد منفی بوده است.

    علاوه‌بر این سود سهام شرکت‌های دولتی 60 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل 76.5 درصد رشد داشته، مالکیت دولت در بخش ارتباطات نیز 20 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 27.4 درصد رشد داشته است.

    بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن نیز 55 هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت 13.4 درصد رشد داشته، درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات نیز 46 هزار و 500 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 75 درصد رشد داشته است. سایر درآمدها نیز 52 هزار و 300 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 36 درصد رشد داشته است.

    در مجموع تراز عملیاتی منفی 307 میلیارد و 940 میلیون تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل 32.3 درصد منفی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی