عصر بازار

بلومبرگ: قیمت‌های بالا جیب آمریکایی‌ها را خالی کرده است

عصر اعتبار- خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت، قیمت‌های بالای کالا و خدمات و افزایش هزینه‌های استقراض جیب آمریکایی‌ها را خالی و اقتصاد را به اولویت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری آتی تبدیل کرده است.

بلومبرگ: قیمت‌های بالا جیب آمریکایی‌ها را خالی کرده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، بر اساس گزارش دیروز سه شنبه بلومبرگ، با وجود کاهش نرخ تورم در ایالات متحده، قیمت‌های بالا همچنان جیب آمریکایی‌ها را خالی کرده و اقتصاد می‌تواند به موضوع اصلی انتخابات ریاست جمهوری آتی در این کشور تبدیل شود.

    بلومبرگ نوشت: پس از سال‌ها تورم بالا، مصرف‌کنندگان آمریکایی بار سنگین گرانی را به دوش می‌کشند که در دهه‌های گذشته بی سابقه بوده است، حتی با وجود اینکه سرعت افزایش قیمت‌ها کاهش یافته است.

    بر اساس این گزارش، مصرف کننده آمریکایی اکنون به 119.27 دلار برای خرید همان کالاها و خدماتی نیاز دارد که قبل از همه گیری، یعنی در سال 2020 به قیمت 100 دلار می‌خرید.

    از اوایل سال 2020، قیمت‌ها تقریباً به اندازه 10 سال کامل قبل از همه‌گیری کرونا افزایش یافته است.

    قیمت‌ها تا 35 درصد افزایش دا​شته

    بلومبرگ می‌گوید که صرفه‌جویی در بودجه خانواده آمریکایی دشوار شده است، زیرا قیمت‌های مواد غذایی از ژانویه 2020 تا 25 درصد افزایش یافته است و همین امر در مورد برق نیز صدق می‌کند.
    قیمت خودروهای فرسوده نیز 35 درصد، بیمه خودرو 33 درصد و کرایه حدود 20 درصد افزایش یافته است. این آمار و ارقام دلیل نارضایتی شدید آمریکایی‌ها از اقتصاد را روشن می‌کند.
    اگرچه کیفیت زندگی تا حد زیادی به  حالت عادی قبل از همه‌گیری بازگشته است، اما هزینه‌های زندگی اینطور نیست و از سال 2020 دستمزدهای واقعی با احتساب تورم گویی افزایش نیافته است.

    بلومبرگ افزود: با وجود اینکه داده‌های دولتی کاهش تورم را نشان می‌دهد، اما این کاهش آتش افزایش قیمت‌ها در زندگی مردم را خاموش نکرده زیرا قیمت‌ها هرچند با سرعت کمتر، در حال رشد است و هرگز به سطوح اوایل سال 2020 بازنگشته است.  در عین حال، قیمت مسکن و اجاره بها در بدترین حالت خود قرار دارد، نرخ وام خودرو به شدت افزایش یافته است و وام گرفتن از طریق کارت اعتباری هرگز تا این حد گران تمام نمی‌شد.

    بر اساس این گزارش، حقوق بسیاری از آمریکایی‌ها از سال 2020 به سرعت افزایش یافته است، اما تورم بخش غالب این سود را بلعیده است، یعنی افزایش دستمزد‌ها در دهه‌های اخیر باعث نشده است که شهروندان معمولی آمریکایی‌ وضعیت بهتری نسبت به قبل نداشته باشند.

    نویسنده گزارش بر این باور است که ناامیدی مصرف‌کننده از افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های استقراض ممکن است نقش مهمی در تعیین اینکه جو بایدن برای دور دوم ریاست‌جمهوری پیروز شود یا خیر، بازی می‌کند، زیرا از هر 10 رای دهنده در ایالت‌ها، چهار نفر گفتند که اقتصاد مهمترین موضوع آنها در انتخابات ریاست جمهوری 2024 است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو