عصر بازار

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد:

پرداخت ۷۰ همت وام نهضت ملی مسکن

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تسهیلات نهضت ملی مسکن در دو سال گذشته از آغاز دولت سیزدهم خبر داد و با رد وجود هشت‌هزار واحد خالی این بانک، گفت: واحدهای خالی بانک مسکن کمتر از ۲۰۰ واحد است که از ابتدای امسال به فروش گذاشته شدند.

پرداخت ۷۰ همت وام نهضت ملی مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، "سید عباس حسینی" روز پنجشنبه در نشست تشریح اقدامات بانک مسکن در طرح ملی مسکن اظهار داشت: قرارداد این میزان تسهیلات برای 310 هزار واحد منعقد شده است و به محض انجام امور فنی و مهندسی آنها، مطابق با پیشرفت کار نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام می‌شود.

    وی با یادآوری اینکه در طرح مسکن مهر ظرف مدت هشت سال 52 هزار میلیارد تومان آن هم با خط اعتباری بانک مرکزی پرداخت شده بود، افزود: این در حالیست که این بانک ظرف دو سال 70 هزار میلیارد تومان آن هم از منابع خود و سپرده‌های مردم تسهیلات پرداخت کرده است.

    حسینی با بیان اینکه بانک مسکن فقط چهار درصد از مجموعه سپرده‌های نظام بانکی را در اختیار دارد، ادامه داد: بار مالی تعهد 310 هزار واحد مسکن، بیش از 120 هزار میلیارد تومان است.

    وی اضافه کرد: همزمان بین 30 تا 35 هزار متقاضی دیگر نیز در حال تشکیل پرونده در بانک مسکن هستند و به این ترتیب آمارها در این زمینه به 350 هزار واحد خواهد رسید.

    حسینی با اشاره به اینکه رشد صنعت ساختمان در کشور به رشد تولید کمک می کند، تاکید کرد: اگر ساخت و سازها در کشور توسعه و ترویج شده و حمایت شود، به رشد اقتصادی می‌رسیم و آبادانی و جهش اقتصادی و کاهش تورم را به دنبال خواهد داشت.

    وی گفت: طبق گزارش بانک مرکزی، بین 30 تا 35 رشد تورم کشور ناشی از تغییرات در نرخ مسکن و نرخ اجاره بها است و  بر این اساس اگر ساخت و سازها افزایش یابد، کاهش رشد تورم را به دنبال خواهد داشت.

    مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: در جلسه شورای عالی مسکن، رئیس جمهور تکلیف کرد و دستور داد که سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد با موافقت با افزایش سرمایه بانک مسکن به حمایت از این بپردازند.

    وی ابراز امیدواری کرد: این دستگاه‌ها به یاری بانک مسکن بشتابند تا این بانک مسئولیت خود را به بهترین وجه انجام داده و در بودجه 1403 افزایش سرمایه مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

    حسینی تصریح کرد: تاکیدات رهبر معظم انقلاب در جلسه امسال هیئت وزیران بر موضوع مسکن، شعار دولت و همچنین قانون نهضت ملی مسکن، مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

    وی خاطرنشان کرد: بیش از 95 درصد واحدهای نهضت ملی مسکن که تا امروز در کشور افتتاح و تحویل مردم شده، بر اساس تامین مالی بانک مسکن بوده است.

    مدیرعامل بانک مسکن گفت: از امروز و با حضور سایر بانک‌ها در این پروژه عظیم نیز بانک مسکن سهم 50 تا 60 درصدی از تامین مالی پروژه‌ها دارد.

    پروژه 1100 واحدی "سبحان 2" قرچک آماده واگذاری است

    وی در ادامه به آماده شدن مجتمع "سبحان 2" در قرچک ورامین اشاره کرد و گفت: این مجتمع یک‌هزار و 100 واحدی گرچه در سال 82 کلنگ زنی شد، اما تا سال 93 حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و پس از آن بلاتکلیف ماند.

    وی بیان داشت: در ادامه این پروژه با توافق بانک مرکزی و وزارت راه، تحت تملک بانک مسکن قرار گرفت و دستور تحویل این واحدها از سوی رئیس جمهور صادر شد.

    حسینی خاطرنشان کرد: نهم آبان ماه امسال و با اقدامات انجام شده، این پروژه به عنوان پروژه آماده واگذاری با ایمنی کامل اعلام شد که اولویت تحویل واحدها با ساکنان قرچک است.

    وی ادامه داد: به این ترتیب پروژه‌ای که 20 سال از آغاز به کار آن می‌گذشت، با دستور رئیس جمهور مطالعات اولیه مقاوم سازی و تکمیل آن در دستور کار قرار گرفت و امروز یک هزار و 100 واحد آن آماده واگذاری است.

    واحدهای خالی بانک مسکن کمتر از 200 واحد است

    مدیرعامل بانک مسکن در ادامه این همایش در جمع خبرنگاران با تکذیب وجود هشت‌هزار واحد خالی این بانک، گفت: واحدهای خالی بانک مسکن کمتر از 200 واحد برآورد شده که آن‌هم از ابتدای سال به فروش گذاشته شده است.

    حسینی افزود: گزارش سازمان امور مالیاتی مبنی بر وجود هشت‌هزار واحد مسکونی متعلق به بانک مسکن تایید نمی‌شود.

    وی ادامه داد: آنچه در این مسئله اشتباه شده، مربوط به قراردادهایی است که در قالب اجاره به شرط تملیک، فروش اقساطی و غیره در بانک وجود دارد و آمار آن دسته از خدمات بانکی نیز به عنوان آمار بانک مسکن آورده شده است.

    حسینی خاطرنشان کرد: در گزارش اصلاحی که به این منظور به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده و از سوی این وزارتخانه به سازمان امور مالیاتی ارجاع شده است، این رقم و تعداد واحدهای خالی حتی به 200 واحد هم نمی‌رسد که آنها نیز یا شعبات و یا دفاتر بانک مسکن است که در حال فعالیتند.

    وی تاکید کرد: هر تعداد واحد اضافه نیز که وجود داشته باشد از ابتدای سال برای فروش قرار داده شده است و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

    لزوم افزایش سرمایه بانک مسکن

    مدیرعامل بانک مسکن در ادامه در پاسخ به ایرنا در خصوص افزایش سرمایه بانک مسکن، افزود: رئیس جمهور در جلسه مهرماه شورای عالی مسکن این موضوع را تصویب و ابلاغ کرد و به سازمان برنامه و وزارت اقتصاد به این منظور دستور داد تا متناسب با نیاز بانک مسکن افزایش سرمایه انجام شود.

    وی یادآور شد: با توجه به 310 هزار واحد نهضت ملی مسکن که تاکنون تعهد شده، بیش از 100 هزار میلیارد تومان دیگر باید در یک سال آینده تامین مالی شود و علاوه بر آن، ادامه روند و انعقاد قراردادهای جدید با متقاضیان جدید نیازمند منابع بیشتر است.

    حسینی خاطرنشان کرد: به این منظور درخواست‌هایی به بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه ارائه شده و راهکارهای مختلفی از جمله افزایش سرمایه بانک تا سقف 200 هزار میلیارد تومان طی مدت 2 سال آینده، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در توسعه مسکن و طراحی ابزارهای جدید و مناسب برای بهره‌گیری از بازار سرمایه مطرح شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی