عصر بازار

تحقق مانع‌زدایی از تجارت با LC شبکه بانکی

عصر اعتبار- به گفته کارشناسان، گشایش LC باعث می‌شود تجارت به شکل اصولی و با هزینه کمتر شکل گیرد که این برای اقتصاد کشور در شرایط تحریمی اقدامی مهم تلقی می‌شود.

تحقق مانع‌زدایی از تجارت با LC شبکه بانکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، 6 دی ماه بود که بانک مرکزی اعلام کرد به‌دنبال رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بستر‌های پولی و بانکی و مذاکرات فنی، اولین LC شبکه بانکی ایران در خارج از کشور در روسیه توسط بانک سپه گشایش یافت.

    LC که بانک مرکزی در خصوص جزئیات آن اعلام کرد: ارزش این LC که از 6 دی مورد استفاده قرار گرفته، برای شروع مبلغ 17 میلیون یورو است و با شرط پرداخت مدت‌دار جهت واردات استفاده می‌شود.

    مسیری که حجت الله فرزانی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن گفت: اعتبار اسنادی (Letter of Credit) از جمله تعهدات بانکی محسوب می‌شود که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و به هر سو تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع است و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید به بیان ساده‌تر اعتبار اسنادی به‌عنوان تعهدی به‌منظور پرداخت پولی که در امور تجاری مورد‌استفاده قرار می‌گیرد، صادر خواهد شد تا مراودات تجاری پیش رود.

    اما چرا Lc اهمیت دارد؟ زمانی که اخبار برجام و توافقات مطرح بود، گشایش خط اعتباری به عبارتی LC یکی از روش‌های تامین اعتبار برای پروژه‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شد؛ اما به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و افزایش تحریم‌ها علیه ایران این فرصت عملیاتی نشد تا این که سرانجام گام عملیاتی آن برداشته شد.

    در همین رابطه میرهادی سیدی؛ مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت در  گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها بیان کرد: در تجارت بین الملل پرداخت‌ها بر اساس LC صورت می‌گیرد و بدون LC مانعی برای تجارت وجود دارد؛ چون تجار باید به طرف مقابل اعتماد کنند و مجبور به استفاده از شیوه‌های غیرمتعارف برای انتقال پول شوند که تمامی این موارد هزینه و ریسک آن‌ها را افزایش می‌دهد.

    در ادامه هم فرزانی کارشناس امور بانکی می‌گوید: این گشایش اعتبار اسنادی بعد از مدت‌ها شکل گرفته و بسیار به تجار کمک خواهد کرد اگرچه در تمام دنیا این اقدام مرسوم بود، اما در کشور ما مدت‌ها بود که به دلایل مختلف از آن استفاده نمی‌شد بنابر این یک گشایشی خواهد بود که می‌تواند کمک کننده برای بخش تولید و سفارش تجار باشد.

    این کارشناس اموربانکی افزود: در کل بحث گشایش اعتبار اسنادی به سبب این که نوعی اعطای اعتبار است و با توجه به تحریم‌ها برای کشور ما که امکان مراودات مالی و تجاری عادی را دچار اختلال کرده اهمیت بسیار زیادی دارد و در نهایت گشایش LC باعث می‌شود تجارت به شکل اصولی و با هزینه کمتری شکل گیرد که این می‌تواند برای کشور و اقتصاد ملی دارای اهمیت باشد.

    اما میزان تجارت با روسیه چه میزان و چقدر LC با این کشور حائز اهمیت است؛ به گفته محمد رضوانی‌فر معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی میزان وزنی تجارت ایران و روسیه در 8 ماه نخست امسال سه میلیون و 748 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد افزایش داشته است.

    رضوانی‌فر درباره میزان صادرات ایران به روسیه در هشت ماهه سال 1402 از مجموع تجارت خارجی بین دو کشور، خاطرنشان‌کرد: در این مدت 616 میلیون و 326 هزار دلار کالا به روسیه صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افزایش داشته است. میزان وزنی کالا‌های صادر شده به روسیه در این مدت یک میلیون و 495 هزار تن بوده که 66 درصد رشد نشان می‌دهد.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره میزان واردات از روسیه به عنوان کشور طرف معامله با ایران تا پایان آبان امسال، ادامه‌داد: در این مدت 2 میلیون و 254 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 140 میلیون و 78 هزار دلار وارد شده که به لحاظ وزنی 31 درصد و از نظر ارزش 12 درصد افزایش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی