عصر بازار

گزارش آذرماه شاپرک بررسی شد

عقبگرد ۱۰درصدی ارزش تراکنش‏‏‌ها

عصر اعتبار- هفته گذشته تازه‌ترین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. براساس این گزارش، طی آذرماه مجموعا حدود ۴.۱ میلیارد تراکنش به ارزش ۱۰۴۲ هزارمیلیارد تومان بر بستر شبکه شاپرک انجام شده که نسبت به آبان ماه ۱.۵۱‌درصد و نسبت به آذر سال گذشته حدود ۱۰‌درصد کاهش داشته است.

عقبگرد ۱۰درصدی ارزش تراکنش‏‏‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، حدود 6‌درصد از این تراکنش‌‌‌ها مربوط به ابزار پذیرش اینترنتی، 2.3‌درصد مربوط به ابزار پذیرش موبایلی و 91.6‌درصد آن هم مربوط به کارتخوان‌‌‌های فروشگاهی بوده است. در این میان بانک سپه با پذیرش 18‌درصد از این حجم تراکنش‌‌‌ها، بیشترین سهم را در بازار پذیرندگی و بانک ملی با سهم 20 درصدی بیشترین میزان سهم بازار صادرکنندگی را در اختیار خود دارند. همچنین بانک ملی ایران با 1.2 میلیارد تراکنش، بیشترین تعداد تراکنش را هم در صادرکنندگی و هم در پذیرندگی به خود اختصاص داده است.

    عملکرد بانک‌‌‌ها در پذیرندگی تراکنش‌‌‌ها

     

    براساس گزارش شاپرک، بانک سپه با سهم حدودا 18 درصدی در بازار پذیرندگی، بیشترین تعداد تراکنش‌‌‌ها را پذیرش کرده است. پس از این بانک بانک ملت با سهم حدودا 17 درصدی در جایگاه دوم و بانک ملی با سهم 11درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته است. از لحاظ مبلغ پذیرش شده، بانک ملت با سهم 17.09 درصدی از مبلغ تراکنش‌‌‌ها، با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده‌‌‌ است. در جایگاه دوم بانک ملی با سهم 11.26 درصدی و بانک صادرات با 11.25 درصدی در جایگاه‌‌‌های بعدی قرار دارند.

    بر اساس آمارهای گزارش شاپرک، سه بانک سپه، ملت و ملی ایران به ترتیب بیشترین سهم را از تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کارت‌‌‌خوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سطح کشور داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. در حوزه ابزار پذیرش اینترنتی مانند اینترنت بانک‌‌‌ها، سه بانک ملت، ملی ایران و خاورمیانه پیشتازی کرده و سهم بیشتری را در تعداد تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به خود اختصاص داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. در تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به ابزار موبایلی که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به کدهای USSD و موبایل بانک‌‌‌ها اشاره کرد؛ سه بانک ملت، قرض‌‌‌‌‌‌‌‌‌الحسنه رسالت و قرض‌‌‌‌‌‌‌‌‌الحسنه مهر ایران بیشترین سهم تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. در بخش سهم بانک‌‌‌ها از ارزش تراکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شبکه شاپرک نیز در حوزه کارت‌‌‌خوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سه بانک ملت، ملی ایران و صادرات موفق‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از دیگران عمل کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. در موضوع مبلغ ابزار پذیرش اینترنتی سه بانک ملت، صادرات و سامان پیشتاز بوده و در حوزه ابزار پذیرش موبایلی هم سه بانک ملت، قرض‌‌‌‌‌‌‌‌‌الحسنه رسالت و قرض‌‌‌‌‌‌‌‌‌الحسنه مهر ایران  بهتر از دیگران عمل کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

    سهم بازار صادرکنندگی کارت‌‌‌ها

     

    براساس گزارش شاپرک، بانک ملی با سهم حدودا 20.6 درصدی در بازار صدور کارت، در جایگاه نخست قرار گرفته است. پس از این بانک بانک سپه با اختلاف و با سهم حدودا 11 درصدی در جایگاه دوم و بانک ملت با سهم حدودا 10 درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته است. در این بین، حدودا 153 میلیون عدد کارت بانکی فعال در شبکه وجود داشته که 95‌درصد آن کارت برداشت، 1.04‌درصد آن اعتباری و 3.65‌درصد آن کارت پیش‌‌‌پرداخته مانند بن کارت و کارت هدیه بوده است.

    باتوجه به این آمار، بیشترین میزان کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برداشت تراکنش‌‌‌دار مربوط به بانک ملی ایران با سهم حدودا 21 ‌‌‌درصدی بوده است. پس از آن نیز بانک سپه با 11.5 درصد و بانک ملت با حدود 10.7 ‌‌‌درصد قرار دارند. در بخش کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فعال اعتباری، بانک ملی ایران با 20.4 درصدی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. پس از آن بانک ملت با سهم 18.8 درصدی در جایگاه دوم و بانک صادرات با سهم 12.5 درصدی در جایگاه سوم قرار دارد.در بحث عرضه کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرداخته نیز بانک ملی با صدور 14.3‌درصد از این کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، در جایگاه اول قرار دارد. پس از بانک ملی نیز بانک پارسیان و سپه هرکدام با سهم 11.11 و 9.9 درصدی در جایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی قرار دارند. با توجه به آمارهای بالا بیشترین سهم از تعداد کارت‌‌‌های بانکی تراکنش‌‌‌دار در هر سه نوع کارت برداشت، کارت اعتباری و کارت هدیه و بن‌‌‌‌‌‌‌‌‌کارت متعلق به بانک ملی ایران بوده است.

    مجموع تراکنش‌‌‌های صادر شده و پذیرش شده

    اختلاف تعداد تراکنش‌‌‌های صادر شده و پذیرش شده، نشان‌دهنده برتری عملکرد هر بانک از نظر پذیرش یا صدور تراکنش‌های شاپرکی است. برای محاسبه این ویژگی، تعداد تراکنش‌های صادره هر بانک از تعداد تراکنش‌های پذیرش شده همان بانک کسر می‌شود. بانک سپه با اختلاف 256 میلیون، بانک ملت با اختلاف 225 میلیون و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اختلاف 86 میلیون عددی، بیشترین اختلاف مثبت در تعداد تراکنش‌های پذیرش شده را دارا بوده و بانک ملی ایران، بانک صادرات ایران و بانک کشاورزی بیشترین اختلاف منفی را در این خصوص دارند.

    از سوی دیگر مجموع تعداد تراکنش‌های صادر شده با تراکنش‌های پذیرش شده در هر بانک، بیانگر سهم آن بانک از تعداد تراکنش‌هاست. به این ترتیب دید کاملی از عملکرد هر یک از بانک‌‌‌ها در هر دو نقش صادرکنندگی و پذیرندگی در نظام پرداخت الکترونیکی کشور به دست می‌آید. این شاخص از مجموع تعداد تراکنش‌های صادره از هر بانک با تعداد تراکنش‌های پذیرش شده همان بانک به دست می‌‌‌آید. بانک ملی ایران با مجموع 1.26 میلیارد تراکنش، بانک سپه با مجموع 1.20 میلیارد تراکنش و بانک ملت با 1.1 میلیارد تراکنش بیشترین سهم از کل تعداد تراکنش‌های صنعت پرداخت کارتی وبانک مشترک ایران - ونزوئلا، بانک توسعه صادرات ایران و بانک صنعت و معدن به ترتیب کمترین سهم از کل تعداد تراکنش‌های صنعت پرداخت کارتی را در این ماه در اختیار داشته‌‌‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو