عصر بازار

برخورد با بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ناتراز بدون عقب نشینی

عصر اعتبار- وعده برخورد و ساماندهی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ناتراز که سال گذشته عملیاتی شد و حالا به تازگی معاون نظارت بانک مرکزی خبر از برنامه‌های ویژه در این راستا برای امسال داده است.

برخورد با بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ناتراز بدون عقب نشینی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ساماندهی و برخورد جدی با بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ناتراز که از سال گذشته آغاز و چراغ آن برای سه موسسه اعتباری روشن شد؛ امام اکنون بانک مرکزی از تداوم برنامه‌های خود در این راستا خبر داده است.

    ساماندهی بانک‌های ناتراز که به تازگی فرشاد محمدپور معاون نظارت بانک‌ مرکزی در رابطه با آن گفته است: بانک‌مرکزی امسال هم برای بانک‌های ناتراز برنامه ویژه‌ای دارد. در خصوص بانک‌های ناتراز که به نوعی مشکل دارند در بانک مرکزی برنامه مشخصی داریم و برنامه‌های خود را از سال گذشته با انحلال سه موسسه آغاز کردیم و می‌دانید که موسسه نور شاید دو الی سه برابر برخی از بانک‌ها شعبه داشت.

    در ادامه این مقام مسئول اظهار کرد: در ادغام موسسات ناتراز نباید مشکلات را به بانک‌های دیگر منتقل کنیم. یکی از اهداف انتقال موسسه نور به بانک ملی این بود که سپرده‌گذار آسیب نبیند که این مهم رقم خورد.

    برخورد بدون تعارف با ناترازی‌ها

    پیش از این هم احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی وعده خبر‌های خوب در زمینه ساماندهی بانک‌های ناتراز را داد و مطرح کرد: امیدواریم امسال خبر‌های خوبی در زمینه ساماندهی بانک‌های ناتراز اعلام کنیم و بدون تعارف و اغماض با ناترازی‌ها برخورد خواهیم کرد.

    رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در این رابطه در گفت‌وگو با رسانه بانک مرکزی اظهار کرده بود: ناترازی بانکی یکی از موضوعات مهمی است که بانک مرکزی در دوره جدید مقابله جدی با آن را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که همواره تاکید می‌شود برنامه‌هایی در راستای مقابله و جلوگیری از افزایش ناترازی بانکی در دست بررسی و انجام قرار دارد، اما همچنان تا رسیدن به این هدف روی این موضوع باید بسیار کار کرد و تامل نمود تا به اهداف مورد نظر نائل شویم.

    او افزود: مقابله با ناترازی بانکی موضوع بسیار مهمی در اقتصاد به شمار می‌رود؛ چراکه عدم جلوگیری از ناترازی بی حد و اندازه بانک‌ها در هر میزانی که باشد زمینه ساز وقوع مفاسد اقتصادی است، در نتیجه بنا به ضرورت، مبارزه با فساد اقتصادی و ایجاد شفافیت ناترازی بانکی اقدام بسیار مهمی است که انتظار می‌رود بانک مرکزی با دقت نظر بیشتری آن را اجرایی و دنبال کند.

    ناترازی نظام بانکی یکی از مشکلات جدی اقتصادی کشور

    پیش از این هم اصغر بالسینی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: ناترازی نظام بانکی یکی از مشکلات جدی اقتصادی کشور ما در حدود دو دهه اخیر است که آثار و تبعات خود را به صورت برهم خوردن تعادل‌های اقتصاد کلان نمایان ساخته است؛ به این معنی که نظام بانکی به دلیل بی توجهی‌هایی که در خصوص نظام‌مند کردن و ساختارمند کردن تراز نامه‌های خود داشته است عملا شرایطی به وجود آمده که نظام بانکی دست به خلق پول زده و این خلق پول بانکی خارج از ضوابط و قواعد به نوبه خود بر نقدینگی و تورم اثر گذاشته است. یعنی می‌توان گفت بخشی از تورمی که در اقتصاد ایران در حال حاضر وجود دارد ناشی از تبعات ناترازی نظام بانکی در سنوات گذشته است.

    در ادامه نیز عباسپور کارشناس اقتصادی گفت: ناترازی بانک‌ها علاوه بر تاثیر گذاری بر تورم به رکود تولید هم دامن می‌زند؛ چراکه ناترازی سبب می‌شود شبکه بانکی پویایی خود را در بخش فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی نداشته باشد و این منجر به تعمیق رکود می‌شود.

    بانک‌ها و موسسات اعتباری ناترازی که علاوه بر هدف‌گیری قلب تولید، شاخص‌های کلان اقتصادی هم دچار التهاب می‌کنند، حالا بنابر اعلام مسئولان، دست بانک مرکزی برای برخورد با این بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز بازتر از قبل هم خواهد بود؛ موضوعی که داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آن اظهار کرد: در مجموع باتوجه به اختیارات ویژه در قانون جدید بانک‌مرکزی و برنامه هفتم، امیدواریم ناترازی نظام بانکی کشور به‌تدریج رفع شود.

    حالا باید منتظر ماند و دید امسال باتوجه به وعده بانک مرکزی برای برنامه ویژه جهت برخورد و ساماندهی بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز چه اقدامات عملی صورت خواهد گرفت؟ ناترازی شبکه بانکی که به گفته کارشناسان علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن شاخص‌های کلان اقتصادی تولید را هم می‌تواند با چالش مواجه کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۷ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار