عصر بازار

روسیه در صدر صادرکنندگان کارت بانکی در اروپا

عصر اعتبار- تا سال گذشته، در میان ۵۰ بانک برتر قاره اروپا، از هر پنج کارت، یکی متعلق به بانک اسبر روسیه بوده است.

روسیه در صدر صادرکنندگان کارت بانکی در اروپا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا ، بانک دولتی روسیه، اسبر (که پیش‌تر به نام اسبربانک شناخته می‌شد) بزرگترین صادرکننده کارت بانکی در میان مؤسسات مالی اروپا است. این خبر توسط سرویس مطبوعاتی این بانک در روز جمعه اعلام شد و به داده‌های گزارش اخیر Nilson Report، یک شرکت تحلیلی مستقر در ایالات متحده که در زمینه صنعت پرداخت با کارت و موبایل تخصص دارد، استناد داده شد.

    این گزارش نشان می‌دهد که تا پایان سال 2023، اسبر با اختلاف زیادی هم در تعداد کارت‌های بانکی در گردش و هم در حجم تراکنش‌های دستگاه‌های پایانه فروش (POS) در قاره اروپا پیشرو بوده است. از میان 920 میلیون کارت صادر شده توسط 50 بانک برتر اروپا، حدود 182 میلیون کارت یا 19.8 درصد، کارت‌های اسبر بودند. همچنین، تراکنش‌های پایانه فروش اسبر در سال 2023 نزدیک به نیم تریلیون دلار بوده است.

    دمیتری مالیخ، معاون ارشد اسبر، بیان کرد: این ارقام تعجب‌آور نیستند و از سال 2021، اسبر به طور مداوم در صدر رتبه‌بندی بزرگترین صادرکنندگان کارت‌های بدهی و اعتباری در اروپا قرار داشته است. چندین سال است که ما روش‌های پرداخت نوآورانه‌ای مانند NFC، کد QR یا پرداخت با لبخند در خدمات پرداخت خانواده اسبرپِی (SberPay) را به‌طور فعال توسعه می‌دهیم و رهبری فناورانه اسبر در اینجا مشهود است.

    اسبر بزرگترین بانک در روسیه و در اروپای مرکزی و شرقی است و سود خالص این بانک در نیمه اول سال 2024 به بیش از 768 میلیارد روبل (8.3 میلیارد دلار) رسید. این بانک ماهانه 81.9 میلیون کاربر فعال در پلتفرم آنلاین خود دارد. سال گذشته، اسبر به عنوان قوی‌ترین برند در میان مؤسسات مالی اروپایی و هفتمین برند قدرتمند اروپایی به‌طور کلی، پیش از برند‌هایی مانند میشلن، لامبورگینی و رولکس، توسط شرکت مشاوره‌ای Brand Finance مستقر در لندن معرفی شد.

    اسبر به دلیل تحریم‌های غرب به‌خاطر درگیری روسیه با اوکراین، در اواسط سال 2023 از بازار بانکی اتحادیه اروپا خارج شد. این بانک پیشتر از طریق اسبربانک اروپا AG در منطقه فعالیت داشت و در هشت کشور اتحادیه اروپا شعبه داشت و به حدود 715 هزار مشتری خدمات ارائه می‌کرد. از آن زمان، اسبر بیشتر بر عملیات داخلی در روسیه و توسعه در آسیا تمرکز کرده است. این بانک از سال 2010 شعبه‌ای در هند دارد، اما اخیراً برنامه‌های خود را برای شروع فعالیت در بنگلادش و چین اعلام کرده است.

    پورسعید خلیلی