عصر بازار

سهم بانک‌ها از تسهیلات امهالی چقدر است؟

عصر اعتبار- طبق آمارهای بانک مرکزی در پنج ماهه نخست سال جاری میزان تسهیلات امهالی شبکه بانکی کشور به ۴۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان رسیده است.

سهم بانک‌ها از تسهیلات امهالی چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اخیرا بانک مرکزی طی گزارشی آمار تسهیلات امهالی و غیرامهالی پرداختی توسط شبکه بانکی کشور (تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری) از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان مردادماه را منتشر کرده که بر اساس آن در این بازه زمانی؛ مجموعا هفت میلیون و 832 هزار و 259 قفره تسهیلات خرد و کلان به ارزش بیش از دو میلیون و 295 هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها، پرداخت شده که سهم تسهیلات امهالی از کل تسهیلات پرداخت شده 48 هزار و 594 میلیارد تومان (48.5 همت) است.

    تسهیلات امهالی چیست؟

    تسهیلات امهالی بانکی یا امهال وام به فرایند تاخیر در پرداخت مبالغ معوقه یا اصل و جریمه به توافق بین بانک و مشتری اشاره دارد. به عبارت دیگر، در صورتی که یک مشتری نتواند مبلغ اصل و جریمه را در زمان تعیین شده پرداخت کند، امهال تسهیلات انجام می‌شود و امهال در تسهیلات به معنای مهلت دادن در بازپرداخت آن است که البته براساس موقعیت های مختلف از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.

    براین اساس، در مواقعی که افراد با مشکلات خسارت‌های طبیعی، دست و پنجه نرم می‌کنند و بحث درآمد آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود؛ یک تاخیر زمانی در بازپرداخت وام آن‌ها اتفاق می‌افتد. برای مثال در زمان همه گیری کرونا، امهال تسهیلات برای عده‌ای از افراد ارائه شد که به واسطه آن توانستند بازپرداخت اقساط خود را در مدت طولانی‌تری انجام بدهند.

    شبکه بانکی کشور طی پنج ماهه نخست سال جاری (تا پایان مرداد ماه) در مجموع 45 هزار و 801 فقره تسهیلات امهالی به ارزش 48 هزار و 594 میلیارد تومان (48.5 همت) پرداخت کرده که از این میان سهم پنج بانک ملی، گردشگری، تجارت، صادرات و ملت، بیش از 85 درصد از سهم کل تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

    براساس این آمار، بانک ملی ایران با 27 هزار و 279 فقره تسهیلات امهالی به ارزش 108 هزار و 878 میلیارد ریال (10.88 همت)، بانک گردشگری با 52 فقره به ارزش 108 هزار و 438 میلیارد ریال (10.84 همت)، بانک تجارت با دو هزار و 399 فقره به ارزش 82 هزار و 856 میلیارد ریال (8.28 همت)، بانک صادرات با هشت هزار و 867 فقره به ارزش 56 هزار و 236 میلیارد ریال (5.62 همت) و بانک ملت یک هزار و 711 فقره به ارزش 45 هزار و 938 میلیارد ریال (4.59 همت) در جایگاه اول تا پنجم ارائه تسهیلات امهالی از سوی شبکه بانکی قرار گرفته‌اند.

    پورسعید خلیلی