عصر بازار

مدیریت بانک مرکزی خنثی کننده توطئه‌ها در بازار است

عصر اعتبار- حجت‌اله فرزانی گفت: مدیریت بانک مرکزی در بیش از یک سال گذشته خنثی کننده توطئه‌های بالا بردن و بالا ماندن قیمت ارز شده است.

مدیریت بانک مرکزی خنثی کننده توطئه‌ها در بازار است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، حجت‌اله فرزانی، تحلیلگر پولی و بانکی با هیجانی خواندن افزایش نرخ ارز به تاثیرات روانی تجربه شده تنش‌های سیاسی از جمله عملیات وعده صادق 2 بر نرخ‌های بازار اشاره کرد و گفت: وقتی افزایش نگرانی‌ها بابت وقوع جنگ و درگیری منطقه‌ای بالا می‌رود این موضوع نه تنها روی اقتصاد ایران، بلکه بازار‌های مالی اکثر کشور‌ها را متاثر می‌کند.

    وی در این باره افزود: بازار طلا و ارز به عنوان بازار‌های امن در برابر تورم بی شک از افزایش ریسک سیاسی و نظامی به صورت روانی اثر می‌پذیرند بنابراین بالا رفتن نرخ ارز در مقطع کوتاه التهابات غیراقتصادی، طبیعی است و بخشی از اثرات بار منفی اتفاقات سیاسی-نظامی است.

    فرزانی معتقد است: به تجربه ثابت شده مدیریت بانک مرکزی در بیش از یک سال گذشته خنثی کننده توطئه‌های بالا بردن و بالا ماندن قیمت ارز در بازار شده است؛ بنابراین این امیدواری وجود دارد که بانک مرکزی مجددا بازار ارز را در راستای عدم افزایش و رسیدن به ثبات نرخ ارز مدیریت کند.

    این تحلیلگر پولی و بانکی معتقد است: کاهش سطح انتظارات تورمی مثل کاهش نرخ رشد نقدینگی از 38 درصد به 26 درصد و کاهش نرخ تورم از 49 به 34 درصد و کاهش رشد حجم پول از 34 به 17.5 درصد نشانه‌های بسیار خوبی از مدیریت بانک مرکزی است، مدیریتی که توانسته مانع شکل گیری انتظارات تورمی در اقتصاد ایران شود.

    وی خاطر نشان کرد: مثبت شدن تراز تجاری کشور نیز نشان دهنده دست پر بانک مرکزی از ذخایر ارزی است، به این دلیل نباید نگرانی پیرامون وجود منابع ارزی در کشور وجود داشته باشد؛ چرا که بانک مرکزی در یکسال گذشته تقاضای ارز را به بهترین شکل ممکن پاسخ داده است.

    فرزانی گفت: یکی از امتیازات مدیریت  کنونی این است که بانک مرکزی موفق شده در شرایط عادی و حتی در زمانی که به اوج التهابات منطقه‌ای رسیده ایم، نرخ ارز را مدیریت کند، لذا نگرانی‌ها بابت افزایش نرخ ارز ناشی از حادثه لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله به واسطه نوع مدیریت بانک مرکزی نیز در اسرع وقت رفع خواهد شد.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۱۰ ماه پیش
        آرشیو