عصر بازار

روزهای قدرت‌نمایی فروشندگان ارزی

عصر اعتبار- شاخص‌های بازار غیررسمی ارز تهران در معاملات روزهای پایانی هفته گذشته افزایشی ثبت شدند. بررسی‌ها حاکی از آن است که فروشندگان ارز از عمق کم بازار استفاده کرده و با اتکا بر سیگنال‌های سیاسی منفی اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر می‌کنند. تحلیلگران معتقدند با به پایان رسیدن فضای سیاسی هفته‌های اخیر، روزهای خوب فروشندگان نیز به پایان می‌رسد.

روزهای قدرت‌نمایی فروشندگان ارزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد بررسی روند کلی بازار ارز تهران در یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که شاخص‌ها اکثر روزهای 1402 و 1403 را در شرایط ثبات نرخ سپری کرده‌اند. نرخ رشد حدودا 25درصدی اسکناس دلار آزاد در سال گذشته و همچنین نرخ رشد کمتر از 5 درصدی این شاخص ارزی در نیمه نخست سال جاری گواهی بر این امر است. تحلیلگران علل مختلفی را در توجیه این ثبات نرخ بیان می‌کنند. از جمله مهم‌ترین عوامل ثبات بازار ارز از ابتدای سال 1402 تاکنون می‌توان به بهبود درآمد‌های ارزی از محل صادرات نفت و همچنین بهبود فرآیند تخصیص ارز رسمی اشاره کرد. داده‌های آماری حاکی از آن است که تغییرات محسوسی در جریان صادرات نفت کشور ایجاد نشده است.

    از سوی دیگر مرکز ‌مبادله ارز و طلا زیرنظر بانک‌مرکزی درحال تخصیص ارز رسمی و اجرای سیاست‌های ثبات ارزی است. درنتیجه می‌توان گفت عوامل کلان تاثیرگذار بر بازار ارز تغییری نداشته‌اند. اما سوال اینجاست که دلیل اصلی نوسانات قیمتی روزهای اخیر بازار ارز چیست؟ اخبار سیاسی منفی با ایجاد ریسک‌هایی در چشم‌انداز اقتصادی کشور روی رفتار معامله‌گران تاثیر می‌گذارند. ریسک گسترش درگیری‌های منطقه‌ای در دو هفته اخیر سبب شده تا از طرفی تعداد متقاضیان بازار افزایش یابد و از سوی دیگر صاحبان اسکناس‌های خارجی با احتیاط بیشتری اقدام به فروش دارایی‌های خود کنند.

    برخی از این افراد با تکیه بر اخبار غیررسمی اقدام به شانتاژ ریسک‌ها در بازار کرده و دارایی‌های خود را در سطوح قیمتی بالاتر عرضه می‌کنند. به‌عقیده تحلیلگران با توجه به ثبات نسبی بازار در بازه یک سال و نیم اخیر، با به سرانجام رسیدن اخبار سیاسی، روزهای خوب فروشندگان ارز به پایان می‌رسد. چرا که در این صورت تقاضای کاذب ایجاد شده از معاملات حذف شده و امکان نرخ‌سازی این افراد از بین می‌رود. البته باید دید نتیجه ریسک‌های مذکور چه خواهد شد، چرا که درصورت تشدید تنش‌های منطقه‌ای امکان تداوم روند افزایشی در بازار غیررسمی ارز وجود دارد.

    پنج‌شنبه سبز بازار ارز
    در روزهای پایانی هفته گذشته روند نرخ شاخص‌های ارزی افزایشی بود. اسکناس دلار آزاد که در بازار روز چهارشنبه در پله نخست کانال 63 هزار تومانی نوسان می‌کرد با شروع بازار در روز پنج‌شنبه 19 مهر ماه رشد قیمت 400 تومانی را تجربه کرد و در رقم 63 هزار و 500تومان معامله شد. اما این پایان روند افزایشی اسکناس آمریکایی در روز پنج‌شنبه نبود. در واپسین معاملات نقدی این روز دلار آزاد با 650 تومان رشد نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم 63هزار و 750تومان به‌فروش رسید. علاوه بر دلار روند دیگر ارز‌های بازار تهران نیز افزایشی بود. یورو با رشد 700 تومانی به رقم 69 هزار و 750 تومان رسید. پوند 900 تومان رشد کرد و در رقم 83 هزار و 700 تومان معامله شد.

    اتمام فرآیند اصلاح بازار طلا
    شاخص‌های طلایی پس از تجربه یک اصلاح نرخ کوتاه‌مدت مجددا در مسیر افزایشی قرار گرفتند. سکه طلا طرح جدید در بازار روز پنج‌شنبه با رشد یک میلیون و 190 هزار تومانی مجددا وارد کانال 49میلیون تومانی شد و در رقم 49 میلیون و 670 هزار تومان به‌فروش رسید. نیم و ربع‌سکه نیز با رشد نرخ‌های یکسان 400تومانی به‌ترتیب در ارقام 26 میلیون و 800 هزار تومان و 17 میلیون و 700 هزار تومان معامله شدند.

    پورسعید خلیلی