عصر بازار

کمپ موقت دلار در محدوده ۶۳

عصر اعتبار- بازار ارز در روز گذشته نوسانات چشمگیری نداشت. به‌نظر می‌رسد بخشی از ریسک‌های سیاسی موجود در میان معاملات تخلیه شده و بخشی دیگر از آنها نیز مانع از افت شدیدتر نرخ‌ها می‌شود. تحلیلگران معتقدند شرایط حال حاضر موقت است و با توجه به اخبار سیاسی بازار آتی سوگیری معامله‌گران تغییر خواهد کرد.

کمپ موقت دلار در محدوده ۶۳
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد شاخص‌های ارزی در بازه‌های قیمتی جدید متوقف شدند. با تشدید انتظارات تورمی به‌واسطه انتشار اخبار منفی در هفته‌ گذشته، ارزش این شاخص‌ها افزایش یافت. اما پس از بی‌نتیجه ماندن سیگنال‌های منفی بخشی از این انتظارات تخلیه شد. به‌طور مثال قیمت اسکناس دلار آزاد که در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته به نیمه دوم کانال 63 هزار تومانی رسیده بود در بازار روز شنبه افت ارزش حدودا هزار تومانی را تجربه کرد و به نیمه دوم کانال 62 هزار تومانی بازگشت. به‌عقیده تحلیلگران ارزی کاهش دامنه نوسان اسکناس‌های خارجی کوتاه مدت خواهد بود. این افراد چشم‌انداز بلندمدت بازار درصورت از بین رفتن ریسک‌های سیاسی را کاهشی می‌دانند.

    در نتیجه بر این ‌باورند که درصورت عدم تداوم یافتن مناقشات میان ایران و رژیم صهیونیستی قیمت دلار به عنوان شاخص بازار ارز غیررسمی مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفته و در مرحله اول به سمت حمایت 61 هزار تومانی و در بلندمدت به سمت کف کانال 60 هزار تومانی حرکت خواهد کرد. البته درصورت تداوم یافتن مناقشات نظامی، احتمال تشدید روند افزایشی و حرکت اسکناس آمریکایی به سمت سقف سالانه وجود دارد. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که بسیاری از معامله‌گران از حجم معاملات خود کاسته‌اند. این افراد با در نظر گرفتن تجربیات پیشین خود از روزهای هیجانی بازار با کمتر کردن حجم معاملات خود ریسک‌های احتمالی را پوشش می‌دهند. در این میان برخی افراد سودجو نیز وجود دارند که تلاش می‌کنند با بزرگ‌نمایی اخبار منفی اقدام به نرخ‌سازی کنند. اما در مجموع می‌توان گفت عمق بازار غیررسمی ارز کاهش یافته است.

    روز کم‌رمق بازار ارز
    دیروز یکشنبه 22 مهر ماه شاخص‌های بازار غیررسمی ارز تهران نوسانات اندکی را تجربه کردند. قیمت دلار آزاد که در معاملات روز شنبه با خروج از کانال 63 هزار تومانی در رقم 62 هزار و 800 تومان معامله می‌شد، در بازار روز گذشته با رشد اندک50 تومانی به رقم 62 هزار و 850 تومان رسید. یورو آزاد نیز در بازار دیروز حدودا 300 تومان گران‌تر از نرخ روز شنبه در رقم 68 هزار و 850 تومان به‌فروش رسید. همچنین پوند انگلستان با رشد 200 تومانی در رقم 82 هزار و 350 تومان معامله شد.

    رشد طرح جدید در غیاب برادران کوچک‌تر
    روز گذشته روند قیمت سکه طلا طرح جدید افزایشی بود. این درحالی است که نیم و ربع‌سکه در بازار یکشنبه دچار افت ارزش شدند. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر دیروز با رشد 170 هزار تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 49 میلیون و 345 هزار تومان معامله شد. نیم و ربع‌سکه نیز به ترتیب 50 و 100 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده و در ارقام 26 میلیون و 600 هزار تومان و 17 میلیون و 500 هزار تومان معامله شدند.

    پورسعید خلیلی