عصر بازار

شکل‌گیری تعاملات تجاری و مالی با پررنگ شدن توسعه اقتصاد دریا

عصر اعتبار- دبیر همایش اقتصاد دریامحور، ضمن تاکید بر اینکه این همایش به منظور شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی موجود در ساحل، فراساحل و آب‌های آزاد برگزار می‌شود و توسعه تعاملات سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ صنعتی و... را دنبال می‌کند.

شکل‌گیری تعاملات تجاری و مالی با پررنگ شدن توسعه اقتصاد دریا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، صبح امروز (شنبه) نشست خبری همایش «اقتصاد دریامحور، پیشران رشد اقتصادی پایدار با تأکید بر بخش خصوصی» که آبان ماه سال جاری در جزیره کیش برگزار می‌شود، با حضور حمید آذرمند (دبیر همایش)، حجت‌الله میرزایی (عضو شورای سیاست‌گذاری) و محمد ابراهیم رئیسی (دبیر علمی همایش) برگزار شد.

    گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی آبان ماه سال 1402 سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند؛ بر اساس این ابلاغیه قوه مجریه موظف شد با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند.

    متعاقباً برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در تاریخ 12 اردیبهشت 1403 توسط هیئت وزیران تصویب و در 19 تیر 1403 توسط معاون اول رئیس جمهور جهت اجرا ابلاغ شد.

    در ابتدای این نشست، حمید آذرمند- دبیر همایش مذکور- اظهار کرد: توجه به ظرفیت‌های بسیار گسترده اقتصاد دریامحور جهت کمک به جهش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و افزایش رفاه ملی لازم است ابعاد مختلف موضوع ظرفیت‌های بالقوه تجارب جهانی موانع و چالش‌ها با حضور فعالان بخش خصوصی مورد بررسی قرار گیرد.

    وی تصریح کرد: همایش اقتصاد دریامحور به منظور شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی موجود در ساحل فراساحل و آب‌های آزاد برگزار می‌شود؛ این رویداد با تمرکز بر حوزه‌هایی  همچون توسعه شهرهای جدید ساحلی، کشتی‌سازی صنایع فراساحلی، انرژی، شیلات اقتصاد دیجیتال صنعت مالی و گردشگری به دنبال ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی است.

    آذرمند هدف این همایش را توسعه تعاملات بیشتر بین سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ صنعتی، هلدینگ‌های اقتصادی و نهادهای مالی دانست و گفت: این همایش ها موجب می‌شود که با تبادل نظر و ایجاد ارتباطات، فرصت‌های همکاری بیشتری در حوزه‌های مختلف اقتصادی مرتبط با دریا ایجاد شود. این همایش به دنبال جلب توجه به فرصت‌های نهفته در اقتصاد دریامحور است که می‌تواند به عنوان یک پیشران رشد اقتصادی در دهه‌های آینده نقش ایفا کند.

    دبیر همایش اقتصاد دریامحور خاطرنشان کرد: به دنبال برگزاری این رویداد، به منظور بهره برداری از فرصت‌ها، بلافاصله نشست‌های تخصصی، کارگروه‌های مشترک تخصصی و تعاملات تجاری و مالی متعددی با مشارکت اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌های صنفی و بنگاه‌های اقتصادی شکل خواهد گرفت.

    وی در تشریح محورهای اصلی همایش گفت: محورهای این همایش به گونه‌ای  طراحی شده‌اند که تمامی ابعاد اقتصاد دریامحور را در برگیرند. از جمله این ابعاد می‌توان به توسعه شهرهای جدید ساحلی، کشتی‌سازی و صنایع وابسته،  صنعت مالی فراساحلی، سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال صنایع آب‌بر، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد سلامت، صنایع معدنی، آب و انرژی، گردشگری، شورورزی، شیلات اشاره کرد.

    آذرمند ادامه‌ داد: این همایش شامل سه بخش کلیدی خواهد بود؛ بخش اول شامل چهار سخنرانی افتتاحیه توسط مقامات و مسؤولان ارشد اجرایی، شش پنل تخصصی شامل 29 سخنرانی تخصصی توسط مدیران عامل و کارآفرینان برجسته کشور و مقالات علمی تهیه شده توسط اساتید و کارشناسان برجسته کشور می‌شود. بخش دوم شامل چهار نشست اختصاصی B2B با محوریت صادرات خدمات فنی و مهندسی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه ظرفیت‌های تأمین مالی و توسعه زیرساخت‌های آب و انرژی است.  بخش سوم نمایشگاه جانبی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌هاست.

    پورسعید خلیلی