عصر بازار

کاهش سلطه دلار با استفاده از پول ملی

عصر اعتبار- ایجاد یک سازکار مالی جایگزین سوئیفت می‌تواند برای به معنای تسهیل و بهبود شرایط تجارت بین‌المللی و کاهش موانع مالی باشد.

کاهش سلطه دلار با استفاده از پول ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا عباس آرگون؛ عضو هیات رئیسه اتاق تهران با بیان اینکه استفاده از پول‌های ملی در مبادلات میان کشور‌های عضو بریکس می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی به کاهش سلطه دلار در تجارت بین‌المللی کمک کند، گفت: این فرآیند تدریجی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما با استفاده از ارز‌های ملی، کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مستقیم با یکدیگر مبادلات تجاری انجام دهند، این امر تقاضا برای دلار را کاهش می‌دهد و در نتیجه از تسلط آن در بازار‌های مالی جهانی می‌کاهد. هرچه حجم مبادلات بر اساس ارز‌های محلی بیشتر شود، نیاز به دلار کمتر خواهد شد.


    وی افزود: از آنجایی که بخش قابل توجهی از سیستم مالی جهانی با دلار انجام می‌شود، کشور‌های بریکس با استفاده از ارز‌های خود می‌توانند از کنترل مستقیم آمریکا بر مبادلات مالی خود فاصله بگیرند. این امر به کاهش اثرات تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی که از سوی آمریکا اعمال می‌شود، کمک می‌کند.


    عضو هیات رئیسه اتاق تهران با بیان اینکه استفاده از ارز‌های ملی می‌تواند به تقویت ارزش و جایگاه این ارز‌ها در سطح بین‌المللی کمک کند و این امر در نهایت به تقویت اقتصادی کشور‌های بریکس و ایجاد یک سیستم مالی کمک می‌کند و در بلندمدت می‌تواند به افزایش ثبات اقتصادی منجر شود.


    آرگون تاکید کرد: راه‌اندازی یک سازکار جایگزین برای سیستم سوئیفت با کشور‌های عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) می‌تواند به تسهیل مبادلات ایران با این کشور‌ها کمک کند؛ چون سوئیفت نقش حیاتی در تسهیل تراکنش‌های بین‌المللی دارد، اما محدودیت‌ها یا تحریم‌های ناشی از استفاده از آن برای برخی کشور‌ها می‌تواند مانعی برای تجارت باشد؛ بنابراین ایجاد یک سازکار مالی جایگزین سوئیفت باعث تسهیل و بهبود شرایط تجارت و کاهش موانع مالی می‌شود.


    عضو هیات رئیسه اتاق تهران در پایان تاکید کرد: اگر کشوری با تحریم‌های بین‌المللی مواجه باشد، استفاده از سوئیفت می‌تواند تراکنش‌های مالی آن را محدود کند؛ در نتیجه ایجاد جایگزینی برای آن می‌تواند این محدودیت‌ها را دور بزند و امکان مبادلات مالی با کشور‌های دیگر را فراهم کند.

    پورسعید خلیلی